AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
18.131

Navigation Software V26

Sida 1 av 2
BMW har nu släppt Navigation Software V26.

Se bilder i länken nedan.

Länk

/RS2

Starting in September 2005, the 3 Series Coupé, 3 Series Convertible, 7 Series Saloon, the Z4, X3, and X5 equipped with the BMW Professional navigation system will feature improved graphics on the navigation map for even greater clarity and easier reading. The BMW 7 Series comes additionally with 3D presentation providing a bird’s view perspective. All of these models as well as former 3 and 5 Series models built as of September 2002 may be upgraded to this new standard by the BMW dealer within a few minutes simply by updating the car’s software to provide this enhanced presentation.
Glömde skriva att det krävs en MK4 (DVD baserad) navigations enhet för att få den nya förbättrade grafiken. Men det kanske ni fattade ändå av texten ovan (bilar tillverkade fr o m 09/2002).

/RS2
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
RS2 är det MK4 DVD baserad navigator typ i nya BMW E90 med Professional navigator ombord? Eller kanske någon ny typ av DVD baserad navi? Kommer E90 att ha nyaste mjukvaran ombord från fabrik ( oktober 2006 ) ?
André

Med start i september 2005 kommer navi pro ha den förbättringen enl texten, så ja du kommer få den uppfraderingen.

"Starting in September 2005, the 3 Series Coupé, 3 Series Convertible, 7 Series Saloon, the Z4, X3, and X5 equipped with the BMW Professional navigation system will feature improved graphics on the navigation map for even greater clarity and easier reading"

På E60 och E90 så är navigations systemet integrerat i CCC (Car Communication Computer) så det har ett helt annat system som styrs via i-drive och uppgraderas via CIP programmering. Observera att ovanstående med V26 CD alltså endast gäller andra äldre modeller (E38, E39, E46, E53, E83, E85 och E65/E66). Se även nedanstående länk.

/RS2

Länk

BMW Navigation V 26 CD 09/2005:

1-1/80 MK1
2-1/81 MK2
3-1/63 MK3
4-1/60 MK4
7.3.2 NAVI01
8.4.4 NAVI02
9.2.1 NAVI03

För att reda ut en annan sak så finns det numera 3 olika kart DVD till BMWs olika navigations system som inte är kompatibla med varandra. High DVD används till Business (Radio) och Professional navigations systemen i E38, E39, E46, E53, E83, E85 och E65/E66 (endast DVD baserade MK4, NAVI02 och NAVI03) medans Business och Professional DVD endast går att använda i E60 och E90 med Business och Professional navigations systemen (CCC).

/RS2
PE
144
PEH61
X3 30D -14
Z4 3,5 iS -10
RS2
Vad händer om man har fel kart dvd, jag är inte nöjd med min navi många vägar som den inte vill köra på får meddelande "you are not on a digitized road" fast det är en stor och riktig väg.

//P-E
P-E,

Det är en helt separat diskussion som det finns flera andra trådar om här. Det här meddelandet kom i och med en viss programversion och är enligt min mening en bugg. Alla vägar är ju digitaliserade men vad som menas är ju att röstnavigering inte är möjligt eftersom det saknas extra info om korsningars utseende och annat i vissa områden ute på landet. Jag vet att några var i kontakt med BMW Sverige men sen vet jag inte vad som hände och om de fick någon bra förklaring.

Det går bara att använda kartor som är avsedda för ett visst navigations system (dock så kan det ju vara samma tillverkare till system i olika bilar). Till BMW så kan man använda kart CD/DVD ifrån BMW, Navteq, VDO Dayton och TeleAtlas dock så kommer all digital kart info ifrån Navteq eller TeleAtlas. Det krävs oftast olika format på kart infon beroende på tillverkare av navigations systemen så därför har t ex Navteq, VDO Dayton och TeleAtlas olika CD/DVD för Skandinavien.

/RS2

PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

En brännings fråga när det gäller filen (filerna). Skall endast "bmw v26 software.mdf" ner till skivan, eller skall även "bmw v26 software.mds" filen med? Har inte stött på detta filformat förut när det gäller update soft till navi förut.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
M.
164
M.J.
E65 - Alpina B7
F01 - 750i xDrive
Du behöver använda programmet Alcohol 120% som länken ovan refererar till. Kör Du det programmet så kommer bägge filerna att användas när Du bränner skivan.

M.J.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Du skall bränna med programmet Magic ISO maker som finns att ladda ned här: Länk och öppnar då den lilla filen som säger hur den stora filen skall brännas med programmet
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Ok, tack för era svar!
Jag kan mao. inte använda Nero eller Clone CD som jag har installerat i dagsläget?

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
Bi
32
BimmerX5
Z4 2,3i -09

Uppdaterad! Utan minsta problem, imponerande! Tack RS2 m fl för hjälp & inspiration.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Jag har inte brännt just denna men andra filer med med .mdf så har jag använt mig av Daemon Tools. Enkelt förklarat så simulerar detta program en CD-spelare och läser .mdf. Kör du sedan t ex Nero så kan du välja kopiera CD.

___
//Ulf
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Brände precis ut cd'n på lägsta hastighet i Magic ISO som var 4x. Körde därefter cd'n i min MK4 läsare och fick en väl fungerande uppdatering.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Min E38 Länk
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
RS2 : Vad menar Du med att CCC uppgraderas via CIP programmering?

Ingen uppdatering men kan göra själv med hjälp av en CD baserad/DVD nbaserad mjukvara?

"På E60 och E90 så är navigations systemet integrerat i CCC (Car Communication Computer) så det har ett helt annat system som styrs via i-drive och uppgraderas via CIP programmering."

Någon som har testat en bränd DVD 2005-2 Europa karta i en E90 med Professional navi? Fungerar det eller måste man använda orginal karta?
Uppdaterad även jag utan minsta problem..

Ha en fin..
T
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
RS2 : Har två funderingar:

1. Ponera att jag skulle vilja uppgradera min E90 med Navi PRO ombord med TV funktionen. Vad krävs för det förutom själva TV modulen? Måste jag dra nya/extra kablar? Skulle vilja ha info om detta. Kanske en bra länk med bilder? :-)

2. Hur kollar man vilken mjukvara som är den nyaste för tillfället till Navi PRO? Alt vilken man har installerad ombord just nu?
An
1.415
Andrè
BMW 335iM Coupè 2008
Kan det ligga något i det?!

"I was at my dealer last week drooling and waiting for my E90. the sales guys said there was a rumour about the TV-tuner being buildt into all iDrives (I guess with the bigger screen), and that it could be enabled via the computer the service technicians use."
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Andrè: Tekniskt sett är det ingen omöjlighet. En TV-modul är en ruskigt simpel pryl, en lös sådan för PC kostar mindre än 1000 kronor i slutkundspris. Då kan man gissa vad BMW betalar för sina i inköp. Och vem märker en tusing extra på prislappen?

Dock tror jag inte att BMW skulle göra så, de vet att det finns otroliga mängder entusiastsidor där det snabbt skulle bli känt hur man kunde bära sig åt för att "låsa upp" TV-funktionen. Det skulle uppfattas som att BMW lurade sina kunder samtidigt som de skulle gå miste om massor av pengar från folk som uppgraderade sina bilar gratis.

Wilhelm Svenselius
sn
99
snoo
M3(E46) - 2003
Jaha, da var aven jag pa V26.

Dock fick jag inte med nagon ny DVD skiva :( , sa far halla till godo med 2003 skivan tills jag hittar nagon att kopiera nyare skiva fran.

Fraga, DVD skivan med kartorna , ar den specifik for BMW, eller kommer den fran nagot annat foretag som levererar kartor (navtech eller vad dom heter) ..

Ingen som hort om navi hack med egna POI's ? Vore GULD att ha fartkamerorna i navin ala TomTom.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.