AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
669

Bilen startar inte!

Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
Fick mej en chock precis när jag skulle ut å köra en sväng.
Har inte haft bilen igång på 3 dagar.
Det börjar med att ingenting händer när jag försöker låsa upp med fjärren. helt dött.
Låser upp med nyckeln, och bara förar dörrn låses upp, centrallåstet ur funktion alltså.
jaha tänkte jag, sätter i nyckeln å vrider om i tänningslåset, inte ett liv i startmotorn heller!
Vad kan detta bro på?
alla säkringar är hela, batteri finns, alla lysen funkar som dom ska, stereo funkar.
Larmet funkar det me, (separat dosa)
Det verkar dom att startmotorn inte ens får någon ström för i vanliga fall när man vrider til startläget så slocknar ju all belysning om man har den på men det gör dej ej nu...
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Felet ligger hos batteriet, det tippar iaf jag på...

Diverse lamport och en stereo belastar inte batteriet nämnvärt.
Men så fort du börjar belasta batteriet lite så råkar du ut för spänningsfall, vilket tyder på dåligt laddat/slitet batteri.

Eller så kan det vara dina kabelskor som är skadade eller har börjat oxidera eller dylikt, vilket gör att det blir sämre kontakt med batteriets poler. Då klarar den av att leverera mindre mängder ström men inte när man börjar belasta batteriet.

Men det troligaste är ändå att batteriet börjar bli slitet. Har du kollat så att det är tillräckligt med batterisyra i batteriets celler?

___
Läs begagnatguiden!
Länk
Hälge
Precis som Mugge påpekar, så ligger nog felet i batteriet eller kablaget. Börja med att ladda upp batteriet, med en batteriladdare, ladda ca 8-10 timmar.
Du kan aldrig ladda upp ett urladdat batteri genom att bara köra med bilen.
Har du otur, så kan batteriet vara slut i en cell.
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
jag tror snarare att det har med nån stöldskyddspärr att göra, för han skickade ingen ström till startmotorn ens, i vanliga fall när man vrider till "startläget" så brukar ju allt slockna under startögonblicket men det gör det inte.
hur eller hur så var jag iaf ute å kopplade av å på pluspolen så att datan kalibrerade om sig, nu startade den!
Men det centrallåset verkade dock inte funka.
vet att jag har glapp i kabelstammen som går i bageluckans vänstra kant, för belysningen till bagaget tänds å slockanar om man klämmer på den.
Kan det ha ett samband?
parolof
ja du har nog hittat felet, isoleringen på kablarna nöts av med tiden
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
hur får man väck plasthöjet runt den kabelstammen utan att förstöra nått då?
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
Problemet löst, kollade kabelstammen, av 10 kablar så var, 3 st helt av, 6 st ordentligt skadade, kan inte fatta hur det funkat nått över huvudtaget.
det var nog svaret me att säkringar gått lite då å då :D.
tack för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.