AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
699

Ang. slutsteg

Rette
Jag undrar, om man har 2 basar på 300Wmax 150Wrms och 2 6.9or på 400Wmax 200Wrms.

Kan man driva dom med ett steg som går på 4x400Wmax och 4x200Wrms?
Eller kan man spela sönder basarna då eftersom dom får mer än vad dom klarar av?
Finns det något man kan ställa eller något filter som gör så att det anpassas?

Tacksam för svar!

Man behöver inte alltid spela fullt... det ställer du ju med "gain" skruven på steget så att det låter bra , det är väl kvalitet inte kvantitet du söker??

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Bättre med för mkt effekt än för lite! Som sagt spelar du så pass att högtalarna låter illa så är väl risken att dom pajar men spelar du inte högre änn dom klarar av så får du bättre kontroll med mkt effekt.
Rette
Gasar-Magnus: Okej, tack.. ja exakt, kvalitet före kvantitet.

273
Pärlan
BMW 523i -96
Du kan mycket väl driva nämnda högtalare med en effekt på 2x50 eller 2x75.
Antal watt säger dig egentligen ingenting.
Införskaffar du däremot högtalare och steg av bra fabrikat blir du alltid nöjd.
Högtalarna spelar du sönder om du spelar så högt att det låter illa från dem. Det hör du när du gör.

Men visst. Det skulle fungera att driva nämnda högtalare med den effekten.

Bilstereo är lite som att glida med en rejäl BMW (750/760 t.ex...) i stan i ca 50 km/h:

Man har kraften utan att behöva anstränga sig... Bra framsystem matat av ett rejält fint slut steg på 50-100W RMS/ kanal låter underbart bra även på låga volymer då du har en sån utsökt kontroll över vad högtalarkonen sysslar med...

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Märkeffekt på högtalare säger praktiskt taget ingenting. Håller med G-M om jämförelsen med 750/760.

Den lösning jag skulle föreslå är att använda de delningsfilter som numera finns i nästan alla steg. Basarna skulle jag mata mellan 30-60 Hz, och 6x9-orna med 60 Hz och uppåt.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.