|
|
|
|---|---|
|
Har läst ganska många beskrivningar av hur man går till väga vid en rekond av lacken. Det slarvas dock ofta med beskrivning av vilka olika trissor osv man ska använda vid de olika momenten. Undrar därför följande: 1. Pålägg av polermedel (polish etc) och bearbetning/polering av lacken: Med vad (skumgummi-, frotté- eller lamullstrissa)? 2. Försvinner allt polermedel efter ovanstående bearbetning, eller ska man gå över området igen så att det blir helt rent? Med vad i så fall (skumgummi-, frotté- eller lamullstrissa)? 3. Pålägg av vax: Med vad (maskin eller för hand)? 4. Bortpolering av vax: Med vad (skumgummi-, frotté- eller lamullstrissa)? Konstiga frågor kanske, men jag har aldrig riktigt fått det här klart för mig? Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 | |
|
www.lahega.se har ett forum för sådant där beskrivs en hel del. Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Länk Stacken bilvård här står det mesta som man behöver veta. MVH Hasso |
|
Hasso: fixar du 1000 tills tisdag? Jag pausar och låter dig tugga på... Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Asken:Det beror väl på om jag har nått vettigt att hjälpa till med. men jag jobbar hårt på att komma ikapp. Varför tänkar jag jämt på en båt när jag ser ditt nick:-) MVH Hasso |
|
Jo, jag brukar göra regelbundna besök på både Lahegas och Stackens sajter, men jag tycker att det är lite väl mycket "proffstugg" där, typ "kör Moment 11 före 17 med vit trissa och avsluta med gul"...? Säger inte en amatör som mig särskilt mycket... Nåväl, gjorde några sökningar på deras forum och fick väl åtminstone några hintar när det gäller val av trissor etc. Tack för tipsen! Mvh ///Pewe _______________________ BMW E28-registret #157 |
|
|
Hej Pewe Grundreglel nr i vid polering/vaxning är att slutresultatet blir aldrig bättre än vadförarbetet är. DVS. lägg hellre mer tid å poleringssteget, där man rengör lacken och tar bort repro. Sedan lägger man vax på för att försegla denna ytan. Har man då slarvat, så förseglar man en smutsit och repig yta.. Sedan kommer frågan om du har en polermaskin, eller kommer arbeta för hand. Resultatet blir bättre med maskin. Repor och oxid i lacken tar man bort med ett medel med slipmedel i, polermedel eller rubbing. Det finns olika grovlekar på dessa medel. Grövre medel tar grövre repor. En annan parameter, om du kör med polermaskin, är grovleken på trissan. Även här gäller ju grövre trissa desto grövre repor tar man bort. Vaxsteget kan man lägga på för hand. För att polera bort kan man köra med en maskin och rena, mjuka skumgummitrissor , eller frottéhandduk. Hoppas du fått lite mer kött på benen! MvH David Löwenstein Lahega Kemi AB |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.