|
|
|
|---|---|
kennie_535 |
hej jag har en 535 och när jag står stilla och börnar så vill bara ett hjul spinna på torr assfalt jag vet att jag kan bromsa den mer med att byta ut en skims så den får ca 50% bromsverkan så spinner båda hjulen men jag har sett att många M5 e34 spinner på båda hjulen är diffarna från dom mer bromsade eller |
| Bägge två är 25% spärrverkan, så din diff är nog bara slut. | |
kennie_535 |
men brukar 535 diffar spinna på båda hjulen om dom är hela? |
| ja | |
|
NEJ! Diffbroms var tillval till 535:an, sitter det ingen sådan monterad så spinner bilen följdaktligen på ett hjul. Inget onormalt alls. ____ Reach the door with a breath and a scream. |
|
kennie_535 |
okey men hur kan man kolla om de är en diffbroms och sen undrar jag vad som händer om man sätter i en M5 e34 diffbroms i stället för den har en annan utväxling går bilen fortare eller accelererarden mer? |
|
Hej! Du får snabbare accseleration med M5 diffen pga utv som är 3,90:1 och 535 har 3,15:1. Du kan hissa upp båda bakhjulen samtidigt och har den diffbroms så snurrar bakhjulen åt samma håll annars åt varsitt håll om den inte har diffbroms. Alpina Club Schweden Länk |
|
kennie_535 |
men om bilen nu får bättre aceleration får ja inte sämmre topphastighet för den gör vxl1 63km/h vxl2 100km/h vxl3 155km/h vxl4 ca200km/h vxl5 vet inte men ca 250 blir dom talen inte lägre då för jag tycker om hastigheterna på varje vxl |
| Ja, jag menade självklart att den spinner på båda hjulen OM den skulle ha diffbroms... Trodde dock det var standard på dem. testa hissa upp ena bakhjulet i luften å testa snurra det, om det inte går eller är väldigt segt så är det antagligen diffbroms, men me tanke på att bara ditt ena hjul spinner så är nog diffbromsen slut om du nu skulle ha nån... | |
kennie_535 |
jag har ingen diffbroms eftersom att när bilen är upphissad och man snurrar på ena hjulet så snurrar de andra åt motsatta håll vad jag vet är att jag kan ta en m535 E28 diff och ta klumpen där inne och sätta i mitt nuvarande 535 e34 diff hus så har jag diffbroms och jag har hört att hela klumpen från en M5 e34 går att flytta över men frågan är vad som är billigast och enklast för de e inte många som har m5 klumpar och alla bilar har ju inte broms så man kan inte bara gå till skroten för jag har nämligen en skrot i närheten som är billig och dom har en del 528 E28 men de e nog inte diffbroms på dom |
|
kennie_535: Jo det stämmer att du får en lägre topphastighet om nu din bil orkar varva till vavstoppet på femmans växel vill säga. Men förmodligen så orkar den inte att varva ur fullt ut, så du kanske inte förlorar nåt nämnvärt i att byta till M5. Bara att den varvar mer vid samma fart. T.ex. vid 200km/h med org utv 4500rpm och kanske 5500rpm med M5 utv. Alpina Club Schweden Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.