|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Är det samma sak men folk skriver olika eller vad är skillnaden? | |
|
Steptronic är BMW's namn på automatlådor med möjlighet att växla manuellt. Tiptronic kallas motsvarande när den sitter i en VAG-bil. I min V70 kallas det Geartronic. Funktionen är inte 100% identisk mellan de olika men snarlik. T ex så har Steptronic tre sätt att köra på. Automat, automat i sportläge (spaken förs till vänster från läge D), och manuellt (triggas då du ligger i sportläget och för spaken framåt eller bakåt). Volvo Geartronic har inget sportläge utan direkt man för spaken till vänster i läge D så är man inne i manuellt läge. En annan skillnad är att om du på en BMW ligger i manuellt läge och trycker gasen i botten så görs en kick-down medan på Volvon så är växeln låst till den du valt. Steptronicen är också snabbare på att växla än Geratronicen när man kör manuellt. När du i en annons ser en BMW med tiptronic så är det bara okunskap hos annonsören. ___ //Ulf |
|
|
Ok, tack för det utförliga svaret... Du verkar ha koll på det här. Man ser även ibland 6-växlad automat. Finns det eller är det den så kallade överväxeln de räknar som en växel? Tydligen nån överväxel som går in om man ligger på jämn gas en längre stund? |
|
|
Det finns 6-växlade automater på nyare modeller typ E60 och E90. Tror även 7-växlade är på gång i nya Mercedes. Överväxeln eller lock up brukar inte räknas. Hur lock up fungerar exakt har jag tyvärr ingen bra förklaring på men det finns säkert i någon tråd om du är intresserad. ___ //Ulf |
|
| Ok, de är på E39 jag sett det... letar nämnligen 540 och försöker lära mig så mycket som möjligt... | |
|
540 E39 har antingen 6-vxl manuell eller 5-vxl Steptronic, sen att det i vissa annonser kan stå annat är en helt annan sak. När det gäller vilken av dessa som är att föredra så kan jag tyvärr inte ge dig någon rekomendation då jag ännu inte haft möjlighet att få prova en manuell. ___ //Ulf |
|
|
Jag har också bara provat automaten och den va skön... den manuella är lätträknad om även en del andra kriterier ska uppfyllas... Jag tar de som sitter i bilen... bara bilen är "rätt"... |
|
|
Lockup är inte ett växlingssteg, utan betyder att man mekaniskt låser in- och utgående axlar i momentomvandlaren, som är den "hydraulkoppling" som sitter mellan motorn och automatlådan. Det främsta skälet för att göra detta är att undvika transmissionsförlusterna vid den hydrauliska momentomvandlingen, med minskad bränsleförbrukning som resultat. Med lockup i blir förbrukningen på en automat bara försumbart högre än på en motsvarande manuellådeutrustad modell. Då lockupen går i kan man känna det som en liten uppväxling, men styrsystemet försöker låsa i en punkt då in- och utgående axel har samma varvtal (=vid ett lågt belastningsögonblick), så om optimeringen är bra märker man den bara på att karaktären blir "stelare" vid gaspådrag med lockupen i. Man kan enkelt kolla om lockupen är i genom att trycka ned gasen en bit (mindre än till kickdown) och kolla varvtalet - stiger varvtalet utan att hastigheten stiger är lockupen inte i, om varvet bara ökar sakta i takt med att hastigheten ökar är den i. På senare års modeller med skärpta avgaskrav tillåter många biltillverkare inte att man "segdrar" för mycket pga att förbränningen då blir för dålig med för höga utsläpp, utan tillämpar då flera oilka metoder för att förbättra förbränningen: minskar insprutad luft/bränslemängd, släpper lockupen, eller växlar ned. I min E38:a känner jag tydligt att segdragningsförmågan är begränsad, och fortsätter jag att gasa mer än den får släppa på petar den gärna ned en växel. Lite synd tycker jag, som gillar att ligga och dra på låga varv med mycket moment, men vad gör man inte för miljön ;-) Lockup kan principiellt göras på alla växlar, men många bilmodeller gör det bara på högsta växeln. Jag har försökt testa hur BMW har optimerat detta på min E38:a, men är inte klar över om BMW gör det på mer än högsta växeln. I sportläget, då 5:an är blockerad, känns det inte som om den går i alls. Är det någon som vet om detta är normalt på E38? Mvh. /Kjell |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
5 växlad steptronic+ lockup = nästan sexväxlad :) automaten är bäst om du kör mycket statstrafik, men den manuella har en skojfaktor som slår de mesta en helt annan känsla. ///MVH Hasso Länk |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är lockupen som är spärrad i sportläget inte 5 ans växel. ///MVH Hasso Länk |
| Hur är steptronicens manuella läge om man vill köra "aktivt"? | |
| Är det så att när man har den i manuellt läge så växlar den själv om man "missar" innan varvstoppet? | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Yuup. Den växlar själv om du inte gör det. Mvh, Thomas E "I used to jog but the iscubes kept falling out of my glas." |
| Hehe då kan man aldrig få fram de klassiska ljudet: dadadadadadadada! :-) | |
|
Det roliga är att steptronicen omyndigförklarar dig helt som pilot om du trycker gasen förbi kickdown-läget. Är du i M-läget så kommer den att växla ner så många växlar som behövs för att få optimal acceleration, dessutom så får du inte växla upp innan den har varvat ur sig, då växlar den upp själv och fortsätter. Så länge som du inte går ner i kickdown så händer inte detta dock. Steptronicen låter dig inte heller växla fel, försöker du att växla ner och lådan bedömer att bilen inte klarar av det varvmässigt så kommer den inte att växla ner förräns det är möjligt. Jag använder ofta steptronicen till att motorbromsa bilen faktiskt, fungerar fint om du har ork och lust. |
|
|
Christian: precis jag nämnde ovan och det med kick-down i det manuella läget är något som t ex inte finns på Volvos Geartronic. Blev själv förvånad i BMW'n när jag låg i 3:an och tryckte fullt och den växlade ner. ___ //Ulf |
|
| Lådan verkar ju helt klart intelligent men låt säga att man vill lägga en lång burnout och manuellt lägger i 1:an. Växlar den då själv upp om varvstoppet nås? | |
|
Tror inte man har automat för att lägga lakris. Jag föredrar Steptronic på "normala" BMW eftersom det är bekvämt i innerstan där jag alltid kör. |
|
| Tar tillbaka det med normala BMW, steptronic var trevligt i svärfassans 645Ci med. | |
| Jag vet att man inte aktivt väljer automat för att lägga lakrits med... men frågan kvarstår... jag vill veta hur lådan funkar, inte vad man ska och inte ska välja för att lägga lakrits. | |
|
Lådan växlar alltid upp om den anser att du har varvat för långt, dvs glömmer du att växla så gör den det åt dig. Du har ju ingen koppling när du har automat så om du inte har helt blankslitna däck, en riktigt vridstark motor eller riktigt dåligt grepp så tror jag att du har svårt att "lägga lakrits". Alternativt skulle du kunna trycka in bromsen med vänsterfoten men det känns lite väl dumt bara för att få repa av lite däck på asfalten. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.