|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Har lite funderingar kring däcksbredd och bilens balans vid kurvtagning. Har redan fått intressanta åsikter här och även på Rejsas forum men vill gärna höra fler röster. Min fråga rör hur ni upplever bilens balans vid kurvtagning med avseende på över/understyrning? Min GT känns nämligen onödigt understyrd sedan nya däck monterats. Däcken är Dunlop Sportmaxx som verkar extremt greppiga och bra. Dock fanns de ej i original 235/40-17 så jag valde enligt M3 3.2, alltså: 225/45 fram och 245/40 bak. Kan däcksbredden inverka så mycket att det är lönt att byta till original 235/40 runtom för mera neutral eller överstyrd balans? Lite trist förlustaffär blir det ju att sälja helt nya däck. Men vill helt klart få ett annat uppträdande vid kurvtagning. I nuläget greppar det grymt bra men hur man än provocerar så ger det sig framtill först. (Lite kul vill man ju ha när man ändå kör RWD!). Delge gärna era upplevelser med GT's eller 3.0-bilar. Jag kan ej jämföra själv mot originaldimension då de gamla däcken vid bilköpet var av helt olika fabrikat fram- och bak. Så jag vet ju inte riktigt hur det skall kännas. | |
|
Jepp det blir en märkbar skillnad om du byter tillbaka till 235/40 fram. Jag har samma dilemma på min M3:a. Recept på detta är: Byta tillbaka till orginall fram Bromsa senare och hårdare vid kurvtagning och sätta lite mer tyngd på framdäcken. Lycka till Länk |
|
|
Hej Björn och tack för ditt stöd. Verkligen fin bil du har i galleriet. Likheten med en GT fast större motor och sexväxlad låda låter ju helschysst. :) Fler som kan delge teorier eller praktiska erfarenheter så fyll på bara! Nog bör väl en 3.0'a kunna uppträda mera neutralt? Fast ser man helt teoretiskt och förenklat till avvikelsen i bredd som jag gjort så är greppfördelningen vid kurvtagning i konstant fart inte ändrad till mer än 52% bak och 48% fram. Men i praktiken kanske det blir mer skillnad än så? Hittills med dessa däck har jag ej kunnat få baken att driva ut alls på torrt underlag. Bara vid regn. Innan bytet gick det hur lätt som helst att drifta ut med baken på tvåans växel. Men då var det utslitna Hankook Ventus bak och Dunlop SP 9000 fram så det kanske inte är så konstigt. Men visst skall det väl gå även på torrt med prestandadäck att "busa" lite när andan faller på?! |
|
|
Jag har Bridgestone Potenza S03, 255/35 18 och 225/40 18 fram, det är inga problem att få loss baken i kurvorna men när temperaturen har stigit i däcken måste man elda på bra hårt för att det ska släppa över huvud taget där bak. Har därför beställt pilot sport 2 med 245 bak ist, vilket jag anser känns riktigt på min 3,2 för både lite bus och seriös körning. Enligt min erfarenhet så skiljer det väldigt mkt på vilken typ av däck man har.. /// mstrutsen |
|
|
Ok! Så du menar att vid en jämförelse med likadana dimensioner så skiljer det mycket i beteende mellan olika däck. Det kan nog stämma bra det. Lite jobbigt att testa sig igenom alltför många däckvarianter..! ;) Undrar ifall det är något samband där man kan se att lite billigare däck med sämre fäste ger en viss balans (t. ex. mera överstyrt) medan prestandadäcken med bästa fästet ger en annan balans. Enklast beslutsgrund vore ju helt klart om man visste att det är bredderna som ger den största inverkan. Vill ju satsa på ett ganska greppigt däck även ifall jag byter för dimensionens skull. Både lite bus och seriös körning som mstrutsen skriver. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.