|
|
|
|---|---|
|
Skruvade idag ner min M10 maskin som skall bli uppborrad och försedd med volvokolvar och lite renovering... det arbete som jag skall lämna bort är som följer: borrning av blocket toppen skall planas, avgasstyrningarna skall bytas och ventilerna slipas in. min fråga är då vad ingår i en sotnings resp. kompletteringssats? eftersom jag skall ha nya ram och vevlager och jag antar att jag behöver nya bultar och muttrar till det, detta ingår väl inte i ngn av satserna? sotningssatsen innehåller såvitt jag förstår: toppackning ventilkåpspackning insugs och grenrörspackningar ventiltätningar ventilstyrningar kammes packbox toppbultar? kompletteringsatsen: vevaxelns bakre och främre packbox kamkåpspackningar ngt mer ? behöver svar så jag vet vad jag får med i satserna och vad jag måste springa till bmw för att handla MVH Johan K | |
|
tillägg! tänkte byta olje och vattenpump när man ändå är igång, men hittar ingen av dom i motornords sortiment? behöver man gå till bmw för att få tag i dessa eller finns det någon annan som har ? MVH Johan K |
|
|
Enkelt kan man säga att en sotsats innehåller packningar och tätningar för en topplocksrenovering, kompletteringssatsen innehåller motsvarande för motorns bottendel Däremot brukar bultar aldrig ingå inågon av satserna |
|
|
Sotsats=alla packningar för överdelen. Kompsats=resterande för botten.Så med båda ska alla packningar o tätningar vara med. Kolla med MN om dom inte har olje o vattenpump på hyllan,annars finns ju tex bildelsimporten. Kul att du är inne på samma väg som jag tänkt mig med min touring,hur mycke borr är det tänkt 92? Mvh/Micke |
|
|
tack trucker! tänkte köra med b21 kolvarna efter 81 tror jag det var, dom med flat kolvtopp, 92.5 mm står det i kg trimnings katalog så det är väl vad det ska bli :) målet är inte att få ngt effektmonster alls, utan enbart en väl fungerande och pålitlig motor! samtidigt så var idag första gången jag skruvade isär en motor helt, bytte ventiltätningar och kam på min e30 för ca 2 veckor sen och det var inget svårt så idag har man lärt sig lite mer :) tyvärr så drar det iväg i pengar rätt så snabbt, under tiotusen hamnar jag inte iallafall, men jag har som mål att driva detta under ett halvår så då mildras den ekonomiska smällen något! tog mig 1 år och 1900 timmar att bygga bilen så det känns skönt att enbart ha motorn att fokusera på nu i vinter! vad har du själv för åk då? MVH Johan K |
|
|
satt nu och tittade lite på mn och i kg's katalog...b21 kolven finns från 92 till 93 mm dimension, toppackningen på mn hemsida är "94 mm eller 2.2 liter" så jag undrar om man skall ta 93 mm kolvarna eller blir det för tunna cylinderväggar då kanske? MVH Johan K |
|
|
Jag ska köra på 92,5 som i mina ögon är hälsosamt för en bruksmotor. Min blir renoverad i minsta detalj till strikt orginalskick,motorn blir det filning på samt tidstypiska tillbehör som dubbla dellorto,skräck kam,borr 92,5,extraktor,mm. Mvh/Micke |
|
|
ok låter ju bra...just att används tidstypiska tillbehör ser jag som ett stort plus! hade jag haft pengar så hade jag också gjort så, men det kommer väl med tiden :) men det funkar alltså att borra 92,5 och köra med 94 mm toppackning, det blir ingen konstig effekt av att det är ett "glapp" på 1,5 mm? sen undrar jag ang. ramlagerna tror jag det är, dom som sitter i vevaxelns överfall...kollar man på motornords hemsida så har dom ju dom "vanliga" 8 st som sitter i överfallen, men dom 2 i mitten är bredare, dom går liksom ner över kanterna på blocket och det lösa överfallet, dessa verkar dom inte ha? MVH Johan K |
|
|
Orginal är ju 89 och dom packningar som sitter i då är runt 91 så då måste ju 92,5 och 94 funka fint.Kolla med borrfirman för o va säker.Har MN kvar skärkantspackning till M10? Ang ramlagren så låter det skumt. Mvh/Micke |
|
|
Om du kollar här så är det ju en komplett sats.Länk |
|
|
jo wallutnesch har dom i en sats, motornord säljer dom parvis så som jag har förstått det, iaf om man tittar på deras hemsida? bara det verkar konstigt, man byter väl inte enstaka lager bara... MVH Johan K |
|
|
satt nu och räknade lite på wallutnesch priser och det är fördelaktigt! köper man följande: Engine gasket set complete (incl. all gaskets) 90 EUR Head bolts (set of 10) 20 EUR Kamdrev (Dubbelt) 27 EUR Repair kit for chain tensioner 9 EUR Timing Chain (Double) 29 EUR Chain Guide 5 EUR Chain tensioning guide 16 EUR Connection rod (vevlager) STD 40 EUR Main bearing (ramlager) STD 80 EUR Oilpump 90 EUR Oil pump chain 9 EUR Oil pump sprocket 3-bolt 9 EUR Waterpump 40 EUR Totalt: 464 EUR (4601 sek) så blir det billigare än motornord, då i detta priset har jag med dreven och olje och vattenpump samt en del annat som mn inte hade på sin sida så det blir nog till att lägga en order hos tyskarna när pengarna ramlar på! MVH Johan K |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.