AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
943

Vajer på e30?

Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Håller som sagt på med att byta bärarm på bilen. Har gått nästan problemfritt fram tills nu. Har tagit loss allting utom vajern till HANDbromsen.
Hur i h*lvete sitter den fast? hur lossar man den och överför den till den nya bärarmen?
Kan tillläggas att jag har haft två st "mekaniker" (dock lastbil) som har varit här o kollat och dom hade ingen aning.?
Tacksam för hjälp.. "mujaffa" har varit sjuk länge nu.. =)

Never before has one car done so much for so many, thank god for e30
$M
974
$Marten
750 IA 91:a med massor av cylindrar SÅLD
750 IA 91:a, reservdelslik
Volvo S80 04 Turbo, bruksbil

Volvo Amazon 70 i retro stuk.
Chevrolet Camaro 74 med mullrande V8
Gjorde samma operation på min, visserligen en E34 men det bör ju vara någorlunda lika. Lossa muttrarna som håller vajern vid spaken. Dra sedan ut vajern, vid handbromsbackarna så långt det går. Sedan ta en polygrip eller en
liten hammare och knacka på mässinghylsan som går in i röret där vajern går
in i bilen. Ändan på vajern är en hylsa som kan ärga fast ordentligt, kan sitta ganska bra. Sedan gäller samma sak på hjulsidan.

Bytte visseligen inte bärarm på min, tog bara loss den för att kunna pressa i
ett nytt hjullager och sedan montera tillbaks allt.

Mackan
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Men det är där vid hjulsidan som den fastnat. Vågar inte heller ta en polygrip där o dra då kan jag ju förstöra den "spiralen" eller vad man nu ska kalla det.
??

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Ta den andra hållet då som $Marten föreslår. Gjorde själv så när jag bytte hjullager bak på min.

E

Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Verkar som vi missförstår varandra.. Problemet jag har är att det sitter ju som ett skyddande hölje runt handbroms vajern. Där det skyddande höljdet gå in i Baksidan på vanet är där problemet är. Jag får inte av det skyddande höljet från baksidan av navet.

$M
974
$Marten

Min satt också som gjuten vid navet. Spraya och donade men inget hjälpte.
Lessnade och klippte vajern. Fick då loss ytterhöljet som släppte från släppte
från själva mässinghylsan som satt kvar i baksidan av navet. Fick borra ut hylsan från navet. Köpte en komplett ny vajer från Mekonomen, ca 200 riksdaler om jag inte missminner mig. Fick dock köpa en liten pinne på bmw som ska sitta i öglan på handbromsvajern. Fick inte loss den från den gamla.
Pinnen kostade mindre än en tia.

Länk

Kollade på ovanstående och din handbroms ser exakt lika ut som min.

Mackan
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
ok Det är ju ett alternetiv att klippa hela skiten. Men hur fick du fast den hyllsan som sitter på "framsidan" av navet så att säga på bromsvajern.
?

$M
974
$Marten

Så här ser din handbroms ut och min också nästan. Länk

Pinne nr 6 var den jag fick köpa på bmv. Är det den som du kallar hylsa som
sitter på framsidan av navet. Du lägger den bara löst i öglan på vajern. Den går sedan in i expandern, nr 5 och den i sin tur går in i fästet, nr 3. Där ligger så att
den aldrig kan ramla ur.

Mackan
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Hm får se nu om jag har förstått det rätt. Den pinnen sitter ju fast i "ögglan" (nr5) med en liten "pinne" eller vad man ska kalla det. Men på vajern sitter det ju som en liten.. hmm öggla ja.. Hur sätter jag fast dne på själva Bromsvajern? För på ena sidan sitter ju fästet till uppe vid handbromsen(själva spaken) och nere vid navet så e ju den ögglan. Hur trär jag då igenom varjen.?

$M
974
$Marten

Alltså, köper du ny vajer så är det vajer och hölje. Vajern behöver och kan inte träs genom höljet. Samma om du lyckas få loss din gamla vajer, så är det både vajer och hölje som lossas. Det är höljet som har mässingshylsor i ändarna, som går in i röret under bilen och in på baksidan av hjul navet och som oftast ärgar fast.

Mackan.
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Men för att få loss den gamla vajern måste jag ju ta bort "ögglan" för att kunna dra ut den?!
eller?
Kan inte se ngn annat sätt än att jag måste klippa bort ögglan.?

$M
974
$Marten

Hm, om du lyckas få loss mässingshylsan på baksidan av navet så är det bara dra ut hölje med vajer från navsidan. Hålet i i navet och bromsskölden är så
stort att öglan på vajern går igenom.
Sedan lirkar du loss den andra mässing hylsan som sitter i röret som går in i bilen
och drar ut den ändan. Hålet i röret är så stort att den gängade "stången" ( den som sitter i handbromsspaken med muttrar) går igenom. Då har du kpl. vajer med hölje i handen.
Du kan alltså inte bara byta vajer och ha kvar ditt gamla hölje.

Mackan
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
ok. Då förstår jag. En sista fråga då.. När jag följer vajern upp mot spaken så ser jag inte mer om den är gängad el. dy för bakaxeln kommer ivägen.
Ser det ut som nere vid navet ungefär? Isåfall, kan den vara lika fast orstad där uppe som nere vid navet? isåfall måste jag ju nästan plocka ner hela bakaxeln för att komma åt med exempelvis vinkelslip?
Tacksam för hjälp

Visa användare
131
Tekniknissen
320i -90
328Ci -96
Nja, vinkelslip är väl lite onödigt då det är så trångt. Prova rörtång och "snurra" wirens hölje fram och tillbaka gentemot själva röret in i kupén. Lite värme från en gasbrännare kan också funka, försiktigt dock så inte hela ytterhöljet börjar brinna. Man kan också "massera" själva röret försiktigt med en rörtång precis där hylsan sitter instucken från wiren - första centimetern, inte längre in då röret kan bli "platt". Milt våld löser det mesta men som sagt trångt och jävligt är det.
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Varit ute nu.. Kommer inte åt vajern uppe vid kupen ju. Ser ut som att jag får plocka ner hela bakaxeln för att komma åt el.?
Hjälp blir snart vansinnig på den kärran..

*Lärling
$M
974
$Marten

Jag gjorde som så att jag klippte vajern, som jag har skrivit tidigare. Drog sedan loss ytterhöljet från mässingshylsan som går in i röret. Sedan en lång smal
skruvmejsel som du trycker in i mässingshylsan och bänder lite upp och ned och vips så lossnade hylsan. Mässinghylsan är bara på pressad på ytterhöljet och instucken i röret, inga gänger eller nåt.

Mackan
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
du menar där uppe nu antar jag.. Men du klippte den allså rätt långt upp.?
Men hur kom du in med en mejsel? Drog du ut Plaströret innuti det svarta höljet? Iaf så är det sjukt trångt så förstår inte hur du kan ha kommit in där med en mejsel.?

*Lärling
$M
974
$Marten

Jag klippte vajern ung. mitt mellan hjulet och röret. Drog ut vajern med plaströret
uppe vid handbromsspaken. Sedan drog jag loss ytterhöljet från hylsan, så att
bara hylsan sitter i röret. Sen bände jag med en mejsel i hylsan.

Min var iförsig en E34 men jag tror att det skall finnas lika gott (eller lite) om plats.

Mackan
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Ok. Det är så att när jag drar i ytterhljet så "fjädrar" det bara. Alltså jag kan dra lite men sen när jag släpper på kraften o "sviktar" den bara tillbaka.?

*Lärling
Visa användare
88
claeswallin
Bmw 323i -85
Hej, har fått problem med sista bulten på bärarmen. Det är den som "håller" upp själva armen, den bulten som är utåt vägen. Kommer inte åt och den sitter som f*n. Har provat med säker 10burkar rostlösande, gasollåga etc till ingen nytta.

fick dock en ide om att borra små hål i muttern och sen ta ett stämjärn och spräcka den? Kan detta fungera?

Mvh Claes

*Lärling
parolof
borde ju funka, annars finns det mutterspräckare att köpa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.