AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
1.189

Standard utrustning Z3 Coupé 3.0 ?

Co
48
Coupé wannabe
Mini Cooper -17
Hallå, funderar på att eventuellt köpa en Z3 3.0 coupé av årsmodell 01-02 och undrar om samtliga bilar, svensk eller tysksålda var standardutrustade med DSC och stolsvärme?
Och när bilen är utrustad med DSC så förmodar jag att man automatiskt även har antispinn?

Gick bilarna att utrusta med ACC eller var AC enda alternativet?

Om man väljer en bil med taklucka, inkräktar det på den invändiga takhöjden, är ju tillräkligt dålig takhöjd redan :)

//Jonas
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Välkommen till forumet!

DSC är standard på samtliga BMW från och med årsmodell 2002, däremot var det tillval på de flesta - däribland Z3 3.0 - årsmodell 2001.
DSC innehåller precis som du själv säger antispinn.

Riktig klimatautomatik (ACC) fanns inte till Z3 utan det var bara vanlig luftkonditionering (AC) som gällde.

Takluckan ger något sämre takhöjd och är väl något man egentligen kan klara sig utan. Tänk på att takluckan bara går att höja i bakkant och inte skjuta bakåt som man brukar kunna göra.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Just ja, bilar som såldes i Sverige hade stolsvärme som standard, däremot inte de tyska.

/Masten

Varför äta Omega-3 när man kan köra Zäta-3?
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Jag har för mig att stolsvärme är standrd på tyska bmw om de är utrustade med skinnklädsel, men som sagt, jag är inte 100 på detta.
Masten skrev:
"Riktig klimatautomatik (ACC) fanns inte till Z3 utan det var bara vanlig luftkonditionering (AC) som gällde."

För den oinvigde kan man väl förklara att det ingår kompressor och kyla i "vanlig luftkonditionering", man kan alltså få ganska kallt i bilen, även en varm dag. Dock finns inte funktionen "ställ in temperaturen på x grader".

/ Fredrik
Co
48
Coupé wannabe
Mini Cooper -17
Tackar för svaren, blir till o hitta en utan taklucka då, och om man ändå inte kan öppna den helt så känns det väl ganska meningslöst ändå.

//Jonas
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
Funkar jättebra att åka utan lucka om man har AC:n på hela tiden när det är mer än 20grader ute (att den drar mer soppa & du förlorar några hästar gör väl inget) Sen att det blir mörkt & instängt utan lucka är ju bara gosigt =)

Men hur man ska få syn på "polishellikoptrar" utan luckan förstår då inte jag iaf..

Z MMM Coupe
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Alla dessa tak på bilar... Vad skall Ni med dem till?? :-)
Caspar: Köra den på bana då och då? :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Wendtan: Det är det man har hardtop och bågar till:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Andersson: Sant, men jag litar mer på en plåtkonstruktion som sitter fast i karossen än ett tak du lyfter på och spänner fast.
Sen är ju vridstyvheten helt överlägsen i en coupe i förhållande till en cab.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
På banan är coupén lika självklar som roadstern är på gatan/vägen vackra vår/sommardagar.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Riktiga räserbilar har inget tak....
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Men inte heller är alla bilar utan tak riktiga räserbilar så vi har ingen ekvavilens där ! :))
Visa användare
2.985
Caspar
750iA -95
Tack Andersson & Beppo som förstår er på det här med sportbil. Och jo, min bil är ute på bana ibland..

Sportbil eller busbil, vilket som får Besten kallas.

Wendtan: Vad hjälper vridstyvheten om motorn saknas?? ;-) (visst har Du saknat mig!!)
Vridstyvhet används i kurvorna, motorn därimellan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.