AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.846

Vinter med en E46

Hallå!

Jag går i tankar på att köpa mej en E46:a, då antingen en 328 eller 330 årsmodell 00-01.
Det jag funderar på är hurpass väl dessa bilar fungerar på vintern? Är det ett evigt kanande eller kan man jämföra dem med en framhjulsdriven bil, med alla program ikopplade?
Värt att veta kan vara att det är en sedan jag söker.

Mvh Claes
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Med DSC tycker jag bara det är en fröjd att köra på vintern. Vi har en E46 325 05 i familjen och den går väldigt bra att ta sig fram med sommar som vinter.
DSC inkopplat gör att det krävs väldigt väldigt mycket för att bilen ska släppa ut baken.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Det låter bra det! Är DSC standard på E46 eller? Något tillval?
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Körde till 80% med urkopplad DSC i vintras, det är en underbar vinterbil! Välbalanserad och väldigt trygg, och snäll att busa med. Ganska kul att kunna gasa ut bakvagnen i ett brett ställ på fyran med enbart 1500 varv på varvräknaren. Tycker att Bumsen är minst lika bra vinterbil som min Audi 100 jag hade innan, och det var en grym vinterbil. Självklart är framhjulsdrift snällt och tryggt, men den är en e46 med, det är inte en gammal Vålvo liksom.

Min bil: Länk
Tycker det är en ok vinterbil om du inte störs av att DSC varningen blinkar som en julgran när det är det minsta halt. Jättekul att koppla loss systemen men i vardagskörning skall de vara på. Jag har tröttnat på bakhjulsdrift på vintern och testar en quattro i vinter, vi får se. En bmw med DSC är säkert bättre än typ en SAAB utan.

CF
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Man kan fastna i snön om det snöat mycket, men det händer max två ggr per vinter. Annars är den bra med DSC..
Finns INGEN anledning att köra framhjulsdrivet istället för en e46'a! Har bara ASC på min touring som jag använder som pendlarbil men tycker det funkar kanon. Det må vara is, snö eller den här i södern livsfarliga saltslaskmodden men det är bara att gasa på...och köra om:)

Någon vidare terrängbil i djupsnö är den dock ej...fast än man kopplar ur ASC'n...då saknar jag min gamla 4WD Jeep.

/ Micke
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Du ska absolut inte vara rädd för att använda din E46 under vinterhalvåret. Min 330 Ci användes utan problem under tre vintersäsonger. Med bra vinterdäck och DSC inkopplat åker man som en kung, tom. i Stockholms innerstad där snöröjningen är som den är. Dvs nästan inte alls.

Om du däremot ska åka på oplogade småvägar på landet är fyrhjulsdrift nog att föredra, men BMW har ju lösningar för det också.

Don't dream it, drive it
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har bara problem då det snöat väldigt mycket och dom t.ex inte hunnit ploga parkeringen på jobbet. Jag har alltid kommit lös, men det kan ta ett tag. Jag kör med dom bästa vinterdäcken. Nokian Hakkapellita och innan Gislaved Nordfrost 3.
bm
522
bmwE9
E46 318d Touring -03
No problem...selv med 40 cm nysne...kunsten er å dosere gassen forsiktig og "gynge" frem og tilbake med clutch´en for og skape et relativt fast underlag for bilens hjul (195/65-15). E46 Touring, diesel, manuell gearkasse og ASC er en suveren kombinasjon på skandinavisk vinterføre :)

"Freude am Fahren" - BMWCCN #5553
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har lång erfarenhet av att köra i snö så det är inte därför jag "fastnar". Jag får givetvis gunga mig loss, men man ska inte behöva gunga..
DSC är standard från modellår 2002, dvs på de faceliftade E46:orna (sedan/touring) finns det alltid, gäller iaf svensksålda bilar. Före det var det extrautrustning.

Skulle absolut rekommendera att du väljer en med DSC, jag har haft en 330i utan DSC och det var lite hjärtat-i-halsgropen när man körde om genom djupa snösträngar. Jag bor å andra sidan i Norrbotten och vi får "lite" mer snö än södra Sverige, det påverkar givetvis.
Pl
1.902
Player
BMW 420d M-sport
Problemet med DSC är nar det är moddigt mycket/oplogade vägar. DSC tenderar då att strypa drivningen tills man stannar helt. Jag brukar stänga av DSC vid sådant väder iaf till dess att jag har fart.

//Player
To
1.022
Tom i norr
520d-EDE 2012
Jag har provat slå av DSC på E46, men det hjälpte inte. På E60 har man läge DTC förutom att slå av eller att ha på DSC.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.