|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har nu fått ett "definitivt" svar från Vägverket, som i alla fall från min sida får vara slutet på denna tråden. Det finns tydligen enligt Vägverkets nu gällande tolkning inget direkt förbud mot att använda kulan innan den är besiktad och godkänd, däremot sker det på "egen risk". Man hålls alltså som personligen ansvarig om någonting händer med kopplingsanordningen innan den är besiktad, vilket i alla fall för mig betyder att man bör avstå... Här är Vägverkets svar: "Hej Jesper !!! Denna fråga har diskuterats bland våra jurister och detta är vad som gäller. Efter montering av drag måste bilen inställas till registreringsbesiktning hos bilprovningen inom en ( 1 ) månad. De drag som nu säljs på marknaden levereras med en monteringsanvisning. Denna anvisning måste tas med till bilprovningen vid besiktningen. Efter det att fordonsägaren monterat draget enligt anvisningen får draget användas, men innan draget godkänts av bilprovningen så är det ägaren själv som är ansvaring för att monteringen är utförd enligt anvisningen. Försäkringsbolaget har här rätt att reducera ersättningen vid ev skada om skadan beror på brisfällig dragmontering. Bilprovningens kontroll resulterar i att draget nu ses som en komponent som ingår i bilen, samt att uppgiften även förs in på registreringsbeviset. Med vänlig hälsning Lars Rask Vägverket" Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
Nytt beslut manl av att jag "klarade" en hastighetskontroll i dag: ... jag skall i höst skruva på mitt drag på V12:an .... och faktiskt regbesikta enligt alla konstens regler. ... det gäller ett ge och ta vid förhandlingar med ödets makter. MVH /// Paap R |
|
Det finns inte lätta svar på alla frågor! Det vi får se som positivt är att vi fått igång Svenska myndigheters maskineri ordentligt. BMW CS #5206 |
|
|
Där ser man... Då var inte de dumma svar som jag fått från olika instanser så dumma i alla fall.... Jag har inte dragit nåt släp än och troligtvis kommer jag inte att göra det innan tisdag heller,då ska jag regga den. I början var det antaganden tagna ur luften men nu har vi fått svart på vitt vad som gäller. |
|
|
Följdfråga.. Vad bör man ha med sig till reg besiktning? Jag fick höra reg. bevis och monteringsanvisning.. något mer? Bör jag plocka ur inredning ur bilen osv. för att underlätta kontroll? Skall jag själv ha med en EU till SVENSK släpvagnskopplingskonverterare? Monteringsanvsiningen jag har är BMW´s officiella (westfalia avtagbart drag). Jag har testat dragets elkopplingar och allt verkar funka. Om backlampan funkar eller inte vet jag inte.. släpet jag provade på hade ingen backlampa. //amullo --- |
|
|
När jag besiktigade mitt drag förra året, kollade dom ens inte på monteringsanvisningen, det enda dom sa var "jag kan ju se att draget sitter där, men hur det är monterat är svårt att se". Han öppnade inte ens bagageluckan och kollade fastsättningen där, detta var på min 520. Backlampan har jag svårt att tro att den behöver fungera, dom flesta släp har inget backljus. BMW CS #5206 |
|
|
amullo: Allt som krävs är en monteringsanvisning. De delar av montaget (skruvförband, bortskrapning av underredsmassa, ev. förstärkningar mm.) som kan kontrolleras utan demontering ska kontrolleras. Du behöver alltså inte demontera någonting för att underlätta kontrollen. När det gäller elkopplingen kontrolleras bara att det finns en släpvagnskontakt och att den har möjlighet att fungera, alltså att det sitter en kabel i den i princip. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.