|
|
|
|---|---|
| är ny här på forumet, har sökt inlägg angående bmw 320i vs 323i e36 modellen, eftersom jag vill veta vilken bil som man får ut mest av för pengarna. har inte hittat någon direkt information kring detta. Vad tycker ni? /tacksam för svar. | |
|
Samma försäkringkostnad på dom bägge generellt. 323an är liiite roligare att köra eftersom 320 är så jäkla seg. Fast jag tycker ju att det bara finns två modeller att välja på eg. 316 eller 325/328, tycker att resten bara är misslyckade mellanmodeller utan nån egentlig funktion. Vill du ha en bra ekonomisk bil, hitta en 316 i välvårdat skick, vill du ha en bra rolig bil som är en upplevelse att köra varje gång.. satsta på en 325a. Den senare kostar ju lite mer iofs. Mvh // Micke |
|
|
Tycker att 323i är en trevlig bil,170hk=pigg och bränslesnål. mvh |
|
|
Skulle knappast kalla 323:an som misslyckad. 323:an är mer lyckad än 325:an kan jag tala om för dig, om vi pratar e36. Dessutom har 323:an en superb motor som går ekonomiskt och väldigt fint. Med lite små modifieringar så går den riktigt bra faktiskt. Har själv ägt två 325:or och visst går dem väl någolunda bra men dock är den helt död under 3500/700 varv, medans m52 motorn har ett jämnare drag. Sen har vi det där med bränsleförburkningen. En 323:a kommer längre än en 325:a på en tank. Däremot så tycker jag 320:in är en mindre lyckad variant, ljudet av sexan finns ju där men det går ungefär lika bra som en 318is, den dricker bara lite mer. Men att kalla den misslyckad är lite för grovt tycker jag. Jag rekomenderar starkt en 323:a som är i en helt annan division än 320:in och 328:an är rätt så dyrare i försäkring och bränsle så ser jag 323:an som en väldigt bra kompromiss mellan ekonomi, sport och komfort. Rekomenderas varmt. |
|
|
323/523 är mkt trevlig med sin 2,5 liter "nedtrimmade" motor (M52) på "170" hk fint botten vrid och går snålt och medan den äldre 325 motorn (M50) kräver mera varv för att komma till sin rätt Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| För mig skilde 1000kr om året(83kr månad) mellan en 323 och 328. Att kalla det "rätt så dyrare" tycker jag är lite o ta i. | |
| tillägg: Försäkring snackar jag om :) | |
|
Slörarton: Minns att det skiljde ungefär lika mycket för min del med mellan 323/328 när jag kollade premien för något år sedan, dvs inga större summor. Tror inte heller att 328 är så mycket törstigare än 323, skiljer väl bara 0.01l/mil blandad körning. Om jag skulle köpa mig en sex-cylindrig E36 hade jag valt antingen en 323 eller 328, dessa är helt klart de trevligaste modellerna om man räknar in alla faktorer. Låt alltså det individuella exemplaret avgöra vilken det blir. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Ojdå, visste väl att det skulle bli lite heta känslor när man skrev så :) Skrev det ju självklart på ren jävelskap annars får man ju inget gehör i detta landet. Ändå tycker jag det ligger lite i vad jag säger tex att 320 är helt misslyckad. Eftersom om man ska andvända den fullt ut måsta varva den ordentligt vilket man helst inte ska göra med större motorer än fyror med tanke på den mycket större massan som rör sig i en sexa. Men å andra sidan vill man "kärringköra" så är ju sexorna mycket bättre byggda och stryktåligare än fyrorna. Jag har ringt runt till alla försäkringsbolag jag kunde hitta på nätet och i telefonkatalogen och jag kunde inte ens komma i närheten av den lilla differansen som "slöarton" säger sig ha fått i sina offerter. Sen det där med bränsleförbrukning är också lite snedvridet. Visst kör man korta sträckor i stan så drar 325 mer helt klart. Men landsvägkör man längre sträckor så drar den mindre pga motorn är starkare och därmed inte alls behöver komma upp i lika höga varv i högre hastigheter vilket man tydligt märker tex på autobahn nere i Bmwland. Som sagt allt är inte svart och vitt utan det beror helt på hur du andvänder bilen vilket är olika från person till person. Jag anser iaf att det optimala är en fullutrustad 325/328 till sommarbil och en minimalt utrustad 316 till vinterbil. Men det är ju bara min åsikt .. Mvh // Micke |
|
|
Mandy>>>Mitt tips är iaf en 323i E36 om du absolut inte vill ha "det värsta". Mycket bättre motor jmf med en 320i,dvs dem vagnarna som du ville jämföra med vad jag förstod på ditt inlägg..tror absolut du skulle bli nöjdast med en 323i E36. Något mindre totalkostnad på en 320i ,men det tycker jag du skall bortse ifrån i detta fall. Mvh Janne. |
|
jimmy/bmw |
"LAW" du vet väl om att en 323 och en 325 går lika bra va. Så då är ju din motor lika misslyckad!! |
|
Jimmy>> Beror väl på hur du menar. Jag anser väl inte att huvudsyftet med bilen är hur den går på strippen eller 0-100 .. Mvh // Micke |
|
jimmy/bmw |
vad är huvudsyftet med bilen för dig da ?? |
|
Normalt bruksandvändande. Visst 323an är ruskigt bra med dom specifikationerna den har men som sagt är det en nyare motor med ... jag inriktade väl mig mest på 320 i mina resonemang. 323 är en kanonbil med vissa modifikationer skrev nån, Visst jag kan som en polare ta en brun gammal 240, slänga i en s60 t5 motor och en bmw 540 låda.. sen har man en jättekul bil sen men det är ju inte riktigt så alla tänker när man köper bil kanske? . eller? .. rätta mig om jag har fel Mvh // Micke |
|
jimmy/bmw |
om jag får säga mitt så är 323:an bättre än 325:an på nästan alla sätt ! den dra minder bensin pga högre utväxling! den går lika bra som en 325! ok har en lättare motor! men 328 är bättre än 323 iaf enligt mig !! |
| LAW: Att "slöarton" och jag fick liknande skillnader i premier men att du fick en större skillnad mellan 320 och 323 är inte så konstigt med tanke på hur f-bolagen beräknar premierna. Det är lite lotteri när man beräknar en premie, extremt många faktorer är inräknade i f-bolagens kalkyler, som ålder, ort, adress, t om olycks/inbrott statistik för bilmodellen i stadsdelen där försäkringstagaren bor. | |
|
Jag menade väl mellan 323 och 325 iofs .. alla jag ringde utom någon hade samma premie för 320 och 323. Du får säga ditt jimmy det är det härliga med att bo i en demokrati ;) .. Ja 328an är underbar, kommer nog bli en sån nästa sesong, hittade en helrenoverad 6 växlad m3låda på skroten med för 4500:- när jag var där och letade lite delar. Hade jag bara kunnat byta låda själv så hade jag inte tvekat att köpa den .. Mvh // Micke |
|
|
>Mandy< köp dig en 328, helkul bil som inte är spec dyr att äga eller köra. Provkör du 328, 325 och 323 så lovar ja att du märker att det är en 328 du vill ha. Visst kostar den lite mer, men om du absolut inte vill lägga mer pengar på en 328 än de andra så kan du ju leta efter en långmilare, finns flera 328or som gått långt och kostar närmare 50000. Leta efter en välvårdad 328 isf, dessa bilar kan gå långt. Kôpt kärlek är fin kärlek..! My precious Länk |
|
| Tack för alla svar,! verkar som det är en 323 som jag skall inrikta mig på, eller en 328 då, skall ta mig en funderare kring detta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.