AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
9.236

trimmad 328 vs 330

Sida 4 av 4
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Thomas E.

"Måste bara stolt få tillägga att jag ALDRIG fått stryk av en SAAB Aero, oavsett det är vid rödlysen eller vid högre farter. STOLT!!! "

Ja, passa på att vara stolt du, turen kan ju inte vara för evigt... ;-)

Dr Tinnitus
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Man trimmar väl för att förhöja sin egen körupplevelse bakom ratten,
och inte för att köra ikapp/ifrån den bilmodell man egentligen ville ha?

Om man oroar sig för att bli omkörd (eller måste bevisa att man kan köra
ifrån bilmodell XXXXX) så har man köpt fel bil från början.

P.S Underskatta inte kraften av komprimerad luft... [gammalt djungel-
ordspråk från Trollhättan]
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Rille: Exakt vad som ringer i mina öron så fort jag läser en sådan här tråd. Det är liksom inte relevant om man är snabb nog att växla eller drar till varvstoppet.

Den som har bil med trevligast motorkaraktär och chassi vinner i mina ögon oavsett vem som är först från ett rödljus.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Rille/Padde.

Nja, viss substans i edra påståenden kan ju finnas, men det låter ändå mest som lite krystade bortförklaringar i mina öron.

Om man trimmar bilen, eller motorn så vi preciserar oss lite, så bör grundorsaken vara att man vill ha en motor som ger mer effekt på något register så att bilen blir starkare/snabbare när denna ökade effekt används.

Nu har man antagligen då fått en bil som ger större njutning och välbefinnade bakom ratten. Nu är det inte helt ovanligt att som ett kvitto på att det blivit någon skillnad efter trimningen, att man drar mot andra bilar med kända prestanda, kanske en likadan fast otrimmad eller en modell ett steg vassare eller två. Detta kan ske vid ett rödljus, ute på landsväg/motorväg under omkörning eller så, mot okända personers bilar eller mot någon bekants eller polares bil.

De flesta vill ju få detta "kvitto" på sin bils nya förmågor och drar därför mot andra bilar lite då och då för att jämföra eller helt enkelt visa vem som är piggast. Det kan ju faktiskt i sig vara en stor del av välbefinnandet och körupplevelsen i sig för många.

Men alla gör förstås inte det, eller gör det inte så ofta, andra missar aldrig en chans att få visa och känna bilens dolda prestanda.

Det sista Padde nämner får jag inte riktigt ihop....

Om två bilar drar vid ett rödljus t ex, så är det knappast för att de försöker visa vilken som har bästa motorkarraktären eller chassiet. Alltså, den som är snabbast är vinnaren i det tillfället, oavsett om det är en halvspattig 316i med dolda talanger mot en flång ny V10 M6.

Tar man däremot ut dessa bilar och verkligen jämför helheten i motorkarraktär och chassie så torde det bli ombytta platser på prispallen, och det är ju riktigt för då handlar det ju just om en helt annan jämförelse än rena prestanda.

Är man inte alls intresserad av att testa sin bil mot andra vad gäller prestanda, utan bara sitter där helnöjd i sin egen bil och tycker att den ger skänker ett välbefinnande som man är helnöjd med, så då är det helt ok det med. Men det betyder bara att det för just dig inte är relevant med vilken som är snabbast eller kan dra till varvstoppen eller vara snabb nog. För andra kan det vara högst relevant.

Sen är det ju inte direkt ovanligt att folk väljer bilar med lite sportigare egenskaper av den enkla anledningen att man vill ha en snabbare och spänstigare bil än den grå massan normalt väljer. BMW har många sådana modeller... Denna bättre snabbhet och spänstighet används rätt frekvent vilket man kan se i synnerhet hos de yngre BMW-förarna som inte brukar försitta många chanser att få visa att deras bil är snabbare spänstigare coolare bättre.

Tävlingsinstinkten finns latent i oss alla och den är närvarande i det dolda dagligen, det är bara vilka uttryck den tar sig som skiljer. Det kan vara allt från grannkärrningarna aom bröstar sig över hur fort de virkade sista sängöverkastet till jobbarpålarna som dryftar hur lång tid det tar till jobbet eller hur lite soppa deras bil drar....

Sa jag nåt vettigt nu? Det vete fan..... :-)

Dr Tinnitus
mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Dr Tinnitus!!

Hade inte kunnat säga det bättre själv......
Förövrigt. Är du skribent för någon tidning eller...???
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Dr.

Det är kul att du försöker utveckla det hela lite. Det är ju givetvis vår personlighet eller de preferenser vi matats med som avgör anledningen till att vi "trimmar" eller vad man nu ska kalla det.

Men jag får mitt resonemang att gå ihop, för mig! Jag är inte typen som kör ikapp, sådant intresserar mig inte. Men jag är tekniskt utbildad/intresserad och tycker om prestandabilar med karaktär. Kan jag förbättra det jag har råd med så gör jag gärna det. Men det är då ENBART för min skull, inte för att köra ifrån någon annan. Jag är ute efter trevligare vrid, mer knuff i ryggen så att säga.

Så som jag uppfattat den här tråden så handlar det om hurvida man kan köra en modifierad 328 och få ut prestanda som liknar 330 original. Då tycker JAG inte att det är relevant att börja tjata om att huvudsaken är hur skicklig föraren är på att växla. Då kan man ju gå en förarkurs istället för att byta filter!

Trådskaparaen, var väl intresserad av vad modifieringarna ger på vevaxeln, inte hur bra han och hans bil hävdar sig i ett dragrace.

Men som jag skrev så är det ju individuellt vad vi vill uppnå Kanske med våra trim. Kanske har jag missat något, men inte är väl en bil snabbare för att man hittar rätt växlingspunkter? Bilen har en given prestanda, sen är det upp till föraren att utnyttja den. Men nu pratar vi om bilmods, inte förarskills...

Jaja, intressant diskussion, hoppas jag inte trampar någon på tårna. Det är ju bara bilar :) Intressantast av allt blir att se om någon orkar läsa ovanstående.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
mickejohansson1.

Varför frågar du om jag är skribent på någon tidning?

Dr Tinnitus
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Padde.

Ja, går det (ihop) för dig så är det ju det viktigaste.....

Visst kan man ha ett starkt bilintresse och då mot sportigare prestandabilar utan att nödvändigtvis vilja köra ikapp i tid och otid. Men det flesta vill nog testa mot någon annan bil någon gång på något sätt. Annars tror jag nog inte man är helt normal :-)

Nej, du har inte trampat på mina tår i alla fall, och jag läser gärna det du skriver.

Dr Tinnitus
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Dr T

Han skrev nog så för att du var vältalig och seriös, om jag får gissa.

Men...jag tycker nog att Dr Tinnitus får vidga sin vy över vad som klassas som normalt... Jag är ingen tävlingsinriktad person, jag tycker inte ens om känslan av att ha vunnit över någon i sig, även om jag så klart strävar efter att göra så bra ifrån mig som möjligt, i alla sammanhang. Det är bara det att jag inte ser tjusningen i att köra ikapp.

Jag vill köra en så snabb och körglad bil som jag kan ha råd med. För att jag har roligare bakom ratten då. Inte är det "onormalt" att sakna intresse för "kraftmätningar"? Folk får gärna ha snabbare bilar, den jag har vill jag bara få ut så mycket av som möjligt, men INTE för att bli snabbare än någon annan.

Det är ju liksom inen tävling detta, i mina ögon. Men självklart kan jag förstå att andra gillar att köra race. Alla är vi olika. Men onormal? Nä det är ett från början fult ord som jag inte gillar att folk använder.

Kanske menade du det inte så allvarligt, men jag tyckte att det var värt en kommentar i vilket fall. Uppskattar fortfarande diskussionen, inget "bråk" från min sida.

Nu har vi allt seglat av topic bra hårt :)
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Padde.

"Onormal" kan givetvis te sig som ett starkt generaliserande och yxigt ord, varför jag lade till en liten smiley för att "runda av hörnen lite"

Sen det där med tävlingsinstinkten, den finns som jag sa i oss alla och ploppar upp till ytan oftare än vi kanske inser, och i de mest skiftande situationer.

Du har alltså inget som helst intresse av att köra ikapp säger du? Ok, då ställer jag en liten fråga.

Har det någonsin hänt att du i en trafiksituation där exempelvis det handlar om ett filbyte efter en korsning haft en "konkurrerande" bil bredvid dig som verkar ha samma planer som du angående filbytet, och där du då trampat på mer än vanligt ja kaske fullt för att se till att du tar den lucka eller plats som du ville och inte den andra bilen?

Dr Tinnitus
Pa
414
Padde
535i -86
118d -12
Skoda Fabia 1,4 tdi
Jo jo, det är väl klart att man har det i sig någonstans. Somliga mer än andra. Min poäng är egentligen bara att en disskussion kring körskicklighet inte hör hemma i en tråd om trimning av bilmotorer. Det är äpplen och päron.

Någon ställer frågan om huruvida man kan modifiera en 2,8 så att den får prestanda i klass med en 3 liters motor, och folk svarar med att det beror på föraren och drar historier om sina egenarrangerade rödljusrace mot folk de inte ens talat med. Att just sådana inte roar mig kan kanske kvitta, men de hör inte heller till saken.
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Padde.

Ja den biten har du helt rätt i.

Du skrev väl tidigare att en bil har en viss prestanda i grunden, men sen är det upp till aktuell förare att kunna hantera detta på bästa sätt.

Dr Tinnitus
mi
35
mickejohansson1
328ic -98 E-36
Dr T
Precis som padde tror....
Något vältalig kan man väl tillägga!
AK
27
AK-86
750i E38 -99 Individual
320i Touring 2,8 Race E36 -99
Gammal men intressant tråd :)

Kan berätta om en egen erfarenhet av ämnet.

E36 328i coupe M 1995 c.25000mil:
- 325 insug
- förhöjt varvstopp
- Ferrita Catback
- öppet filter

VS

E46 330iA Touring (miltal och årsmod okänt, dock facelift under 10000mil)
- K&N filter
- Supersprint Catback
- Bilstein väghållningskit
- M3 E46 bromsar

Förare + en passagerare per bil.
Körningar från 80-200 samt 120-200 (km/h) x antal gånger.

Resultat:
Bilarna låg jämsides varje gång hela vägen upp
med 328an något framför ju snabbare det gick, vilket förvånade mig då man hade förväntat sig torsk.

Det var en positiv överraskning att den gamla 328an gjorde så bra ifrån sig mot 330in, dock berodde detta givetvis på att denna var en automat Touring.
(Märktes att det var vid växlingarna 330in tappade mot 328an, jävligt gedigen M3 låda :D ). Jag vet att min 328 går markant bättre än original 328Ci-95 då jag även jämfört mot en sådan, det vart två helt olika bilar gick inte att jämföra uppe i fart (100-200).

Jag bedömmer utifrån denna erfarenhet att:
-En 330Ci manuell skulle vinna prestandamässigt mot en 328 (även moddad) och det borde väl inte vara en konstighet att förstå för någon. 328an har inte en chans.
- 328 E36 är snabbare än 328 E46, mindre vikt samt M3 låda. (kan dock ha fel?)

För alla er som har 328 E36 kan jag bara rekommendera att byta till större insug!!! Det finns jävlig mycket krut gömt i denna fabriksstrypta bil ;D.
Jag iaf kände knappt av förlusten på låga varv utan bara riktig BMW känsla, man varvar ju ändå om man vill att det ska gå undan. Den har vrid så det räcker gott och väl om man vill sega.

God fortsättning gott folk.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
AK-86: Vad gör din 328 100-200 verklig fart? Min gamla 330Ci gjorde det mellan 17.0 - 19.0s, här är det testet som jag vet är på helt plan väg och då blev tiden 17.9s:

Länk

330Ci(icke facelift 5vxl, lättare och snabbare) går riktigt bra för att bara vara 231hk, så bra att jag hängde med en 540i manuell från motorvägfart upp till 250. Men det är de få som tror här inne:P Trots att det i teorin stämmer med prestandasiffror att 540i gör 100-200 på 18s. (www.einszweidrei.de)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.