AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.256

Svajigt ljud från stereon

QT
5
QT
E36 328iM Coupé
Jag är ny på forumet och har letat ibland inläggen om någon har samma problem som jag har med min stereo men kan inte hitta något.
Ljudet är "svajigt", det är (lagom) högt och sen sänker det sig av sig själv fram och tillbaka igen utan att jag kan se nånon logik i det. Jag läste ngt om GAL, att ljudet anpassade sig efter ljudet i kupén, men det verkar inte vara så (och jag vet inte om det skulle finnas på den stereon jag har iaf). Ljudet betér sig på samma sätt på CD och radion (har inte testat kassettband). Jag har en BMW 328 från -96 med Business RDS stereo, CD-växlare och så står det HK på högtalarna.
Jag kan inte klara mig utan en "pace maker" så jag skulle bli glad om någon som kan hjälpa mig med tips eller förslag på vad som är fel.

//ANNE
Jag tror det finns GAL på stereon. Om det skulle vara denna som spökar så skulle man kunna bryta upp svart/vit tråd på stift 10 i stereons kontakt, då tar man bort speedsignalen och stereon kan inte reglera volymen automatiskt. Fast isf skulle ljudet inte svaja när man står stilla och spelar, är det nån skillnad mellan stillastående och körning?
Det finns en muteingång också som skall tysta ljudet när man använder telefon osv, den går in på vit/brun tråd på stift 4. Möjligt att nånting kan spöka där, fast inte så troligt, mute kan eg. bara koppla ljudet från/till, inga mellanlägen.
Sen kan du alltid testa med en reset av allting genom att lossa minuskabeln på batteriet nån kvart och återansluta, många fel har rättats till av detta.
Annars återstår nog en djupare felsökning i stereon.

FP
QT
5
QT
E36 328iM Coupé
Hej Folke!
Jag är glad och tacksam för att du tagit dig tid att svara.

Jag kollade igår om ljudet ändras när man står stilla, men det kan jag inte höra att det gör. Men då hade jag inte motorn igång. När jag läser ditt inlägg igen så förstår jag att det naturligtvis är intressant att veta hur det låter när motorn är igång med. Återkommer med det.
Felet kvarstår även efter att ha gjort en "reset" genom att lossa batteriets minuskabel ett tag.

Det låter som om topparna på ljudet kapas. På vissa låtar så hörs det som om musiken sänks fastän sångaren hörs lika bra ändå, om det går att förstå den beskrivningen.
Det är mest tydligt när man kör fort. :D

//ANNE
Hej.
Skumt fel. Hastighetsstyrd volym jobbar endast när man kör, du kan stå stilla med motorn på osv utan att volymen regleras.
Om den klipper borde det dista också, låter nästan på din beskrivning som ljudet komprimeras. En sån funktion används ibland men knappast i bilstereosammanhang. Om det bara blir "fel" när bilen rullar så skulle det vara intressant att lossa speedsignalen in på stift 10, om det gör skillnad så får man nog jobba vidare inne i stereon.

FP
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Det låter som du även reflekterar över Loudness funktionen som sänker diskant och bas mer och mer ju högre volym du har. Jag retar mig också på dessa men kan ej göra ngt åt dom , speciellt då jag inte kommer in i radions service meny där man åtminstone skall kunna justera Gal.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Folke: Om man kopplar ur svart/vit tråd är det inget annat som också påverkas då typ färddator m.m?
QT
5
QT
E36 328iM Coupé
Jag har klättrat i berg och simmat med krokodiler och giftormar men all sorts elektricitet gör mig livrädd. Jag ska be om hjälp att koppla bort den svartvita tråden på stift 10, så får jag se vad som händer då. :)
Jag tog in den CDskivan som låter värst, och det visar sig att ljudet på den är ganska sunkigt från början så det har säkert förstärkt att jag tycker att ljudet klipper, "svajigt" är det dock ändå. Ska byta skivor och lyssna på dem med.

//FegpottANNE
Om man kopplar ur speedsignalen från stereon så är det bara denna som blir utan signalen, inte andra enheter i bilen.
Loudnessfunktionen påverkas av hur hög nivå man ställer in volymratten på, inte av så mycket av den hastighetsstyrda ändringen, som dessutom är relativt liten. I vilket fall så borde det inte svaja fram och tillbaka eller klippa ljudet osv.
Svårt att bedömma fel som dessa per distans, först och främst måste man mata stereon med en känd ljudreferens, testskiva på CD:n eller signalgenerator på radiodelen. Oftast matar man in rena sinustoner eller speciellt brus osv för att mäta/lyssna på.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.