AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.391

Mappning/uppgradering av 258 hk (530i) till 265 hk (130i)

Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Är det någon som vet vad som skiljer? Går det att på ett enkelt sätt (via BMW) uppgradera motorstyrning etc.

/JS
Plumber
Är det verkligen 265 i 130 ?
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Jäpp

Ingen som är lite insatt? (typ jobbar på bmw som vet?)

/JS
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

En skillnad ska väl vara avgassystemet.

___
//Ulf
JA.
wowwe
Läste i E60 forumet att skilnaden ligger i avgassystemmet och insugsboxen

Plumber
Intressant är kanske att 523(e60) och 525(e60) delar motor.
Dock är det flera andra saker som skiljer men topp och block och allt innanför det är exakt likadant!

Förmodligen är det bara mjukvaran som skiljer. Att uppgradera en 258 hk till 265 hk skulle nog inte göra någon skillnad prestandamässigt, trots allt ynka 7 hk...

Anledningen till att 130i har 265 hk och övriga "3-litersbilar" 258 är bara ett marknadsföringstrick. Syftet är att göra 130i lite mer utmärkande, för att på så vis belysa prestandan och sportigheten i 1-seriens toppmodell (tills M1 kommer, "om" och "när" skall vara osagt...)

//Chrille
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Svar kommer här på min egen fråga. (genom att ringa BMW)

Det skiljer BARA i mjukvaran s.k. chipstrimning och BMW åtar sig EJ att uppgradera. OCH garantin försvinner om man lyckas hitta någon annan som fixar det (alltså inget alternativ på en sprillans bil eller?)

/JS
He
70
Heavy
530D Touring -00
Jontesjörgen,

ett tag sedan sista inlägget. men jag vill berätta vad som gäller i Stockholm.

Om inte Bmw ville påta sig att uppgradera motorstyrningen så kan det vara så att just den värkstan inte gör sådant.
Jag har en 530D 00 som jag fick en uppgradering av motorstyrningen.
Samma program som finns i 530D 02 det gav 9 HK+ och kostade på BMW i Nacka Stockholm 450 kr för 20 min i hallen.
det är inte bara dieslar som dom uppgraderar.
en kompis till mig som har en 330I 01 fick sin motorstyrning uppgraderad.
och motorn blev mycket trevligare att köra.
Garantin påverkas inte.

Det är vridmomentet som räknas.
För 330 o1 så var väl det en uppgradering av mjukvara, dvs mjukvara avsedd för just BMW 330 01! Är ju inte riktigt det som efterfrågas i tråden. Sen verkar det ju vara lite annat med din 530D...
He
70
Heavy
530D Touring -00
Det är riktigt som du skriver.
Det är alltid mjukvaror avsedda för orginalmodellen. fast dom förbättras ju hela tiden. Presis som vid en biosuppgradering av ett PC moderkort.
så på detta viset kan BMW uppgradera motorstyrningen med en nyare version av mjukvaran, som oftast sitter i nyare modeller med samma motor, fast med lite förbättrade motorvärden. i bland mera HK & Vrid. om man har turen med sig.
det är sällan att det skiljer sig åt på motorerna på en 00 resp 02 osv.
inga stora skilnader iaf.. fast de brukar vara mera pulver i en nyare BMW, med i stort sett samma motor som en lite äldre bil. oftast är det bara mjukvaran som är förbättrad.

Det är vridmomentet som räknas.
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
"Jontesjögren"
Såg att du hade en ny 530 med m paket och 19" (Dubbeleker 172)
Mycket snygg bil
Har beställt en 530d med samma utrustning. Undrar hur den går med dom fälgarna och m paket är det mycket stötig eller. Den lär ju ligga som ett strykjärn så vägen.
Mvh Daniel
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Gurkan 28
Den är inte alls stötig utan precis exakt som det skall vara.Grym väghållning,stabil på vägen (även vid dålig vägbana/spårigoch vid höga farter (>200). Jmf. mot Z3m med 18" som jag hade tidigare(som leksak) är den här ljusår ifrån när det gäller väghållning , även om den naturligtvis var rolig på sitt sätt.
Eftersom E60 karossen är ganska stor så passar 19" hjulen perfekt och bilen blir lite tuffare oxå med 265 bredd.
Som vinterdäck har jag 18" och det ser lfaktiskt ite fjuttigt ut.
Kort sagt Du kommer att bli HELNÖJD med ditt gjorda val. Lycka till

/JS
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Det ser nästan fjuttigt med 19" fälgarna med! Speciellt bilden på bakifrån på bilen och fälgarna!

MvH Bmw 4-ever
Ba
1.367
Baader
BMWlös sen -08

7hk ....det gör mer skillnad ifall man lämnar kärringen hemma och åker själv :)
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Peter78w:

Din bil är verkligen ursnygg med de fälgarna och M-paket! Har också Logic 7 och delar din mening som i galleriet - det rockar ;-)

BMW - Freude Am Fahren

//Simon
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Jontesjögren
Undrar vilka däck du har på dina 19" (dubbeleker 172)
Alltså vilket märke?
Visa användare
85
Jontesjögren
330 d M-paket 19"
M3 Cab-02 19"
Gurkan28

Continental Sportcontact 2 (inget punkteringsfritt skit alternativ utan gammalt hederligt)
Första gången jag kör på dessa och är mycket nöjd med både grepp(torrt och vått) samt mycket tysta (naturligtvis i kombination med bilens ljudisolering)
Däremot gör mönstret att däcken ser smalare ut än vad de egentligen är (275 i bak) jmf. mot vad jag tidigare hade på min E39 (265). Men kanske är det oxå en synvilla då E60 karossen är så mycket större jmf. mot vad e39 är.

/JS
Gu
280
Gurkan28
530DA M-sport 2006
Låter bra det. Inge punkteringfria skit däck. Dom skulle ju ha varit stenhårda i den dimentionen. Om dom ens finns?
Ser fram emot april, torrt väglag. En härlig känsla att ligga i kurvorna med såna däck.
Vad kör du med för vinterdäck då?
Annars går bilen bra inga problem eller så?

/Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.