AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
1.325

Vilken dim. på M5 copy fälg skall jag ha?

Loomis
Godkväll,
Ang. "nya M5 copy" 18 tummare till E60 520.

Den fälgen kan ju fås som 8 1/2 runt om alt. 8 1/2 fram + 9 1/2 bak.

Jag tror att 9 1/2 tum blir för brett för min smak då jag antar att lämplig däckdim då är 265+

Kan man köra med 8 1/2 tummarna runt om men med olika bredd?? t.ex 235/40/18 fram & 255/40/18 bak.
Kommer en 255a fylla ut mer bak än 235 på samma fälg (8 1/2)eller måste även fälgen breddas för att det skall bli bra?

Vidare undrar jag hur E60an klarar 245 fram ur spårnings synpunkt(sett en hel del som har 245 fram)

Tack för lite synpunkter.../L

to
17
tobbe78
525i M-sport -01
Hej Loomis!

jag läste ditt inlägg och vill ge dig mina synpunkter på saken. För det första är bmw:na en av de få bilar som med sportpaket kommer med bredare däck samt även "bredare fälgar bak" från fabriken om man väljer m-fälgar eller större sportpaket som det ingår m-fälgar med. Personligen tycker ja att det passar bättre med bredare backdäck samt fälgar på bakhjusdrivna bilar, eller närmare sagt är det på dem de hör hemma.

Däremot om du funderar på att skaffa alla fälgar 8 1/2" breda skall absolut sätt på sådana däck att du kan växla mellan fram och bak= "lika breda" eftersom de sliter mera bak, annors är det verkligen ingen idé att ta alla fälgar samma bredd. 245/40/18 brukar vara rekommenderat till e60 på en 8 1/2" fälg. Men om du är en riktig BMW- ägare så går stil före det praktiska och då tar du utan tvekan bredare bakfälgar och däck.

Om du är känslig för spårning skall du köpa 8 1/2 * 18" och 245/40/18 runt om, det har ingen betydelse på om du har 235 eller 245 fram för spårning, det kan bero på däckets märke&mönster i så fall. Tyvärr måste jag medge största orsaken till spårning kommer du att känna om du tar bredare däck&fälgar back. Det har att göra med att vi kör på kostigar i norden, i tyskland vet man inte vad dåliga vägar är. Orsakerna till våra dåliga vägar är klimatet samt dubbdäcken som med tiden orsakar 2 diken i körfältet. Det är dikena som orsakar spårning om man har olika bredd på däck&fälgar.

valet är ditt! (skall man vara fin får man lida pin)

Loomis
Hej Tobbe,
Tack för ditt utförliga svar...lutar nog åt 245 runt om på 8 1/2 tum.
Visst är det snyggt med bredare bak (framför allt på BMW) men inget är gratis här i livet ;-)
Mvh L
T0
38
T0TTE
E61 520dT -06
Ang. 18" "M5 Copy" till E60. Var köper man dem billigast?

Jag har bara sett dem hos Nässjödäck. Är personligen intresserad av en runtomsats med bra däck i 225/40/18 till nyligen beställd 520dT.

// Totte
st
56
stemar
525iAM-Touring 2003
Hej

Finns lite här och var.

Länk (Scrolla ned)

Även i Danmark för en bra peng

Länk

//stefan
Visa användare
18
Bajje
520iA -05
Men jag då som tänkte införskaffa mig 20" fälgar nu till sommaren. Blir det spårigt med 245/30-20" fram och 285/25-20" bak?
To
27
Tofflan
530D Touring-02
9,5" runt om.. Kolla här: Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.