AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.055

motorstopp 528 -97 e39

Bo
11
Boorken
528 i sedan -97
Min bil startade, gick någon sekund för att därefter stanna. När jag sedan testar start igen så känns det som om motorn är helt utan komp - det bara snurrar på om Ni förstår. Tror att den får soppa då det luktar bensin. En kompis trodde att ventillyftarna kunde ha "låst sig" i öppet läge....

Någon som vet -eller haft liknande problem
ni
91
nicaon
525iM Touring -01
Din kompis har nog rätt, jag har varit ute för samma sak och också dragit den slutsatsen.Tror föresten att jag såg på Bosse bildoktorn en bil med samma symptom och han pratade något om hydrauliska lyftare som kan fastna i ett läge så att ventilerna inte stänger till 100%. Jag fick i gång bilen när jag höll gasen i botten och sedan malde på starten läääänge, efter ett tag börjar bilen tända på en cylinder sedan två osv. Vet ej om detta kan skada något typ katalysatorn men det fungerade i alla fall så prova på egen risk. Detta har hänt mig två gånger, båda gångerna har jag bara startat bilen och flyttat den 10m och nästa gång jag har startat den har den dött och inte velat starta igen så nu för tiden får den gå nogon minut extra vid dessa tillfällen.

Niklas
Visa användare
208
morsare
330ci -04
X5 4.6is -03
har haft samma fel på min ett par ggr. Det stämmer att lyftarna hänger sig.
Undvik att "bara flytta bilen när den är kall", och måste du göra det så låt den bli varm innan du stänger av den.
Det är ett känt fel att våra ögonstenar surar ner sig vid start, stopp.
Använder mig ochså av startmotorn+fullgas vid dessa tillfällen, Har "hört" att katalysatorn inte skall kunna explodera, för att bensinen rinner inte ner i den. Den evakueras nån annanstans.
Bo
11
Boorken
528 i sedan -97
Oki... Tack för tipsen.... Ska testa det imorgon...

//Urban
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Jag har råkat ut för precis samma sak med min e39:a men det är bara att köra på startmotorn tills den startar, förhoppningsvis har du ett skapligt batteri.

BMW CS #5206
Bo
11
Boorken
528 i sedan -97
Bilen startade... men jag fick bogsera igång den då den inte startade bara med startmotorns hjälp.

Nu går den som en klocka igen.

Tack för tipsen och inte minst när felet inträffar - jag hade bara parkerat om bilen på gården.....

//Urban
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.