AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
9.829

Får man dra släp före regbes?

Sida 1 av 3
Jag har monterat drag på bilen och nu undrar jag om nån vet om man får dra nåt släp innan man reggat bilen??
Jag har tid den 27:e fanns ingen tidigare.
Det står ju att man har en månad på sig att regga bilen men jag hittar inget om man får använda draget eller inte.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det får du inte...

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Är du säker på detta Jesperado, jag monterade krok på min e39:a i somras, och besiktigade kroken och husvagnen samtidigt, jag drog alltså husvagnen efter en bil med krok som inte var besiktigad, och enligt SBP var det helt OK. Även en kompis på Vägverket påstår att det är helt OK.

BMW CS #5206
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Möjligen är det tillåtet att göra det på väg till besiktningen (?). Du får ju köra en obesiktad bil till besiktningen. Möjligen får man också köra till en verkstad?
Jesperado borde veta vad han pratar om =)

Men i vilket fall - hur stor är risken att "åka dit", MB? =)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
christer silvén: Ja, jag är helt säker. Innan kulan är registrerad får du inte tillkoppla något släpfordon (använda den t.ex. som bogseranordning eller cykelhållare är tillåtet), inte ens på väg till Bilprovningen.

Detta är ganska logiskt. Anledningen att kulan inte får användas innan besiktningen är att man inte säkerställt att monteringen är korrekt utförd och att kopplingsanordningen uppfyller kraven. Det är inte ett dugg mindre farligt att tappa husvagnen på väg till Bilprovningen än att göra det på väg till sitt semestermål...

Jeppe

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Tänk vad klokt =)
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Det är ganska logiskt att det är så, men när jag beställde tid hos SBP sa dom att det var helt OK att dra husvagnen innan kroken är besiktigad, jag tyckte själv det lät konstigt, men jag skall kolla i nån lagparagraf för jag vill gå till botten med det här.
Min kompis på vägverket sa också att det gick bra, och jag tyckte det verkade väldigt konstigt, med tanke på alla andra lagar vi har i Sverige.

BMW CS #5206
Inte för att jag funderat på att dra släp innan bes,men det var bara en tanke som slog mig efter jag letat på väverkets och bilprovningens sida men inte hitta nåt mer än att man har en månad på sig att regga bilen.
Borde det inte stått nånstans eller iallafall stått att man ska regga den snarast.

Länk
Paap Reeder
.... detta med att dra släp med "orena" papper är jäkligt "livsfarligt".
Orena innebär bl a ej reggad krok som Jesperado skriver eller fel KK till fel bil o s v eller ÖVERLAST.

Orimliga följder för exvis överlass eller en korrekt monterad men ej reggad krok. Inte klokt.

En "+ 20 kmh åkning" samt "nått trassel" vid dragning av släp blir säkert minst 2 mån T-baneåkning.
Wahnsinn!

MVH /// Paap R
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Paap Reeder> Inte så vansinnigt. Gemene man tänker inte på hur bromssträckan och vägenskaperna förändras med ett släp. Inget av det blir bättre om du dessutom överlastar skiten..

Jag anser snarare att reglerna är lite väl tilltagna. B borde berättiga lätt släp, upp till 750 kg. Allt annat borde kräva BE och pluggande av lastsäkring i samband med det.

Sett så många exempel på rent slarv, oförstånd och idioti efter vägarna (Har legat på 10-12k mil/år sen jag fick kortet) att jag anser att släp kräver mer än vad normalbilisten har kompetens för. Tyvärr.

Sex på alla fyra, roligast så!
Paap Reeder
... ok hangaround .... köper i princip det du säger ..
men jmf med "taskiga bromsar" på en flygande så är det för hård skala på "släptrassel" anser jag.

- som tur är har man ännu aldrig behövt bli "inblandad" i nått "släptrassel".

En gång för "100:a år sedan" bogserade jag upp en bil från Jönköping till Gnesta.
Säg att man fick köra 30? / 40? på den tiden. Efter Norrköping var man ganska bra på teamworket med den bogserade föraren och det gick väl bitvis kanske uppåt 60-70 ..... och strax norr om Jönåker ansåg länsman sig behöva ingripa.

Minns att jag sade att jag ansåg att det var viktigt att hålla linan sträckt och speciellt i nedförsbackarna kanske det gick fortare än vad som var tillåtet.

Sakta vänder sig länsman och tittar söderut längs gamla E4:an .... och det vi båda ser en jäkla lång uppförsbacke.
Vi brast båda ut i skratt .... han tog tag i min mösskärm och sade: "Du! ...hädanefter! .... inte en jävla km över tillåtet!!".

Jag lovar att det sedan gick exakt tillåtet de återstående 5-6 milen ....man vill ju inte riskera att passera ngn skamgräns.
A deal is a deal!

MVH /// Paap R
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
MB! Du blev förstås inte så mycket klokare på det, när du får två helt skilda svar, men jag tror att Jesperado faktiskt har fel den här gången, men ring för säkerhetsskull till Vägverket själv och hör.

BMW CS #5206
Paap Reeder
... det är TRE aktörer i detta:
SBP - V.V - POLISEN

I detta landet behöver dessa tre instanser INTE ha samma uppfattning.

Det är dock polisens tolkning som gäller vad som skrivs på en ev böteslapp.

MVH /// Paap R
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Är det kanske så att SBP inte är berättigat till att ge böter, att dom på sin höjd kan göra en polisanmälan? Skulle polisen "komma på" honom efter vägen skulle det däremot antagligen ge böter direkt.
Det kanske är tillåtet att på "inhägnat område" eller liknande dra släp utan att bilen är reg-besiktad med drag - så därför kan man frakta släpet till bilprovningens område med annan bil, köra dit den bil som ska regbesiktas, och där på området koppla på släpet för att köra in hela ekipaget i hallen på en gång. Därför kanske Christer har kunnat dra sitt släp till regbesiktningen? Besiktningsmännen har ju knappast sett honom köra ute på vägarna..
Jaja jag bara gissar :)

Tvivlar på att Jesperado har fel i alla fall!
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Johan_S: Bilprovningen kan absolut inte ge någon böter, man polisanmäler inte heller någon för att t.ex. ha använt ett olagligt fordon. De enda gånger man från Bilprovningens sida blandar in polisen är om ett fordon misstänks vara stulet, eller eventuellt om någon uppenbarligen kör onykter till/från besiktningen. Resten är upp till polisen...

Jeppe

Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
I detta fall är det V.V. som är bestämmande myndighet, Polisen ser bara till att vi följer den, men en lag kan mycket riktigt tolkas olika, så ibland kan man faktiskt få olika svar från samma myndighet. Jag har ett namn till en man på Vägverket som handhar såna här frågor, är det nån som är intresserad så maila mig, så kan ni få det.

BMW CS #5206
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Christer: Tror ingen tyckte det var så viktigt =)

Jesperado: Nä jag antog det, var därför jag skrev "kan på sin höjd".. Så det är väl därför christer har kunnat köra till bilprovningen utan att dom anmärkt på det helt enkelt.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Johan_S: Bilprovningen har inte så mycket med den egentliga frågan att göra.
Frågan gäller snarare vad som skulle hända om polisen stoppar honom med en släp på den oregistrerade kulan, eller ännu värre om det skulle inträffa en olycka som kan härledas till den oregistrerade kulan...

Jeppe

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Då det tydligen även från Vägverkets sida funnits tveksamheter i frågan kände jag en viss osäkerhet, och mailade därför Vägverket för att få ett klart svar.

Här är min fråga, och Vägverkets svar:

"Hej!

Jag har bara en fråga av enklare karaktär.

När man på en personbil monterat en kopplingsanordning i form av en
kula har
man en månad på sig att utföra en registreringsbesiktning.
Frågan är om man får använda kulan under denna tiden, alltså innan bilen är
registrerad med kula?
Kan jag alltså under en månad dra släpfordon med bilen innan jag
registrerar
kulan?

Mvh. Jesper"

"Hej!
Nej den får inte användas förrän den är godkänd besiktigad.

Med Vänlig Hälsning
Marie Hällgren
Handläggare
Personlig Service

Vägverket
Trafikregistret
701 81 ÖREBRO
www.vv.se
Telefon: 0771 - 119 119
Fax: 019 - 26 26 12"

Om någon annan får ett annat svar på samma fråga är det naturligtvis olyckligt, men detta är vad som gäller...

Jeppe

Lustigt jag mailade till bil provningen och fick detta svar:

Hej.

Efter montering av drag så ska detta besiktas. Det bör göras inom 30 dagar och det finns inget som hindrar Er att använda draget innan. Dock kan försäkringsbolag ha synpunkter om t.ex. en olycka händar och det visar sig i efterhand att draget ej var besiktat.
Besiktningen kostar 380kr och bokas på telefon 0771-600 600.

Med vänlig hälsning
Mikaela

Kundtjänst
...................................
BILPROVNINGEN
Box 508
162 15 Vällingby
Tfn: 0771-600 800
- samtalet motsvarar ett lokalsamtal
Fax: 08-38 78 91
Öppettider: mån - tor kl. 08.00-18.00
Fredag kl. 08.00 - 17.00
Öppettider teknisk upplysning:
mån-fre kl. 08:00- 17:00
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Egentligen är det ju sunt förnuft att man inte ska använda ett drag innan det är godkänt. men att man får olika svar från olika instanser är lite oroväckande.

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.