|
|
|
|---|---|
|
Måste skriva och höra era åsikter ang. service. Har läst här på forumet hur många som tycker att det är så viktigt att man skall ha komplett ifylld servicebok till sin bil. Jag har en bil i mitt företag (utryckningsfordon) som vi servar varje 2000 mil. När jag skulle besikta detta fordon 150 mil efter senaste service får jag en 2.a på handbromsverkan v.bak som tar 000. Då till kärnfrågan, skall man lämna in sin bil och göra dyrbara service när man kan göra dessa själv om man inte har tummen mitt i handen, och dessutom blir det ordentligt gjort + sparade tusenlappar. OBS bilen jag beskrev är inte BMW men ett annat tyskt kvalitetsmärke men en stjärna på huven | |
|
Hej Sånt får du inte fixat vid vanliga servicen om inte du säger till. Det går endå inte i service bok. Det kan du fixe själv, ingen skada skädd. |
|
|
Fullstämplad servicebok i sig är ju ingen garanti på att samtliga servicepunkter verkligen har utförts korrekt. Men jag tycker det ser seriöst ut om en bil har en fullstämplad servicebok från märkesverstad, det ger lite en indikation på att förra ägaren kostat på bilen. Och den blir enkelt att ringa upp verkstäderna som ibland kan ge mer information om bilen. Hemmafixade bilar kan i många fall vara bättre servade men det finns säkert många fall där bilägaren valt att serva bilen av just den anledningen du själv nämner, nämligen "spara pengar". Då finns alltid risken att förstör-det-självaren i värsta fall köpt billig motorolja på ICA butiken och ratat originalbromsarna till fördel för billiga bromsar av halvtaskig kvalitet. Men om hemmafixaren sparar kvitton och dokumenterar skötseln ser detta också seriöst ut. Personligen tycker jag att det finns en poäng att lämna in nyare bilar till märkesverkstaden, de har nyaste uppdateringarna av bilens mjukvara samt felsökningsutrustning. På äldre bilar där maskinskadeförsäkringen gått ut är det kanske lite overkill att låta BMW byta oljan och kolla bromsarna, då går det minst lika bra med en mindre verkstad eller göra det själv om man har intresset och tiden för detta. Jag har blandade erfarenheter när det gäller märkesverstäder, en del är slarviga andra mycket duktiga och seriösa. Jag tror även detta utfall återspeglar många av GDS:arna. Fördelen med märkesverkstaden är att du har 1 års garanti på samtliga arbeten. Nu vet jag inte om handbromskontroll ingår hos MBs serviceintervaller, men på E46 ingår kontroll av bromsar samt handbroms vid oljeservice. |
|
|
Tjena, tycker nog att märkesverkstädernas service åtagande är bra, med tanke på BMW servicedatorer, men att betala dyrt för vissa saker, typ bromsar, smörja dörrar, byta olja, tändstift e.t.c gör man lika bra själv. Det gäller ju att lära känna sin bil, då kan man ju i god tid fixa saker innan det händer någonting stort= dyrt detta är i alla fall min erfarenhet. |
|
|
E60'n kommer servas på BMW i lång tid framöver.. Det är så mycket teknik i den bilen, så vi vågar inte riktigt själv ännu + det är gratis på BMW... Har däremot bra koll på mekanikerna på BMW - då jag hatar verkstäder.. Man lämnar in bilen med ett problem, får den tillbaka med problemet löst + ett nytt :( Däremot min mammas Polo 1.4 (-03) servar vi själva.. Köper endast org. delar hos VW (lika så olja+filter) och går efter den service plan som mekanikerna också gör vid service på en Polo... Dvs jag sparar lönen och att jag vet att det görs riktigt!!! Skriver själv in i serviceboken vad jag gjort samt bifogar kvitton på org. delar inköpt.. BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.