|
|
|
|---|---|
|
Återigen har det hänt - men den här gången var det min fru som höll på att råka riktigt illa ut. Min fru kom ikapp två bilar, lade sig bakom och väntade på fritt för omkörning. Strax innan det blir fritt börjar hon blinka och växlar ner. När det blir fritt går hon ut och gasar på. IQ i någon Volvo som ligger framför min fru tittar uppenbarligen inte i backspeglarna när han kommer på att han också vill köra om, utan ger sig ut för omkörning medan han själv håller på att bli omkörd - inte blinkat - ingenting. Min fru tvingas ut i vägrenen och nästan ner i diket för att undvika att bli krockad i sidan med en rejäl sladd som följd - som tur var lyckades hon räta upp bilen och hålla sig kvar på vägen. IQ i Volvon bara fortsätter köra - trots att han prejat min fru och sett henne sladda omkring på vägen framför honom innan hon stannar och kippar efter andan en bit längre fram. Ja vad säger man? - har hänt mig några gånger och man blir lika jävla förbannad varje gång när folk inte kollar om det är fritt innan de påbörjar sina omkörningar. Bilar utan backspeglar och blinkers borde också vara utan förare! 330ci - orient | |
Paap Reeder |
... en bra princip i ett sådant fall är: "Ramma den jäveln! - få bra betalt för 330:ian och byt upp dig till en alpina B3". Nu menar jag inte bokstavligen men sådana tankar hinner faktiskt snurra under en millisek i dylika situationer.... innan vettet återvänder ... men då är 4-kolvsoken redan igång ..... som tur är. Nu har vv tyvärr byggt om vägrenarna men förr hörde jag talas om en avlägsen bekants bekant som berättade om hur "Rappet" kan tilldelas i sådana här fall. Efter att volvon i ditt fall avslutat sina manövrar och återvänt till hö-filen ... drar man på litet extra så att man med ca 150 på mätaren och ca 50 m framför volvon kan lägga vä hjulpar i den lilla strängen av krossat singel som förr alltid låg alldeles strax utanför asfaltkanten. Resultatet blev ... enligt min sagesman ... ett ordentligt piskrapp med singel som kastades upp ... ungefär på vovlvons huv och ruta. (Enligt min sagesman var just TRX extra lämpade för dylika singelrapp ty mönstret var så grovt påstod han ... ). Nu skall vi vara vänner i trafiken ty det är söndag.... och tur var att allt gick bra denna gången ... sannolikt beroende på en kombination av erfarenhet och en bil med ypperliga vägegenskaper. MVH /// Paap R |
|
Orient skrev: >> Bilar utan backspeglar och blinkers borde också vara utan förare! Haha, mycket bra formulerat! Ibland undrar jag faktiskt om folk tittar bakåt överhuvudtaget? |
|
|
Inte illa manövrerat av din fru, låter det som! Det finns en massa idioter ute på vägarna! ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
svavelvinter |
jobbigt läge, schysst att du har en fru som köra bil annars hade nog din bimmer vart ett minne blott. hade det varit min flickvän hade hon nog åkt åt skogen :( |
| Kan ju också vara så att hon hamnade i "döda" vinkeln för den framförvarande volvon. Ska man köra om två bilar på en gång måste man vara otroligt uppmärksam, det är alltid en extra risk jämfört med omkörning av en bil. Tur hon var med på noterna :). | |
|
Har varit ute för exakt samma sak flera gånger!! Är det bara jag som ALLTID vänder huvudet åt vänster för att ta en kik i döda vinkeln? // Erik ---- No real power -just KCR :) |
|
kilroy |
Nejdå, Heinz...det är väl en självklarhet att kika snett bakåt till vänster innan man planerar en omkörning, såvida man inte är 100 på att det inte finns någon död vinkel. Har t o m lyckats lära min fästmö den goda vanan p g a att hon varit nära att smälla några gånger... För övrigt är den typen av ouppmärksamhet inte helt ovanlig, tyvärr. "Bilister utan uppsikt bakåt borde vara utan bil"... Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Läskigt det där! Har hänt mig 2 ggr i sommar också även fast jag blinkat med ljustuta och blinkers långt i förväg innan jag påbörjat omkörning. ///Foppa |
|
|
Det som var riktigt illa var att han inte visade minsta tecken på att han ville köra om :( Att hon klarade sig var nog en blandning av feta däck - 225/18 & 255/18, torr vägbana, antisladd, visst mått av skicklighet och en jätteportion TUR! Jag vet inte vad som gick runt i huvudet på föraren i Volvon, men hoppas att han lärt sig backspeglarna inte är prydnadssaker utan väldigt användbara om man inte vill ställa till det i trafiken. Sen hoppas jag ju givetvis att min fru lärt sig något också - t ex att man måste tänka litet åt andra också. 330ci - orient |
|
|
Dessa situationer är ännu mer skräckinjagande när man kör motorcykel. Kombinationen mindre fordon och bättre prestanda gör att det är svårt för de som blir omkörda att se hojen samtidigt som farten ofta blir hög vid omkörning. Ang. döda vinkeln: Volvo har haft eliminering av döda vinkeln i sina backspeglar sedan 740-modellen. |
|
| Jag ber att få protestera! Jag kör inte Volvo. Och gjorde jag det så hade jag väl inte kört om någon?? | |
|
HAHA! Det tog en stund innan jag förstod IQ=pi's svar där... men när jag läste tråden igen så måste jag säga att det var KLOCKRENT! :-) |
|
|
Blir lite nyfiken. Detta har hänt mig flera ggr men det har räckt med att bromsa hårt och släppa den andra bilen före. Hur i hela fridens lyckades din fru ta sig förbi i alla fall, jag har då aldrig lyckats. Antingen så är hon en hårding på att köra och fortsatte med plattan i mattan trots att hon var ute på vägrenen med fetställ. Eller så hade hon massor med överskottsfart, man måste ju komma i minst dubbla farten sm en kanonula mot de man ska köra om om man ska lyckas dra förbi bromsandes och sladdandes på vägrenen. Nyfiken. |
|
|
De gånger liknande inträffat på mc har jag åkt ikapp idioten och lagt mig jämsides och höttit med näven alternativt långfingret. På mc kör man ju om nästan på mötandes vägren ifall de får för sig att köra om. Sen har vi ju klassikern att man kommer ikapp en långtradare med en liten skitbil bakom sig sen flera mil. på en lång raksträcka, när man precis kommit ikapp och ska köra om... ja ni fattar. ingen blinkers, ingenting. Åker man i en bil med lite sprutt i och har bra med vägren på mötandes sida har det hänt att jag hastigt förflyttat mig till vägrenen och fortsatt omkörningen och slängt en trött blick på vederbörande. Måste kännas pinsamt att bli omkörd när man kör om. Finns ingen vägren är bromsen bra att ha. Tuta kan man ju med göra, men mest för att det är kul ;) Visste ni förresten inte att backspeglarna bara är till när man backar! Precis som man bara använder parkeringsbromsen när man parkerar. /Daniel |
|
| Reodor >> Styrbroms heter det, INTE parkeringsbroms :) | |
|
Jag har en bra devis att rätta mig efter när jag kör: Utgå från att alla andra är idioter. Detta är ytterligare ett bevis på att det är viktigt att tänka på det... Tyvärr... |
|
| Brukar resonera likadant som yozef, har räddat mig från ett par kollisioner de senaste åren. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.