|
|
|
|---|---|
|
Fram tills nu har jag alltid ignorerat alla bilar med automatlåda när jag kollar på blocket, jag har tänkt att "automatlåda är väl bara för pensionärer". Många säger att det inte är ett dugg kul att köra automat, men är det verkligen så? Jag har knappt kört automat, förutom på jobbet, men där har vi en hastighetsbegränsning på 20km/h inom området. Jag testade att backa och det kändes helskumt, man var tvungen att pumpa på bromsen hela tiden, eller det kanske bara var jag som var korkad?;) Anledningen till att jag startar den här tråden är att jag väldigt länge gått i köptankar på en 323ci eller 328ci 99-00, men priset på den verkar aldrig sjunka :( Så jag tänkte, en 540ia 96-98, det är ju fan så mycket mer bil för pengarna, den är ju tom billigare! Men till min besvikelse såg jag att den bara fanns med automatlåda. Vad tycker ni om automat, är det något kul? | |
|
Jag vill ha automat i stora bilar... Manuell i mindre bilar... Sportläget i 740´n är trevligt & automat överlag är klockrent i stan! Skulle jag köpt en 5-serie hade det blivit automat.. |
|
kilroy |
540 E34 och E39 finns både som automat och manuell. Jag har själv en manuell 540. Automat är bra och bekvämt vid stadskörning. Vill man däremot ha ut maximal effekt och full kontroll så är manuell låda bättre. BMW´s V8:or tillsammans med manuell låda är en särskilt lyckad kombination enligt min uppfattning. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
| Nej, det är inte det minsta svårt. I stan är automat mycket trevligare än manuell i mitt tycke. Provkör en 540 med automat och se om du gillar det, helt enkelt. | |
|
Tack för svaren, hmm ja detta blir tufft. Ska ta och provköra de båda!! Jaha okej, verkar bara vara jag som missuppfattat autopowers modellguide ;) |
|
|
Har min första automat nu och är nöjd för det mesta men ibland saknar man det som kilroy säger,kör mest landsväg/motorväg och där är min bil klockren lugn motorgång 110km/h 2000rpm därför handlade jag.Tycker även att jag känner mig trafiksäkrare med automat t.ex i korsningar,stadtrafik.Kan ju ha fel men man har mera koll på omgivningen på ett lustigt sett när man glider med automat. mvh 528:Länk |
|
| I och med E39 och Steptronic så är automat nästan att föredra. I alla fall om man bor i en större stad. Provkör, du lär nog bli förvånad. Observera vilket otroligt lågt varvtal du får vid motorvägskörning. | |
|
Automat är bekvämt, har haft en 325 Cia, dock så är det en mindre lyckad kombination men den bilen fick jag rätt billigt av en arbetskamrat så den var klart värd. Men som folk säger så lämpar sig automat bättre i större, motorstarkare bilar. Min pappa hade en e46 coupé, 325, med automat och det var inga problem med att vänja sig med den. Det beror nog lite på var du kör och hur du kör din bil, i vissa lägen är manuell att föredra och vice versa. Angående att du fick "pumpa" bromsen då du backade är att när du lägger i backen så ligger ju bilen i växel, och rullar sakta, så när man backar så reglerar man med bromsen. Så det är ett normalt beteende från automaten, samma sak när du lägger i drive på automatlådan så rullar bilen sakta framåt, för bilen ligger ju då i växel. |
|
|
Kan ngn förklara hur en steptronic eller liknande fungerar. Jag menar om jag vill växla ner manuellt med motorbroms àla F1, går ju inte det, utan varvet måste ner en bit innan nästa växel osv, + att man måste möta bra med kopplingen annars riskerar man ju att motorn går åt hvete. Så hur i hvete fungerar det på dessa "manuellt" växlade automatare? Hur kan man i 150kmh tex helt plötsligt bara börja dunka i växlarna, nästan hoppa över en eller två? Hur klarar lådan och motorn detta egentligen? *BAWORAK* |
|
|
Den låter inte dig bestämma till 100%...Ligger du i 150 på 5:an så kan du dra i spaken för nerväxling till 4:an och eventuellt en gång till så att du kommer ner i 3:an (beror lite på vilken modell vi pratar om). Drar du spaken en gång till så kommer du inte ner i 2:an för det tillåter inte växellådan. Nerväxlingarn sköts ju av automaten och fungerar princip på samma sätt som när du trycker gasen i botten, dvs kick-down. ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.