|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Trevlig stämning här i tråden ;) e36328i; Betydligt mer?? typ 260hk då eller? Du ska inte köpa allt rakt av som står på de som säler produkternas hemsida? Det är väl alltid så att man tycker att den bilmodell man själv har är underskattad och går snabbare än fabriksuppgifterna etc... Jag har sett en e36 328 med ovanstående moddar som hade bromsats (med papper på det ) till 237,xx Skiljer det 10 kg och 6hk hänger det på förare, hur tunga fälgar, hur mycket bensin man har i tanken, egen vikt och liknande faktorer. Vidare blir ingen akterseglad med sådana små marginaler. Eftersom du inte vet ett dugg om mig och trots det kan uttala dig om min kunskap, eller rättare sagt, min okunskap om motorer, bör du inte uttala dig ifrågan alls. Hoppas att liknade trådar kan hålla sig till sak i fortsättningen och att man slipper se påhopp, personangrepp och liknande. Mvh, /Wille |
|
|
WilleW: jag har själv bänkat min motor efter endast insugsbyte och extraktor från 286hk M3:an. och då gav den 218,6hk. Och 260hk är inte heller svårt att få ur en 2,8 den litereffekten hade ju dem gamla m3orna. eller hur? Men sånt här kan man ju diskutera i all oändlighet men att tro att en 3l motor har sånt försprång mot en 2.8l är ju löjligt, hur förklarar du isåfall att man blir ifrånkörd av smått trimmade 325:or ibland? och där skiljer ju hela 0,3L till 2.8ans fördel(!) Ber om ursäkt om jag formulerade mig klumpigt avsåg inget påhopp eller personangrepp. |
|
| Porogrammer: jag menar naturligtvis att köra lika med en 330 vet att det krävs en del mer effekt för att tydligt åka ifrån en annan. | |
|
Jajaja..... Skulle vara kul att testa mot en 330 som sagt. Sen spelar det MIG ingen roll om jag förlorar eller inte........ Och som jag skrev tidigare är det bara en GISSNING att det skulle vara jämnt. Personligen skulle jag hellre vilja ha en 330ci E-46 än min 328, men jag har inget träd där det växer pengar. Tänk att sätta i liknande grejjer som jag har i en 330.... MUMS!! |
|
|
Tycker diskussionen verkar lite konstig. MYCKET beror pa foraren. Har en 328Ci -00 som jag i somras korde ifran en m3e46 SMG2 cabbe med. Vi racade i goteborg, tog han vid 3 st stoppljus samt ca ca 3km korning. Inte inbillar jag mig att min bil gar snabbare an en M3e46 for det... |
|
|
Har varit o läst en massa om mappning till min bil, och vart ärligt talat tveksam om jag ska göra det. Många påstår att man inte får mer än några hästar, men samtidigt har ingen av dessa personer mappat en 328 själva. Jag ringde GAS Bil O Motor igen o pratade med dem om detta. Jag ville ha garanti på att jag får utlovade 15-20 hp på enbart mappning, menas att dem bänkar bilen före o utför jobbet, sem bänkas bilen igen. Blir det minde än 15 hp så kan dem inte kräva mig för utfört arbete. |
|
|
Georgio. "Tycker diskussionen verkar lite konstig. MYCKET beror pa foraren. Har en 328Ci -00 som jag i somras korde ifran en m3e46 SMG2 cabbe med. Vi racade i goteborg, tog han vid 3 st stoppljus samt ca ca 3km korning. Inte inbillar jag mig att min bil gar snabbare an en M3e46 for det..." Nja, nu var det ju ingen som klart specifiserade vad exakt det handlade om. Kör man ett race från stillastående så har helt sant förarens förmåga väldigt stor betydelse. Men kör man ett race från säg 100-200 genom växlarna eller på bara t ex. fyran, ja då har föraren väldigt liten betydelse då det i princip bara handlar om att hålla gasen i botten och kanske peta i en växel till. När man snackar om att en bil drar en annan, så är det i alla fall i min värld då just bilen i första hand man talar om och inte proteinklumpen bakom ratten. Dr Tinnitus |
|
|
Om föraren vill, och inte är väldigt inkompetent, så har inte föraren särskilt stor betydelse vid en accelerationsjämförelse uppe i fart. Det håller jag med om, men det rular nog en hel del bilar på svenska vägar som körs av människor som hellre växlar 2000 rpm före rödmarkeringen, eller som börjar släppa av lite på gasen när det börjar gå fort. Dessutom spelar det rätt stor roll vilken som först trycker ner gaspedalen, om bilarna är relativt jämbördiga. Vad jag vill ha sagt med det är att jämförelser mot en okänd person + bil på landsvägen inte behöver vara särdeles rättvisande, däremot håller jag helt med om att två personer som har mer än en rudimentär kunskap om körning skall kunna köra bilarna – i fart – på ett sådant sätt att förarens inverkan är långt mycket mindre än inverkan av bilens prestanda. |
|
|
gör som jag istället låt den andra starta först om du kör ifrån den sen finns det ingen diskussion kvar |
|
|
Jag är kanske udda, men personligen är jag helt ointresserad över om nån "kör ifrån mig", det jag är ute efter om jag trimmar eller byter bil är ju körglädje! Den blir inte större för att jag växlar hårt. Bara ne kommentar, tråden har ju redan hamnat off-topic. |
|
|
Håller med nocken det här med föraren är rent nonsens i dom flesta fall. Georgio: Säkert ungefär lika troligt som att du skulle bli ifrånkörd av min nissan kubistar. |
|
| Håller med padde. Är man nöjd själv så spelar det ingen roll vad andra tycker. Varför jag svarade på den här tråden var ju för att jag själv har en 328 som är trimmad!!!!!! Och det blir skillnad men inte JÄTTE skillnad. Det är ju klart gynsammare att trimma en turbo....... | |
|
mattias h; Har vittne som akte med. Killen som korde var inte gammal. Troligen kunde han inte hantera sin SMG lada, och inte heller alla hastar i bilen. Skiter fullstandigt vad du tror pa eller ej. Det racker for mig att HAN vet att jag korde ifran honom, flera ggr om dessutom...ha hah ha h a dr tinnitus: sant sant...laste inte sa noga... |
|
|
Georgio: Den där 3km körningen låter smått mirakulös? När jag hade en e36 M3 körde jag mot en kompis e48 328 på en längre sträcka. Han blev kraftigt akterseglad direkt och avståndet bara ökade och ökade... Låter märkligt att e46 M3 (som är en mycket bättre/snabbare bil än e36 M3) inte skulle kunna prestera minst likvärdigt? Mvh, /Wille |
|
|
Jag tog han i varje start, antagligen for att han ej kopplat ur antispinnen. Men hur gor man samma misstag 3 ggr??? Har kort en m3 e46 SMG2 sjalv, tycker att den ar lattvaxlad. Sen vagade han inte kora sa fort i kurvorna. Jag fick slapp o stall flera ggr. Pa rakorna kom han narmare. Vid varje rodljus drog han jarnet. Men jag tog han varje gang. Vid fjarde rodljuset, hissa jag ner rutan o skulle prata med honom. Han var inte sa pratglad... akte at ett annat hall o skratta lange... Kan val namna att det inte var jag som ville raca. E inte korkad... Han korde upp bredvid mig, akte bredvid och flinade at mig. Skrattar bast som skrattar sist. |
|
| Min syrra skulle åka ifrån din 328:a med en M3:a. Har man fått körkort borde man kunna ta sig iväg utan motorstopp sen är det bara hålla pellen och du blir ordentligt efter. | |
|
georgio Jag fick släpp och ställ flera ggr och så har du mage att säga att du inte är korkad ???? |
|
|
Ni har aldrig funderat på att alla kanske inte är intresserad av att köra sandlåderace vid rödljusen med sina bilar? Jag har många gånger accelererat hyfsat hårt från ett rödljus och plötsligt märkt att någon tokvarvar sin bil i andra filen, i tron att jag vill köra ikapp. Har man då en snabb bil så kan det ju te sig som att man drar fullt om den andre föraren kör en mer normalsnabb bil. |
|
|
Mattias: ge mig din syrras nummer sa ska jag ringa henne o kolla.... :) |
|
|
Gjorde ett test mellan min 330ci mot en polares M3 -E46 i helgen, och resultaten blev ganska förvånande. Bl a. testade vi att dra från 2000 v/min på 2:an och 3:an. Resultatet visade sig bli att M3:an drog ca 60-70 meter mellan 2000-5000 v/min och efter det hängde faktiskt 330:n med förvånansvärt bra. Det som förvånade mig är att jag alltid trott att det var tvärt om. Så det Dr Tinnitus säger kan nog stämma, ifall han höll varvtalet uppe och killen i M3:an inte vågade sig på att varva ur utan kanske växlade vid 5000V/min kan det nog bli ganska jämt. Måste bara stolt få tillägga att jag ALDRIG fått stryk av en SAAB Aero, oavsett det är vid rödlysen eller vid högre farter. STOLT!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.