|
|
|
|---|---|
|
De flesta gamla BMW som ja kört har haft detta problemet, inkluderat både min 318 och 325:a. När du står på tomgång o duttar till på gasen så chippar den efterluft innan den varvar till.. håller du dock upp den med gasen till ca. 1000rpm och sedan trycker till så varvar den till direkt.. Detta fenomen utspelar sig dock INTE när bilarna är kalla... Någon annan som har samma problem? jag upplever detta som störande vid lugn körning, men dock även är man ska göra oplanerade snabba starten (tex. missbedöming i korsningar o liknande) _______ /Chrille | |
|
Ingen som har samma poblem?, jag antog att detta var en ganska vanligt förekommande fenomen på gamla BMW´s... kan tilläga att ja även prövade på en 535 E34:a och den var nästan ok... men hörde hur den tvekade lite är man duttade till på gasen... Vad kan det vara? _______ /Chrille |
|
|
Verkar vara flera med det problemet: Länk Upplever samma fenomen om man "duttar" till på gasen men vid körning märker jag inget av det. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Ingen som har kommit fram till en lösning? eller har liknande problem. _______ /Chrille |
|
|
Tja problemet är väl LMM-karaktär antar jag. Denna givare är ju helt analog med ett fjäderbelastat lock som luften puttar på som i sin tur ger en signal genom en potentiometer. Eftersom denna rörelse inte kan bli momentan utan att det tar en minimal tid innan locket har ändrat läge gör ju att luften rusar in i motorn ögonblickligen då man "duttar på gasen" men styrsystemet får ju ingen signal om att ge mer bränsle förräns efter någon 10-dels sekund senare. Då har redan skadan skett med en för mager blandning och motorn har redan tappat varv. Detta kan bli bättre om man ersätter LMM med en så kallad MAP-sensor som ger ett mått på vacuumet i insuget. MAP-sensorn kan dock inte direkt ersätta en LMM utan måste signalbehandlas först. LMM ger ju en signal som är beroende av luftmängden som passerar, vilket beror på motorns last samt varvtal. MAP-sensorn ger "bara" en signal om hur vaccumet varierar i insuget gentemot lasten, inte beroende av varvtalet alltså! Vanligtvis kan man enkelt ersätta LMM med MAP om man tex använder "tilläggsstyrsystem" som tex SMT6 som många är glada att använda. Att det inte märks lika tydligt vid kall motor beror nog mest på en fetare blandning (choke) innan motorn kommer upp i temperatur. |
|
|
Tack för ett mycket bra svar... Dock så borde ju då alla bilar uppföra sig så som har LMM o så är ju inte fallet.. Polarens 318 me M40 gjorde inte så... _______ /Chrille |
|
|
Nähä det verkar ju lite skumt. Det enda jag kan tänka mig är om "grundinställningen" skiljer. Grundinställningen innefattar ju bränsletryck, batterispänning, fjäderns uppsträckning i LMM mm. Konstanter som borde vara hyffsat samma för alla bilar i samma serie/årsmodell. Motronicen kompenserar ju för detta (genom signal från lambdan) genom att flytta hela bränslemappen "upp eller ner" kan man enkelt säga. Detta kan ju göra att olika bilar beter sig lite annorlunda trots samma årsmodell/serie. Det enda jag kan säga säkert är att om man analyserar originalmapparna i motronicen (styrsystemet) så tycker jag att dessa är en grov kompromiss. För att ge extra bränsletillskott vid acceleration så styrs detta genom att kurvan mellan LMM´s "luftklaff-läge" och bränslemängd inte är linjär. Man kan enkelt förklara det med att när luftklaffen är mellan "normalläget" för aktuellt varvtal (vid jämn gas) och max-läget (fullgas) vid detta varvtal så ger systemet "för mycket bränsle". Svårt att förklara men tittar man på mapparna så ser man att detta fungerar i praktiken men borde gå att optimera mer effektivt med nyare styrsystem. På nyare system använder man nämligen en potentiometer på gasspjället som verkligen talar om för styrsystemet hur mycket man gasar (oftast i kombination med MAP-sensor). Detta ger ju en "direkt" signal till systemet som kan kompensera för snabba accelerationer (accelerations anrikning=mer bränsle momentant). I äldre motronic-system med LMM så är det endast en lägesgivare för tomgång och en för fullgas. Det som händer vid tomgång är att systemet styrs om för att ge minimalt med avgaser vilket innebär en hyffsat mager blandning. Om man som du säger "håller upp gasen till 1000rpm" så släpper man denna tomgångsgivare vilket innebär att motorn går på en något fetare blandning som är nödvändig vid normal körning. Nu blir det helt plötsligt möjligt att "dutta på gasen" och få en direkt höjning av varvtalet utan någon tvekan. Tyvärr är det nog bara att gilla läget eller bygga om med något nyare styrsytem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.