|
|
|
|---|---|
|
Jag undrar hur mycket hastighetsmätaren ljuger beroende på storlek på fälgar och Däck? Visar den mer eller mindre? Eller ingen skillnad alls? ------ Länk Länk | |
| Hastighetsmätaren kan egentligen ses som en varvräknare, som anger hjulens rotationshastighet, fast med en skalfaktor som beror på hjulens rullomkrets. När fabriken utformade hastighetsmätaren utgick man från en viss rullomkrets. Minskar du rullomkretsen kommer hjulen att få snurra fortare vid samma hastighet, alltså kommer mätaren att visa för mycket om de visade rätt från början. Halverar du rullomkretsen kommer mätaren att visa dubbelt så mycket som tidigare, och tvärtom. | |
| Man har väl gjort så att godkända dimensioner inte ska avvika så mycket från varandra i omkrets så att den visar rätt lika? | |
|
Den visar mindre och omväxlingen blir annorlunda vilket gör att bilen kommer troligen att kännas slöare. Större dimension du får på fälgar/däck desto slöare blir bilen och den tappar i acceleration. www.dack.tk |
|
|
Alltså, större hjul visar mindre hastighet dock sämre acceleration. Så om min bil visar 90 km/h då är det fel, egentligen färdas jag i 95 eller 100 km/h? Stämmer det? ------ Länk Länk |
|
|
Ja, du kommer ju längre på varje varv som hjulen snurrar. Ett enkelt sätt att kolla sin hastighetsmätare (om man inte har GPS) är att klocka tiden mellan de målade "helikopter-T:ena" som finns på vägrenen. Det är exakt 505 meter emellan dem. Håller man exakt 90 km/tim ska det ta 20,2 sekunder om mätaren visar rätt. 1 sekund fel gör ca 5 km/tim. "BMW six appeal" Farkost:Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.