|
|
|
|---|---|
|
Hej! Onsdagen den 31:a blev jag påkörd bakifrån på E22 mellan Malmö och Lund. Det blev tvärstopp pga vägarbete och en annan olycka så bilen bakom han inte med på noterna. Han höll 60-70 km/h rakt in i mig som stod stillastående med foten på bromsen. Min bil flyttade sig kanske 5 cm. Hans bil fick fronten mosad (Volvo 945) och min fick avgasröret mosat, plåten vid nummerskylt och under bakljusena blev bra tilltryckt. Kofångaren sprack på ett par ställen samt fästena gick sönder så att den hänger snett, bakspoilern gick sönder, bogseröglan vek sig och lossnade delvis ifrån sin infästning, på förarstolen vred sig hela ryggstödet och listerna på bakrutan släppte. Detta är de skador jag kunnat konstatera som hastigast. Bilen är en 730iA -92 med m30:n. Själv fick jag ont i nacke och rygg, har besökt läkare för detta. Vad tror ni kommer att hända med bilen? Den är ju helt körd, men det lär ju kosta lite att laga den. Hur mycket får man ut för en sådan bil ifall den inte kommer att lagas? Samt hur mycket får man ut för den ifall man själv reperar skadorna, eller åtminstone samordnar detta med egna kontakter. Tack på förhand! Med vänlig hälsning Magnus Lindberg Finns det andra bilar än BMW!? | |
|
Din bil kommer att skrotas.. så mkt kan du vara säker på... var själv inblandad i en olycka som var ruskigt lik den olycka du beskriver ovan. När du uppsökte läkare, skickade han dig på röntgen? om inte se till att bli röntgad (kanske även provokationsbilder), så att du får med det i din journal. Enligt läkare kan besvär uppkomma upp till 3 år efter olyckstillfället och har du fått med olyckan i din journal så blir det mycket enklare att få ut ersättning. Vad gäller ersättning för bilen: Har du helförsäkring så kommer ditt bolag att ersätta dig och sedan gör bolagen upp sinsemellan när de kommit fram till vem som är vållande. Har du bara trafik eller halvförsäkring, så kommer bolagen tillsammans prata igenom det hela och förmodligen kommer de komma fram till att det är din motpart som blev vållande till olyckan. och då kommer hans försäkringsbolag att kontakta dig för ersättning. De kommer att komma och titta på bilen och värdera den, därefter kommer de att ringa upp dig och ge dig ett bud som du bör avböja. Sedan får ni diskutera och tillsammans komma fram till vad som är skälig ersättning. Därefter så kommer du att få skrota bilen (om inget annat avtalas) och först därefter så kommer pengarna att sättas in på ditt konto. Men detta kommer att ta tid, jag krockade med min 518iS - 88 i början av Juli månad och motparten bedömdes som ensamt vållande och jag har ännu inte fått några pengar. Anledningen till att du inte kommer att få behålla bilen, är att skadorna som du beskriver är typiskt väldigt kostsamma skador. bara det med sätet kommer att kosta en hel del. Du kan även kontakta en BMW verkstad och visa upp bilen och be de skicka en prisuppgift till Försäkringsbolaget. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Till skroten med den :( Men inte ska du tro att han höll 60-70km/h då han träffade dig? Då hade han flyttat din bil 10 meter och inte 5cm, han hade nog bromsat ned till 25, max, låter det som då du beskriver skadorna. Hade Han kört 60 hade din bil ju varit mosad fram till ... Ja kanske inte b-stolpen men bra jäkla långt i alla fall. |
|
|
Hej! Tack för svaren. Det känns både positivt och negativt ifall bilen skrotas. Det positiva är att jag kan byta modell, det tråkiga är dels att även om min bil inte var så vacker så gick den mycket bra och dels för att det aldrig kul att skrota en Bmw. Jag var hos läkaren på fredagen, men han var nog sugen på att hålla helg så undersökning och allt var över på tio minuter. Följande fredag var jag hos en naprapat, hon sa att jag hade låsningar på ett antal kotor samt att jag var mycket stel i rygg och nacke. Det är verkligen inte bra om det tar så lång tid med försäkringsbolaget med tanke på att jag är beroende av bil för att ta mig till arbetet. Och min nuvarande ekonomi tillåter inget köp. Jabbal: Hastigheten kan jag inte bedöma eftersom jag såg hans bil ungefär en nanosekund innan det smällde. Det var den andre förarens egna siffror, han sa att han tittade ner precis innan smällen. Med vänlig hälsning Magnus Lindberg Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Dom kan inte tvinga dig att skrota den! Om dom vill lösa in bilen säg bara nej, då erbjuds du en summa pengar för bilen istället och får behålla den. Min Bil - Länk |
|
|
Hur mycket står en sådan bil i enligt deras listor? Den har gått ungefär 22 500 mil. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Magnus 18: Gå till en läkare igen och få det dokumenterat att du har besvär med nacke och rygg och att du har varit med om en olycka... annars blir det svårt om du får framtida problem. Jag sade att jag själv var beroenede av bil och att jag behövde en hyrbil, men då ville de ha ett intyg från arbetsgivaren för att gå med på att betala hyrbil eller ens busskort. Nu hade jag oturen att min motpart hade sin försäkring hos ett litet bolag, som visade sig vara ganska snåla ovilliga att hjälpa till med, transport hem (eftersom olyckan skedde på Öland), hyrbil med mera. Skulle tro att det situationen hade varit annorlunda om det hade varit ett av de stora försäkringsbolagen. De kan inte tvinga dig att skrota den, men de kan göra så att de drar ner på din ersättning om du inte skrotar den. T.ex. så kanske du blir erbjuden 25000 kr för bilen (jag bara drar till med lite siffror) och är det så att du inte vill skrota den så kanske du bara får 15 000 kr för skadorna. Då anser jag att de i princip tvingar en till att skrota bilen, eftersom det blir stor skillnad på ersättningen. Vilket bolag har du resp din motpart? Har du vagnskadeförsäkring? Har ni fått besked om vem som är vållande? ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
| Man behöver inte acceptera den summa som bolaget värderar den till. Säger man ifrån kan de kalla in en oberoende värderare. Detta hände mig i vintras när jag smällde en mitsubishi galant ORDENTLIGT mot ett par träd. Den oberoende värderaren värderade bilen 10.000:- högre än försäkringsgubben gjorde. Det enda det kostade mig det var den extra overhead i form av tid som värderaren tog på sig för att utreda bilens värde. | |
|
Hej igen. Upptäckte i helgen att reservhjulsbaljan har krympt något, det är där den fick på bogseröglan. Jag såg också att avgasröret vikt sig där fram där det går upp till grenrören. Ska eventuellt lämna bilen på verkstad idag. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Gubben min var med om en liknande olycka i sommar men han blev påkörd i 110på e4 själv körde han ca 40-50 Men han bromsade för rävar på vägen och bakomvarande bil han aldrig uppfatta det. Han har åxo problem med nacke och rygg. Bilen som var en -01 330 touring blev inlöst av försäkringsbolaget. Det gick rätt fort tog inte mer än 2veckor. Sen var det bara att börja jaga en ny bil. Lycka till stå på dig försäkringsbolag kan vara lite brokiga |
|
|
lier: Tack så mycket! Hur har det gått med hans skador? Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Ja han har fortfarande mycket besvär. Han har anmält skadorna till hennes försäkringsbolag för att få ersättning för sveda och värk. Även läkemedelskostnader läkarbesök mm. Men det pågår en utredning nu så vi får väll se vad som händer. Bara så jobbigt att måsta lida och ha besvär kanske för all framtid. Hur går det för dig då?? |
|
|
Hej! lier: Jag har fortfarande problem med ryggen. Har initierat kontakt med försäkringsbolag. Jag blev bjuden 20000:- av försäkringsbolaget, men lyckades förhandla upp detta till 30000:-. Nu var bilen inte i särskilt bra skick så jag får vara nöjd med det. Nu letas det bil, lutar åt 535 eller 735. Mvh Magnus Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Lycka till med ditt bilköp Magnus. Hoppas att inte dina skador blir men för livet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.