AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.064

Byta hardyskiva M5 E34

Har lite "torrsprickor" i min hardyskiva o tänkte ge mig på att byta den...
Hur pass besvärlig operation är det? Ser ut att vara rätt så basic, bort med de 6 bultarna som går genom skivan,trycka dit den nya o i med nya bultar/muttrar...eller?
Är det möjligen så att den nya skivan har mycket tajt passform,dvs att man får "pressa" den på plats?

Tacksam för rekommendationer.

Ps: Det e roligare o skruva själv,dessutom slipper man oroa sig för oförsiktiga mekaniker som kanske repar bilen....

ju
282
jugga
520d 2017
330xd touring m-sport -20
Mustang GT -18
Är inte helt säker på detta, men jag tror att även kan vara tvungen att lossa stödlagret. Du märker det när du håller på. Byta hardyskiva är enkelt.
vet inte hur mycket avgassystemet är ivägen, men du bör lossa stödlagret för att kunna "vika" väck kardanen och få loss den från hardyskivan...när du sen sätter dit den nya och ska ha i bultarna så kommer du att märka att hålen inte passar...då gör jag som så att jag med ena handen trycker bulten mot hålet och sen slår jag lätt med en hammare under hålet (roterar kardan och hardyskiva så att hålet hamnar kl. 6) och då åker hålet upp såpass att bulten går i!

upprepa på återstående bultar...

MVH
Johan K
Du msåte bort med avgassystemet för att kunna lossa stödlagret, det behövdes på min 525 92:a sök på byte hardyskiva så får du se hur trasig den är :) den såg värre ut när man fått bort hela.

JAg kom undan billigt fläktrem stödlager bultar och hardskiva 2000 kr på bmw och 1000kr för bytet!!!

det är lätt 2 timmars jobb då han tog ner avgassystem och kardan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.