|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan ge mig ett tips hur man bäst och enklast själv fixar/tar bort ytrost bubblor/kakor som börjar att dyka upp på en del ställen, har en metallic grön 316 så jag undrar om man kan putsa bort dessa kakor och lägga i rostgrund och lacka över snyggt, eller är det för jobbigt? Ny BMW ägare=Stolt sådan. | |
|
vart är sitter rosten då? Jättesynligt ställe eller mindre synligt? King of the road |
|
|
Det sitter lite på småbubblor på vänster framkant på huven och en bubbla på karross delen ovan backspegeln mellan vindrutan och backspegeln på båda sidor och lite på vänster dörr på nederkant. Ny BMW ägare=Stolt sådan. |
|
|
då är det inte mer än att slipa nogrant och lägga rostskyddsfärg, sen lacka på bara. (går att köpa Färg på sprayflaska hos billackarn). Ange bara din färg kod som finns under huven (oftast på hjulhusen) Mvh: JOhan ps. använd fiint vattenslip papper, och mycke vatten. King of the road |
|
|
Vill du vara extra noga så använd rostborttagningsmedel efter slipningen ifall rostporer har hittat ner i plåten. |
|
|
Har du möjlighet att få tag på en punktbläster så använd den. /Kristian |
|
| punktbläster? är det en helt vanlig bläster som man kopplar till kompresorn hemma eller? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Helt rätt Kristian det enda som kan bekämpa rosten på ett bra sätt. En bra grund är sedan en kallförzinkningsspray,Just i detta fall duger faktiskt biltemas Zinkspray mycket bra.Vänta bara enligt tidsbeskrivningen på burken innan du slutmålar så håller det länge. MVH Hasso |
|
Skillnaden är att en punktbläster begränsar ytan som blästras. Detta uppnås med en sorts täthylsa runt blästermunstycket. Finns till hobbykompressorer. /Kristian |
|
| ok då vet jag... har precis börjat plocka bort all plast från bilen inför en omgång rost fixning och omlackering..det behövs!!!! | |
|
Lika bra att ta rosten innan den "tar över". Är snart dags för årliga översynen :-( Har i år fått tag på plåtslagarkompis, kompressor med alla tillbehör, juste garage och gott om tid :-) /Kristian |
|
|
det var ju inte dåligt...man blir ju lite avundsjuk.. jag skulle behövt en påltslagar kompis jag oxo har tänkt lägga u skärmkanterna på en gång när jag endå ska lacka om bilen.. |
|
|
Tack för alla goda svar/Tips! Ny BMW ägare=Stolt sådan. |
|
Moller |
Punktblästra Spackla Slipa med fint vattenslippapper Rostprimer Bättringsfärg KLART |
|
Moller: glöm inte rubbing och vax. BMW rules! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.