AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.043

Hittade inte oljefiltret på min e30 325ik -88 :(

to
116
toffmeister
E87 130i -06
Skulle byta olja på bilen idag, åkte till okq8:a macken i partille och hissade upp bilen. Det första jag gjorde var att skruva loss oljepluggen då ja visste att den skulle stå å rinna ett tag.. när jag sen skulle byta oljefiltret så hitta ja det inte? Ja menar, hur svårt kan det vara?? Byt på 2 bilar tidigare, både insats och plåtfilter. Till min fick jag plåtfilter då jag var på bmw och beställde ett.

Men jag hittade som sagt inte oljefiltret?! Blev lite smått galen då jag visste att det kostar 100kr/timmen.. Letade febrilt i 1 timme.
Efter så lång tid börjar man tvivla på sina mekarkunskaper (de redan obefintliga då).

Det enda jag hittade som kunde varit oljefilter sitter under grenröret på höger sida (om man sitter i förarsätet). Från den behållaren eller vad man ska kalla det så går det 2 rör-slangar till en kylare under kylaren, ska det göra det från ett oljefilter??
Dessutom, det såg inte ut att vara ett plåtfilter där. Iom att jag inte va säker på min sak så vågade jag inte skruva loss det möjliga filtret vilket resulterade i att jag inte bytte oljefilter tyvärr.
Får byta olja snart igen då den gamla olja va något svart..

Iaf, någon som kan visa en bild på var oljefiltret sitter och hur det ser ut??

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Oljefiltret sitter där du skriver under grenröret.. Och slangarna går till oljekylaren..

hjorten
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
kika här.. Länk

Diesel-räsern
/Rickard
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Va skönt om det ändå såg ut så?
Jag fick ju som sagt ett sånt där plåtfilter av bmw, men det sitter inte ett sånt där nu, ser mer ut som om det är en hållare av nåt slag, metall-färgad.. som om den inte ska bytas, ska försöka fixa bild senare..

Nån som vet vad jag menar?
Såg det ut så här: Länk
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Anders N: Mycket möjligt, iom att jag inte rörde "filtret" då det jag hade inte verkade vara rätt, så kan ja dock inte vara säker..

Den verkar dock vara mer lik än den andra bilden..
Skumt att jag isf har oljefilter-versionen som finns på en ix?
to
116
toffmeister
E87 130i -06
Varit inne på bmw och fått ett nytt filter, de erbjöd sig också mer eller mindre att byta oljan och även stå för den nya när jag ändå ska lämna in den för byte av bakvagnsbussningar.. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.