|
|
|
|---|---|
|
Jag igen :) Undrar bara om ni vet någon, förutom jättedyra BMW själva, som kan utföra ett byte av bromsskivorna bak på min bil. Skivor går väl på runt 600-1000kr för båda bak? Och sen montering, vad kan det kosta? MVH Henrik | |
|
Det klarar du själv på 10-15 minuter! Har du fått av hjulet så är det bara centreringsskruven (insex) samt oket som skall bort (2 stbultar 16- eller 17's nyckel). Du släpper handbromswire'n innifrån (vid spaken under damasken) sen ska skivan lossna. Ev. behövs mindre knackningar med hammare på skivan. Sen är det bara att skruva tillbaka och spänna handbromsen. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Ok, 10-15 minuter är kanske lite optimistiskt men det kommer inte att ta så lång tid... "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Need for speed eller vilken verkstad som helst fixar det på 30 minuter... Heltsonika: Vadan detta imperiet citerande?? Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Gasar-Magnus: tja... det stämmer väl? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Korrekt *S*: Citat från låten "Du är religion" från Imperiet LPn "Tiggarens tal" ( imperiets sista studio LP och med sättningen: Thåström, Christian Falk och Fred Asp) Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Måste bara påpeka saken som gör att det kan ta längre tid, den där j-vla !"!%¤"&%!¤"&/ insex skruven som håller i skivan.. bläh.. fick borra bort mina fram, totalt fastrostad :( Just därför har ja inga nu, funkar de med, men störande med lös skiva då man tar lös hjulet, får väl byta hubbar (om dom heter så) nån gång, kan ju byta hjullager lr ngt också. KOPPARPASTA KOPPARPASTA och åter KOPPARPASTA på bromsdetaljer, eller ja, allt som är extriört :) |
|
|
Okej... 15 minuter. Jag har bytt skivor, klossar och ok på mopeder på 20 minuter... så jag tror detta kommer ta en stund extra :) Men ok. Först domkraft och sen upp-pallning av bilen. Hur gör jag så att den inte rullar framåt? Lägga saker framför hjulen kanske? Sen av med däcken. Sen ser jag hela broms-skiten framför mig. Okej... men nu ska jag alltså försöka få väck den där förbannade insex-skruven som håller fast skivan alltså... om det inte går, vad gör jag då? Att köra utan, vilka risker medför det? Om skruven _enbart_ är till för att hålla skivan på plats mot nav eller vad i helvetet som sitter inåt bilen bakom skivan, så kan man ju faktiskt klara sig utan... Men ponera att jag får loss skruven. Då ska jag alltså få loss oket? Är det som på moppar att det sitter med bultar bara? inga konstigheter isåfall... så skruvar jag bort bultarna, och drar av oket från skivan. Efter det ska jag lossa på handbromswiren? Eller är det innan jag tar loss oken? Hur lossar jag på damasken inne i bilen? Är det enkelt att få av/på den där wiren sen igen inne i bilen? Ok. Wiren är loss... då är det bara att knacka lite på skivan, och sen dra den mot sig så bör den hamna i näven? Sen sätter jag dit nya skivan... och förhoppningsvis skruvar i samma insex-skruv i centrum igen? Sen ska jag kleta kopparpasta PÅ skivan eller? Och om jag byter beläggen... är det bara att slita ur dom ur bromsen, eller sitter som med nåt fult litet clips som på moppar? Ska det in kopparpasta mellan belägg och ok där då också? Helt enkelt... nämn alla ställen kopparpastan ska in på :) Sen trycker jag dit oket igen, och sätter dit handbromswiren. Justerar den om det behövs. Antar att den kommer vara rejält mycket mer spänd nu, och ta tidigare än innan. Sen på med däck o fälg o mög... sen är det klart? Hoppas inte jag är för jobbig nu... men detta blir första gången jag gör nåt större ingrepp på en bil värd mer än mitt Xbox :D MVH |
|
|
OBS!!!! Tag inte kopparpasta mellan skivan och navet, om du inte vill riskera att köra skivorna skeva. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
| Jahaa... navet är alltså det skivan sitter mot inmot bilen eller? | |
|
Libell, Precis. Mvh, Kalle _______ E38:an: Länk |
|
|
Sätt kopparpasta på alla bultar och skruvar. Angående belägg. Länk Angående skivan: Länk Det finns fler sidor på nätet.... Hur som helst. Lyft på damasken för handbromsen inne i bilen och lossa vajern. Lägg någonting framför hjulen fram. Upp med bilen med hjälp av domkraften och ta av hjulet. Bort med insexskruven samt de de två bultarna bakom oket. Dra bort oket och lägg det på något så att du inte skadar bromsledningen. Knacka loss skivan (Om du ska byta behöver du inte vara så rädd om den). Kontrollera handbromsbeläggen och byt vid behov (köp även nya fjädrar och nipplar SEK 140 hos BMW för satsen minns ej vad priset på handbromsbelägg kostar men cirkus 3-400 hundra) Memorera hur allt sitter alt. ta en bild med digitalkamera så att du vet hur allt satt så slipper du tveka. Lokalisera även spännhjulet för handbromsen (Ett kugghul). På med nya skivan och sätt fast insexskruven på nytt, nu insmord med kopparpasta (alt byt) och på med oket (även okbultarna ska vara insmorda.) Snurra skivan för att se om handbromsen ligger i, gör den det lite grann så sätt på hjulet lite lätt och snurra igen. Spänn/Snurra spännhjulet genom hjulbultshålet med hjälp av en skruvmejsel tills hjulet låser sig. Bort med hjulet och lossa spännhjulet 10 knäpp. På med hjulet igen och kontrollera att allt snurrar som det ska. Sänk ner bilen och finjustera handbromsen inne i bilen. Börja om med andra sidan. Gasar-Magnus: Hehe... skönt att det finns fler fans! "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Innan du börjar: se till att du har en 7 mm insex tapp/ nyckel (ingår sällan i satserna) Heltsonika: jag saknar 2 st vinyl singlar annars har jag ALLT på vinyl...inkl. 12"orna.. Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Tänk på att stå på en plan yta om du använder dig av org. domkraften iaf... ;) Gasar-Magnus: Första singeln med Ebba oxå? Dvs... Deras första upplaga om 500 ex som såldes bla. utanför grönan vid en Clash konsert...? :) Efel tror jag det var som gav ut den. Jag samlade en massa förut och hade chansen att köpa rubbet för 1000 spänn men var då en fattig fjortis... Ångrar det idag kan jag säga. :P (Nu blev det iaf inte Helt off topic) "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Heltsonika: nej bara rymdimperiet och imperiet Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Tack så himla mycket! Att byta skivorna lär ju vara en barnlek. Får se hur det går med beläggen :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.