|
|
|
|---|---|
|
Har sett att det säljs radio moduler som heter BM54 på ebay och funderar på om det vore ide att byta från BM24 till en sådan? Någon som vet ev skillnader dessa två imellan? | |
| Det är alltså proffessional radio till navi | |
| Har förstått att om min BM24 skulle paja och jag går till BMW för att köpa nu så skulle jag få en BM54+ en antenn adapter.Frågan är om ljudet skulle förbättras med en BM54? | |
|
BM54 har stöd för nyare on-board monitor med CD-spelare, AUX-ingång, mm (med rätt kablage) men tyvärr så tappar man diversity antenn funktionen. BM54 har också stöd för split-screen i radio läget om man kodar om bilen på rätt sätt. De flesta BM54 på eBay är äldre enheter med felaktiga program versioner. /RS2 |
|
|
Och för att byta ifrån BM24 till BM54 så behövs det totalt 3 eller 4 kabel adaptrar beroende på modell och utrustning. /RS2 |
|
|
Det påstås också att det finns två versioner av BM54, en med de äldre runda kontakterna och en med de nya kontakterna. Och om det stämmer så borde det räcka med bara antenn adaptern. Men jag tror inte denna version med de äldre kontakterna i så fall har stöd för AUX-ingång (mp3-spelare). /RS2 |
|
| Det finns BM54 med runda stift , men du tror alltså inte på en ljud förbättring utan end ändrade funktioner? | |
|
De första NG (new generation) radio enheterna till bilar med navigations system heter BM53 och dessa har de runda stiften och tillverkas av Becker. Kan det vara så att de NG radio enheterna som har den äldre kontakten kallas BM53 och de med den nya kontakten kallas BM54? Jag har tyvärr ingen erfarenhet eller info som visar att man skulle få bättre ljud genom att byta BM radio. Däremot är det stor skillnad på Business radio enheterna som är tillverkade av Philips respektive Alpine. /RS2 |
|
| Nej jag såg en på ebay med foto på beteckning och kontakt och det var en BM54 med runda stift och bmw nummret stämde med det radion som man med en antenn adapter skulle ha till min årsmodell(2001) dom andra radiona hade utgått. | |
|
Hewi, Har du bild och artikel nummer? Jag skulle vilja kolla software revision mm som också står på radio enheten. /RS2 |
|
|
Annonsen är tyvärr borta från ebay nu men artikel nr är:RADIO BMW PROFESSIONAL TMC 1 09/1997 09/2001 65126933455 $756.00 ONLY WITH: ANTENNA ADAPTER TUBING 1 09/1997 09/2001 61126913955 $21.00 |
|
| From 09/2001 och frammåt är det sedan andra apparater | |
|
Ja det verkar ju onekligen som om 65 12 6 933 455 har den gamla typen av kontakt med runda stift (t o m 09/2001). Men jag skulle vilja jämföra program revision i denna med den nyaste enheten 65 12 6 972 667 som har de nya kontakterna. Denna har nämligen uppdaterats på löpande band pga olika programfel i radio enheten och frågan är om de även gjort det i enheten med runda stift. /RS2 |
|
| Är det bara BMW som kan uppdatera radions programm vara? Jag kan nämligen inte komma in i radions service meny+att det inte händer någonting när jag trycker på INFO eller SELECT knapparna på monitorn. | |
|
Inte ens BMW kan uppdatera programvaran i radio enheten! Om INFO och SELECT knapparna på monitorn inte fungerar som de ska så beror det på att bilen inte är kodad för den utrustning som du har. Är allt original eller har du installerat en ny widescreen monitor? /RS2 |
|
| Vad jag vet är allt original men det verkar som att det oftas även sitter ett slutsteg i dom bilarna som har min utrustning vilket jag inte har.Enligt förre ägaren är min bil en av dom första tillverkade av denna modell (tillverkad 12/2000)och fung som visningsbil hos BMW i tyskland första året. | |
|
Om t ex navigatorn är utbytt på garanti eller av andra orsaker och man inte kodat om den så får man dessa fel att INFO och SELECT knapparna inte fungerar (och då kommer du inte heller in i service menyn). /RS2 |
|
| Men om detta är gjort kan väl bmw kontrollera detta och koda om den isåfall? | |
|
Som vanligt är man nyfiken. Jag öppnade och tittade in i min BM 53 Business (NG kontakt) och i BM 54 Prof. (NG kontakt) Ser helt identiska ut invändigt och utvändigt. Bägge är tillverkade av Becker. Jag hör iaf ingen skillnad på dem. Min BM24 TMC (OG kontakt) tillverkad 06/01 av Becker. Är helt annorlunda invändig och utvändigt, mycket mer pryttlar och chassie i stålplåt. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
| Olja: Samlar du på Beckers BM modeller? ;D | |
|
Vänta bara du får se min samling av Bremi tändkablar-:) Jag hade tur och fyndade på skroten. /Johan Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.