AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.134

Hur vinterförvarar man bäst en Z3?

FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Hej! Tack för ett trevligt forum!

Har i sommar köpt en Z3 M Roadster -97. Härlig bil! :)

Skall nu vinterförvara den i ett garage. :( Skulle vara tacksam för lite tips då jag är helt ny på detta område. Hur gör man t.ex. för att inte få klackar på däcken (har 17 tum). Hört att det bästa är att sätta på ett par gamla fälgar. Har inte hittat några. Går det bra att trycka i typ 0.5 extra i varje däck och sedan röra bilen någon gång varje månad eller finns det andra tips? Tacksam för alla tips så att bilen mår så bra som möjligt till våren.

Tack för hjälpen!
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Varmkör motorn lite granna varannan vecka ungefär. Har du möjlighet kan du ju också rulla runt bilen lite i garaget samtidigt så undviker du att platta till däcken på belastningsytan. Annars "bör" du nog palla upp bilen på ett antal bockar. Finns även överdrag att köpa till som du kan ha över bilen för att skydda den emot damm. Personligen tycker jag dock det är ganska onödigt eftersom jag gärna tittar till bilen lite och polerar o putsar m.m under vintern.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Byt olja innan vinterförvaringen och se till att underhållsladda batteriet.
Om du ska varmköra ngn gång så är det för ac:ns, skull. Kör då gärna en sväng med bilen. Att låta bilen stå på tomgång till den blivit varm är ren misshandel för motorn!
Min brukar i o f s inte stå så länge (dec-mar) men jag har då aldrig fått platta däck eller så trots att bilen bara står still.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hej,

har haft mina bilar från nov>apr ungefär. Tog ur batteriet och laddade det fullt en gång under perioden samt precis innan bilen skulle tas ut. Pratade med BMW ang. pallning av bilen, men dom tyckte det var onödigt om man inte skulle ha den stående riktigt länge och under dom månader som mina bilar stått har jag aldrig märkt något konstigt. Lite mer tryck fungerar nog alldeles utmärkt!

Ett överdrag är att rekommendera om du inte har en riktigt bra lokal. Kör du utan är det bara att låta bilen bli lite dammig och vänta tills du har tillgång till vattentvätt.

Välkommen hit förresten!

/eFx
www.z4.se
Visa användare
933
Z3 Magnus
Tesla model S -17
Det där med att palla upp bilen tycker jag är helt meningslöst... jag har aldrig varit med om nåt särskilt platta däck när bilar har stått över vintern.
Och skulle det vara så att dom plattas till så sticker du ut på våren och kör dom riktigt varma i hög hastighet så ordnar nog eventuella "plattor" upp sig.

/Magnus
FM
88
FMZ3
530iA Touring -06
Tack för alla bra råd!

Jag har inte heller haft några problem med plattor på däcken. Ett frikst batteri skall enligt uppgift jag fått från den lokala batterihandlaren klara av att stå 4 - 5 månader utan att behöva laddas.

Jag kör oxå med överdrag, Biltemas fungerar alldeles utmärkt. Har garaget en tendens att vara lite fuktigt kan en sk. Torrboll vara en god ide att placera i bilen.

Som Beppo skriver är det bra att byta olja innan, jag har lyckats få serviceintervallerna så att det löst sig automatiskt. Har en lampa kvar nu, så det lär ändå bli en service till innan det är dags att ställa av.

Jag brukar kolla bilen ganska noga på våren, så någon slang inte har torkat ut och börjat läcka t.ex.

/Fredrik
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Tillägg till Fredrik M:s inlägg angående batteriet: Om bilens larm är aktiverat så håller batteriet 4-6 veckor.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Tror min stått längre än så med larmet aktiverat.

/Fredrik
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

min brukar stå i minst 3 månader med larm på utan problem.
mA
510
mAnGe-9
Z3M Roadster Schnitzer
Har ett snyggt överdrag till min tilverkat för bilen =) kanon vid vinterförvaring bilen står ju i carport så då slipper man katt jävlar som tassar runt på lacken!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.