|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Givetvis är det sunt förnuft men svenska regler handlar inte om sunt förnuft. Jag hade inte planerat att använda mitt drag heller men tanken väcktes efter en diskussion på jobbet och nu är man bara nyfiken på vad som gäller. |
|
|
MB: Det är naturligtvis ett olyckligt svar, men Bilprovningen är egentligen fel instans att fråga. Det är Vägverket som styr reglerna, och polisen som ska se till att reglerna följs. Dels är det felaktigt att skriva "Det bör besiktas inom 30 dagar", det är inget man bör utan ett direkt lagkrav. Resten av svaret är ju minst sagt öppet för tolkning. Naturligtvis finns det inget som tekniskt hindar att man drar en släpvagn med kulan innan den är besiktad, men varför skulle ett försäkringsbolag ha synpunkter på det om det är tillåtet? Jag ska ringa till kundtjänst och be om en förklaring, det är alltid bra när man har ett namn på den som lämnat upplysningen. Går det bra att referera till ditt mail, eller vill du att jag tar det mer "allmänt"? Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
.... V.V som bestämmande myndighet?? "" ....I detta fall är det V.V. som är bestämmande myndighet, Polisen ser bara till att vi följer den, men en lag kan mycket riktigt tolkas olika .... "" Hur är det med rondellkörning? V.V säger att man skall lämna företräde till bil i rondellen när man kör in. FB .... "reglerar" efter detta POLISEN ... dömer den som är i rondellen (Rondell med runtgående filmarkering. Bil i innerfil från Söder mot Norr Ny bil in från Öster mot Väster. Krock när bil i innerfilen skall ut mot Norr samtidigt som snubben från Öster skall till Väster) .... ??? MVH /// Paap R |
|
Jo jag tänkte på liknande sätt om det nu är det tillåtet varför skulle förs.bolaget tjafsa om det händer nåt. Jesperado jag mailade hela svaret till dig,du får gärna hänvisa till det om du vill... |
|
|
Jag har idag åter talat med en man på vägverket som handhar såna här frågor, för att få ett mer uttömmande svar, och enligt honom står det i lagboken att bilen inom 30 dagar skall besiktigas, det står inget om att man inte får bruka kroken under den tiden. Han talade om för mig att förr var det vanligt att man monterade krok på bilen, åkte på semester, och sen plockade bort kroken igen, för att slippa betala högre skatt. När min krok besiktigades, gick besiktningskillen under bilen och läste av ett nummer på kroken, och så sa han, "jag kan ju se att kroken är monterad, något annat kan jag inte göra". Kroken sitter ju i balken i stötfångaren, så det är inte lätt att kolla hur den sitter, så i detta fall spelade det inte så stor roll om den användes innan besiktingen. Det enda dom egentligen gjorde var att kolla att kroken var godkänd, hur mycket den får dra och att det kommer med i papprerna. BMW CS #5206 |
|
|
Nu har även jag varit i kontakt med Bilprovningens kundtjänst. För att få ett så opåverkat svar som möjligt skickade jag ett "privat" mail, alltså inte i egenskap av besiktningstekniker på Bilprovningen. Såhär ställde jag frågan: --------------------------------------------------------------------------------------- "Hej! Vi är några stycken som diskuterat vad som gäller när man monterat en kula på en personbil. Frågan gäller om man får använda kulan innan den är registrerad. Vi har mailat både till Bilprovningen och Vägverket och fått två olika svar. Enligt vägverket ska kulan besiktas inom trettio dagar, och får inte användas innan registreringen skett. Enligt er "bör" kulan registreras inom trettio dagar, och får användas under tiden. Svaret från er såg ut såhär: "Hej. Efter montering av drag så ska detta besiktas. Det bör göras inom 30 dagar och det finns inget som hindrar Er att använda draget innan. Dock kan försäkringsbolag ha synpunkter om t.ex. en olycka händar och det visar sig i efterhand att draget ej var besiktat. Besiktningen kostar 380kr och bokas på telefon 0771-600 600. Med vänlig hälsning Mikaela" Vad gäller egentligen? Tacksam för ett entydigt och korrekt svar... Mvh. Jesper" --------------------------------------------------------------------------------------- Svaret från kundtjänst såg ut såhär: "Hej. På vår hemsida finns följade information; Vad ska jag göra när jag har monterat - eller tagit bort en dragkrok? Fordonet måste genomgå en begränsad registreringsbesiktning inom en månad. Monteringsanvisningen ska tas med till Bilprovningen vid registreringsbesiktning. Bokning sker via bokningscentralen på nummer: 0771- 600 600. Vid montering, kontrollera att identifieringsskylt sitter på draganordningen samt att den överensstämmer med monteringsanvisningen. Det framgår i texten ovan att en besiktning ska ske inom en månad. Jag har även rådgjort med en besiktningstekniker som meddelar att ett fordon som är på väg till besiktning för att besikta en dragkrok har ju inte blivit godkänd ännu. Det är alltså med andra ord inte tillåtet att använda kroken innan den har blivit godkänd. All besiktning sker enligt Vägverkets författningssamling och eftersom Ni fått ett tydligt och korrekt svar ifrån Vägverket så kan vi inte annat än att instämma med deras svar. Orsaken till mitt felaktiga svar är att förfrågan av annan kund om att besikta ny krok och släp samtidigt har förvirrat mig i detta. Jag beklagar verkligen att Ni fått olika uppgifter om vad som gäller i den här frågan men hoppas nu att det bringat lite klarhet i det hela. Med vänlig hälsning Mikaela" christer silvén: Jag vill gärna veta vem din kontakt på Vägverket är? Hur mycket av monteringen man kan kontrollera vid registreringsbesiktningen påverkar inte lagens utformning. Det är alltså inte tillåtet att koppla en släpvagn på kulan innan kulan är registrerad. Skulle det hända något kan man råka illa ut... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
.... man kanske måste ännu djupare in ... och gå till de s.k "förarbetena till lagtexten". Där kanske man hittar att syftet är som Jeppe säger att en oreggad krok inget får dra även om v.v "råtext" kanske anger en "lösare" tolkning. ... int´vet ja´ ... bara en funderare. Många lagar blir "annorlunda" när man ser dom i belysningen av de s.k "förarbetena". MVH /// Paap R |
|
Jag har nu själv träffat personen på Vägverket som har hand om såna här frågor, och han menar helt klart att kroken får användas innan den är besiktigad, och han förklarar enligt följande. "Det finns ingen lag som förbjuder att man använder kroken innan besiktningen, därför kan man inte säga att det är förbjudet att göra det". Sen att det är högst olämpligt att göra det är en annan sak, men det var inte det frågan gällde. Jesperado har fått nummret till personen på Vägverket, så vi får väl höra vad han har att säga så småningom. BMW CS #5206 |
|
|
Ska bli kul att se vad dom kommer fram till... |
|
|
Skickade ett mail till polisen och bifogade svaren vi fått från bilprovningen och vv. Nu fick jag svar från polisen. "Hej! Besiktning inom 30 dagar. Inget förbud att använda draget förutsatt att det är riktigt monterat. Om försäkringsbolaget har synpunkter får de svara på." Jesperado har du pratat med vägverket igen?? |
|
|
MB: Ännu ett "dumt" svar således. Det skulle alltså vara tillåtet att använda kopplingen "om den är riktigt monterad"? Det är ju detta Bilprovningen kontrollerar vid registreringsbesiktningen... Vem har ansvaret om något går snett? Jag har skickat ett par mail till, och fått lite olika svar. Avvaktar svar angående var i lagtexterna detta regleras och står att läsa om... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag har lagtexten här, har fått den av Vägverket. " Har ett fordon godkänts vid registreringsbesiktning eller tagits upp i typintyg och har fordonet därefter ändrats så att det inte längre övernstämmer med utförandet vid besiktningen eller när typintyget utfärdades eller har fordonet i övrigt ändrats så att dess beskattningsförhållande påverkas, skall ägaren inom en månad från det att ändringen skedde eller, om fordonet är avställt, inom en vecka efter det att avställningen upphörde inställa fordonet för registreringsbesiktning" Detta är lagen dom grundar beslutet på, det finns ingen särskild lag som tar upp just kopplingsanordningen. BMW CS #5206 |
|
|
Jesperado! Du får ursäkta, jag vill inte låta som om jag är världsbäst, men när dom besiktigade min krok i sommras, kollade dom överhuvudtaget inte hur den satt fast, dom konstaterade att den satt där och hur mycket den får dra. Dom öppnade t.ex. inte bagaget där balken är fastbultad som kroken sitter i. När man sätter på vinterdäcken på sin bil t.ex., är det ingen som kollar att man dragit bultarna ordentligt, det skulle ju vara livsfarligt att köra med bilen om man inte gjort det. BMW CS #5206 |
|
Paap Reeder |
.... jag skulle således kunna dra upp min båt i oktober ... och plumsa i den i maj med en oreggad krok på min 750:ia? Monterar den på fredag kväll ... gör "drag"jobbet på söndag .. och tar av kroken igen och har den under sängen fram till vår´n. Samma visa på våren .... Skall nog utnyttja denna lucka i lagen ... ty dt är det enda jag skall ha kroken till ... 2 ggr / år eller 1 ggr / se6 månadersperiod. Kan detta verkligen vara vattentätt? MVH /// Paap R |
|
Om du tycker det är roligt att montera av och på kroken, så javisst kan du göra det, men det är ju meningen att du skall besiktiga den inom en månad. BMW CS #5206 |
|
|
Man behöver dessutom bara montera bort kroken EN gång per år - vid besiktning! OM du skulle bli kontrollerad av polisen vid flygande besiktning och dom upptäcker det, så säger man självklart att kroken monterades förra helgen..... Skulle detta hända är det ju smart att montera bort kroken alt regbesikta bilen. Är det mycket dyrt att regbesikta för en sån sak? Annars är det kanske lika bra att göra det =) |
|
|
Det är inte dyrt att besikta kostar 380 kronor... Jag ska besiktiga mitt drag den 27:e september samtidigt som den vanliga besiktningen,jag har inte planerat att dra släp innan besiktningen men frågan väcktes efter en diskussion på mitt jobb. Nu har vi fått klartecken från 3 instanser dock 2 olika svar från vägverket Jag personligen har fått 2 svar att det är ok(polisen och bilprovningen), och christer silven har fått från vv. Nu drog ju bilprovningen tillbaks sitt första svar men det tillbakadragandet grundade dom ju på jesperados svar från vv,alltså ingen egen tolkning. Kan nämna att mitt andra svar kom från trafikpolisen halland. Såsom jag tolkar det i nuläget får man dra ett släp före regbesiktning. Ska bli kul att se om jesperado hittar nån lagtext som bevisar motsatsen. |
|
|
christer silvén: Det finns mycket mer lagtext än så som reglerar det diskussionen gäller, det är svårt att hitta rätt bara. Jag jobbar fortfarande på saken. Hur mycket man kontrollerar är egentligen ointressant i fallet, skillnaden ligger i att "rätt" instans kontrollerat och godkänt kopplingen och montaget. Kör du och tappar kopplingen och släpet dagen efter registreringsbesiktningen lär Bilprovningen få problem, gör du det dagen innan lär du få problem... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
.. ok det kostar 380:- för besiktningsjobbet ... men så åker vikten upp med minst 200 kg och därmed skatten. Inte för att kroken väger 200 kg men gamla bilar samlar på sig mycket kilon med åren ... inför regbesiktningsinvägningen. På M535:an har jag ett VBG-drag (regbesiktat iofs) men där kan man skruva loss själva kulan ... vilket inte är tillåtet .. och fodrar väl egentligen en ny regbes om det upptäcks. På den syns sista biten av själva draget in under bilen men på 750 kommer det att sitta en lucka för som döljer montaget. Själva krokbalken kommer att se tärd ut med tiden men själva kulan kommer att uppvisa nyskick när den används o s v mht till 30-dagarsregeln. "Fick tag i rätt kula förra veckan ..." håller därmed. Mitt koncept visar sig vara helt vattentätt!! På 5 år kommer jag att spara ca 2500:- ... och lägger man därtill besparingen man gör med kyrkoskatten ....räcker det till en omgång däck runt om ...typ! MVH /// Paap R |
|
Paap: Vägning görs normalt inte vid en enkel registreringsbesiktning. En helbilsgodkänd bil får oförändrade vikter, övriga bilar får schablonmässigt en ökning av tjänstevikten med 20kg, samma 20kg dras från maxlasten... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.