|
|
|
|---|---|
|
-| Har använt sök funktionen! ;) |- Är på jakt efter en "ny" bil och det lutar åt att det blir tillbaka till BMW. Saknar min gammla E30 riktigt mycket :) Efter att har ägt en Audi S6 2,2turbo med 300hk blev det rätt tomt i plånboken tillslut :/ Jag letar efter en fin 325/328 men har inte hittat någon information vad gäller ägande kostnader. Hur mycket ligger vägskatten på ? Bränsleförbrukning vid blandad vardagskörning? Service intervaller ? Tack på förhand //Troligtvis blivande BMW ägare, igen! | |
|
Vägskatt ca 1800 (1808:- om jag inte minns fel) Min drar lite över litern men kör mest stadskörning och korta sträckor. Min vinter bil: Länk /Daniel |
|
|
Norling: Skatt: 2007 kr. Förbr: Landsväg 0,85 l/mil om man tänker på hur man kör, annars 0,95 l/m enligt färddator. Blandad: 1,2 l/m om man inte leker :) . Mvh Stephan |
|
|
Norling: Glömde service. Det blir en oljeservice/insp I/II var 1200:e mil ungefär. Oljeservice gör jag själv. Där går det åt: Oljeservice: Ca 6,5 liter helsyntet: ca 800 kr. Olje/luftfilter 130/185 kr. Plus kopparbrickor (10 kr kanske) och oljeplugg (25 kr). Insp I/II kostar ju olika beroende på var man lämnar in den. Det har kostat mig 2000/2700 kr på en ej aukt verkstad. Mvh Stephan |
|
|
Jag har ALDRIG fått min att dra så mycket som 1,2liter/mil! O då har jag till o med buskört med 50% etanol i tanken. NahpetS, din motor måste vara ruggigt slut eller så stämmer inte din färddator... |
|
|
Du kommer dock bli besviken om du gämför med e30, de är bra mycket roligare att köra. Däremot så är ju e36 komfortablare på alla vis. |
|
|
Peter_1982: Du har rätt! Tack för att du påpekade det. Pärlan visar 1,02 l/mil vid blandad. Skit bakom ratten ;-) ! Mvh Stephan |
|
| På en timme har man fått reda på allt! Bättre forum och användare får man leta efter. Tack för alla svar. | |
Vantage |
Min ligger på 0,82 lit/mil Landsväg och ca 100 Km/h. Skatten är för min del ca 1650:- och försäkring ( Hel Dalarnas Länsförsäkringar samt Importerad bil ) 6200:-/Helår vid 2000 mil. Går kanon på 30% E85 Skapligt på 50% E85 men jag rekommenderar inte 100% E85. Den drar 0,87 på 30% E85. 0,91 på 50% E85. 1,02 på 100% E85. Vid 100% E85 startar den knappt vid 6-7+ grader. Däremot gick den jämnare vid 30% inblandning av E85. För övrigt är det en kul bil med bra potential. Hade förrut en 323 E30-85:a och saknar den ibland ( bara för dess utseende ). Men när det gäller kör-glädjen är BMW överlägsen tycker jag... Vantage |
|
Hmmm.... betalade skatten på min 328 E-36 alldeles nyss. Kostade 1670kr. Hur kan era vara så mycket dyrare?? Min 328 är för övrigt till salu!! Gå in på Länk Där finns bilder och info! |
|
|
Skatten beräknas ju på fordonets vikt som i sin tur beror på utrustningsnivå och utförande. Min sedan ligger på 1380kg tjänstevikt = 1635:- i fordonsskatt. Bilen drar ungefär litern vid min körning. När det gått 7-800 mil tycker jag det är dags för service fastän det brukar vara några gröna lampor kvar. /Olof Überlegenheit aus Bayern |
|
| Sen kostar det ju lite mer än skatt, bensin och försäkring. Min förra 325i -92 kostade 7300kr i månaden totalt. Då var allt medräknat men den stod i garget ett par vintrar också, och 7300kr var snittvärdet. Körde rätt mycket, ca 4500 mil/år. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.