AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.011

M535 (E28) Turbo VS 325 (E30) Turbo

Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Sitter och funderar lite i allmänhet här..

325 Turbo (E30) är ju ett koncept som fungerar bra med enkla medel och en sinterkoppling , effekt uttag 350-500hk på oskruvad botten?!.

Hur är det med M535:an ? , ngn som byggt ett lyckat turbo bygge på en sådan maskin? Jag pratar "budget" byggen med standard botten.

Borde vara en ganska rolig maskin att bygga på då den har hyffsat vrid standard , men frågan är om det går att plocka 450hk + på den "utan" bekymmer?

Om ngn svarar som byggt en sån här..vart stötte du/ni på patrull?..trångt?

Skriv gärna ngn rad...

// J

[C
421
[COD]soul
325iA -91
Titta in på Länk där finns projekt loggar från båda biltyperna samt mycket läsvärt om bmw turbos.
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Okej fick tips att kolla där av en annan oxå :)

När jag pratar budget menar jag inköp av all nödvändig hårdvara max 25.000:-

Finns det ngt "ful"chip till M535 som är anpassat för turbo applikationer?

Lr andra budget varianter för styrning av sprutet?

po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
ska du styra motorn något sånär riktigt men ändå "billigt" så är "VEMS" eller Megasquirt att föredra. jag tror knappast du hittar något "köpesprut" för under 10000 annars.

Originalsystemet hänger inte med speciellt långt om du inte får det ordentligt mappat någonstans=DYRT. Har för mig att turbocenter mappar motronic.

angående "fulchip" så lurar du dig själv då ingen installation är den andra lik. allting måste stämma till 100% mot "master"bilen för att det ska funka.
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
mm...igentligen behöver man verkligen ett chip..hur länge hänger orginal med?

menar..spridarna får ju sin signal iaf?,...bara att man går upp på storlek på spridarna och iom att man kör med stegrande eller linjär bränsletrycks regulator..samt att man backat tändningen så pass att den går bäst på full sula.

Vet en som nyss Turbokonv en -90´s 325 med bara fina grejjer fast ändå "budget" ..han har iofs ett mappat motronic o d lirar super, Gt25/40 agg och 1,3 bar ..tycks lra bra iaf :)

Men anyway..vilket turbo agg är att föredra? vill inte ha nått lastbils agg med seg spoolup.

samt vilka spridare/storlek ska jag kolla efter?

VArt ska jag köpa Koppling/tryckplatta?

hej vision 79
var ute med g-tech igår fick fram 280 drivhjulshästar vid 1 bar prövade sen på 1,3 bar men det spann både på 2 och 3,vet ej vad effektförlösten blir genom drivlinan men det borde vara 20-25 % så jag är väldit nöjd med
budget bygget ska bromsas snart med 1,4 bar hoppas på 400 hk +
Visa användare
147
Vision79
E60 M5 -08

JAWS MOTORSPORT EDITION
Tjena Patte :)

Jag är djupt imponerad ;)..blir fint det dära och det har ju sporrat mig att leta ett "objekt" fast dock på en M535..så vi får se vad som händer och sker i vinter..:)

Jag ska forska lite mer i "sprutet" och se vilka möjligheter som finns utan att riva hela kabelhärvan. ( Hatar bil el )

Tänkte slå Jakan Jörgen en signal o kolla om han kan ge mig ngt vettigt tips..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.