|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
Mickejohansson1: De bästa vore om du kunde ragga upp en 330 ägare och ut och prova, typ 50-200+, siffror från olika tidningar, olika bilar imellan säger inte så mycket jämfört mot verkligheten, p.g.a massor av olika förhållanden etc. Lycka till! |
|
| Har inget behov av att hävda mig... MEN det vore kul att testa! Vet ingen som har en 330. | |
| micke, vikterna där är tjänstevikt, dvs tankad me alla vätskor och en förare på 70 kg... Min 325 väger förövrigt 1480 me 100kg mig i den å halvtank:) | |
| Willew: Du verkar inte ha mycket kunskap om motorer med din beskrivning av trim så borde motorn ge betydligt mer än vad en 330 ger. | |
|
Om ciffrorna stämmer som företaget hävdar så borde man få ca: 215 hp och ca: 305 i vrid på e46-an, enbart med mappningen. OBS!!!! blanda inte mappning o chipstrimmning ihop, den första är effektivare så klart. Jag är optimistisk inför detta. Jag kommer ihåg att jag hade en 328 e36, vilken var extrem pigg exemplar utan nån sorts trimm, när 330-n kom. Jag fick provköra först 330ix, den fyrhjulsdrivana, och var besviken, för det va bättre drag i min 328, däremot vanliga sedanen var det tryck i utan tvekan, men jag upplevde det inte som nått jääääääätte skillnad. |
|
|
Som en liten fingervisning: AC Schnitzer lyckas ta ca 42 hk och 60 Nm ur en E46 328i (2.8 M52 TU). Men då pratar vi alltså plötsligt om en 3.2 liters motor (!) med följande "små" modifikationer... 3.2 Engine block Crankshaft Conrods Pistons Cylinder head Camshafts Silencer Motroninc program DÅ kommer man alltså upp i 235 hk (jämfört med 330'ns orginal 231 hk) men har mera vrid. Vi kan nog utgå från att ovanstående "trim" inte direkt är gratis va? :-) |
|
|
En 328 har drygt 200 hk original, åtminstone de 3 2,8 M52TU som körts i Rototest av Teknikensvärld. 177, 179 och 183 hk på bakhjulen. Det gör den ju inte till en 330, men skillnaden dem emellan är större på papperet än i verklighen. För nog kan man väl lita på 3 st oberoende bänkningar!? Med det sagt tror jag inte att det är lönt att nå 330 prestanda med 2,8:an, blir billigare att byta bil. Byter man kamaxlar etc tappar man ju ofta det fina bottenvridet med. |
|
|
Det nämns på förra sidan att E36 väger mindre än e46, detta stämmer inte. Couperna är väldigt jämntunga, de skiljer 10 kg har jag för mig. Rille: Den går fortfarande inte jämnt eller bättre med 330. Kelleners-BMW 328 Ci - 2000 (Serie) Motorart R 6 Hubraum 2793 ccm Aufladung Sauger PS - UMin 230 PS - 6400/Min Nm - UMin 315 Nm - 3300/Min Motorlage/Antrieb Frontmotor/Heck Gänge/Schaltung 5/manuell Test in sport auto 1/2000 Gewicht 1511 kg 0 - 80 km/h 5,3 s 0 - 100 km/h 7,2 s 0 - 120 km/h 10,1 s 0 - 140 km/h - s 0 - 160 km/h 17,3 s 0 - 180 km/h 22,6 s 0 - 200 km/h 30,4 s Var god att bruka sökfunktionen! Länk |
|
|
Wendtan: Det var det jag menade... det krävs en hel del modifiering av en 328 för att ens komma ikapp prestandamässigt. |
|
|
mickejohansson1: En fråga till dig, Har du kört bilen mätare ut med all din trimm?? |
|
| mickejohansson1: Ska vi testa att köra mot varandra ?? 0-250 skulle piska dig som ingenting !!! Hur mkt trim du än har ! garvar åt 328 or ! Dom är riktigt trötta ! tjejens 330 ci går dock ganska bra !! | |
|
pimpen: Ska vi testa att köra mot varandra ?? 0-250 skulle piska dig som ingenting !!! Hur mkt trim du än har ! garvar åt M5 E39 or ! Dom är riktigt trötta ! Morsans M3 CLS går dock ganska bra !! Mvh Fjant |
|
|
ALF, du var allt lite rolig där, så jag känner för att fortsätta... ;) Ska vi testa att köra mot varandra ?? 0-250 skulle piska dig som ingenting !!! Hur mkt trim du än har ! garvar åt M5 E60 or ! Dom är riktigt trötta ! Morsans F1-bil går dock ganska bra !! Mvh Humor |
|
|
mickejohansson1: Mitt inlägg tidigare var inte menar till dig utan till trådskaparens kompis. e36328i: det är stor skillnad på att få en 328 att köra jämt men en 330 jämfört att få en 328 så snabb att en 330 inte har en chans. Det är därför jag påstår att det måste till minst 50hk. Självklart är detta bara en uppskattning från min sida och kan någon visa mig en trimmad 328 som har mindre än 243hk och som inte ger en 330 en chans så kommer jag att lyfta på hatten... ___ //Ulf |
|
|
Alf_VON_Sil: M3 CLS? Är det någon Mercedesmodell? ___ //Ulf |
|
|
Är det något som skulle få mig att välja annat bilmärke så är det den dåliga image som kommer från alla dryga ägare av BMW med hävdelsebegär. För att följa upp tråden; Vad skiljer det i verklig effekt mellan 3 literssexa och 2.8:an? Några bänksiffror? |
|
| Va roliga ni är nördar !!! | |
|
Hm..... Det här med hur mycket man kan "fixa" mer effekt med mappning eller chippning kan ju skilja en hel den beroende på en rad omständigheter. Men generellt sett så verkar de flesta ha en övertro till att det går att mappa fram en rejäl dos mer effekt ur en vanlig sugmotor. Tyvärr har de fle i de allra flesta fall. Vad vi vill när vi trimmar en motor, är att omsätta mer luft i motorn. På en turbobil är detta klart enklare för man mosar på lite mer laddtryck och bökar in mer luft rätt enkelt på det viset, sen mickalr man till tändning och soppa för detta, då kan det ofta gå att hitta 30-100 nya Hk ur en originalmotor. På en sugmotor så är det betydligt knivgare. Man får inte mer luft genom motorn hur som helst. Ofta så är bilens original luftafilter inte alls så restriktiva som folk tror, varför man inte får någon avsevärd skillnad med ett sportfilter eller öppet filter. Och utan denna ökade luftmängd så har man inte särskilt mycket att jobba med i mappningen. När M3 E36 kom så dök det rätt snabbt upp envetna påståenden att det gick att chippa dessa från 286 Hk till runt 350 Hk med bara avgas filter chipp. För 3,2 sade ryktena 321-350/370 Hk. Det märkliga är att alla de kända trimfirmorna som Schnitzer Harge Alpina m fl. hade helt andra recept då de presenterade sina bilar med 350-370 Hk. Det handlade oftast om ökning av slagvolymen till 3,5 l, nya kammar, portad topp, annat grenrör och avgas, andra spridare, luftfilter luftfilterbox, och mappning. Varför all detta omaket om det hade gått att fixa det med bara avgas filter chip? Jag har kanske en E46 330i till förfogande för testkörning mot en trimmad 328, kunde ju kanske bli en kul jämförelse. Förresten, en E39 M5 är ju en skön bil, men så där väldigt pigg är den väl inte direkt.... Dr Tinnitus |
|
|
Pimpen: gå och dra nåt dött över dig... Vi hade en 328i E46 innan... och den gick knappast dåligt. Dock vill jag påpeka att en 330i E46 känns ganska mycket piggare. Det hade varit skoj att se ett test bilarna emellan. :) |
|
|
Dr Tinnitus: Du har alltid så fina förklaringar. Nu vill jag fråga dig en sak: Om man redan har en öppen filter i CDA box o tänker mappa bilen då, vad tror du man får ut? Tror du på ciffrorna 15-20 hp?? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.