|
|
|
|---|---|
|
Kul incident på lunchen idag, vid en korsning så stod några bilar lite galet till bla en E60 M5, manövren personen i bilen behövde göra för att komma rätt var följande: backa 1 meter, köra fram 1 meter, backa ytterligare 1 meter och sedan köra vidare. Vi (jag) hade rött och första parkett för att se detta. Bilr nr 1 (en Volvo V70) gör denna manöver på 5-6 sekunder, när det är M5 förarens tur uppstår problemen. Man ser att han först åker framåt, stannar, åker fram lite till. Rullar lite framåt, börjar tillslut backa, står still, backar lite till, åker fram, står still, står still, backar, och åker tillslut iväg. Vi hade hunnit få grönt och bilar bakom mig börjat tuta! Man såg väl på föraren att han inte var helt bekväm i att utföra denna manöver med SMG lådan, och nog såg jag allt en svettpärla eller två i pannan på den medelålders föraren :) SMG är fantastisk, men lite knepig vid situationer som denna (speciellt innan man blivit van). Lite frustrerade, 507 hästar, SMG III, ändå blir man "ifrånåkt" av en V70 ;) | |
|
Samma problem med SMG II i E46 M3. Ibland tar det en evighet innan elektroniken tycker det är ok att lägga i backen. Och försök slira på kopplingen om ni kan när man t ex ska backa långsamt uppför en ramp... :-) /RS2 |
|
|
Tacka vet jag 6-petat och traditionell koppling;-) Nicke |
|
kilroy |
Jag har aldrig varit förtjust i SMG av flera anledningar, varav "aceys" anledning är en. Med en traditionell manuell låda har man hela tiden stenkoll på vad som händer och hur bilen uppför sig. Mvh kilroy "En dåre säger vad han vet, en vis vet vad han säger" |
|
Kilroy: Efter ngr mils körning så lär man sig hur man ska hantera den underbara lådan SMG, skulle aldrig köpa en till M mbil utan SMG. Vid en kortare körning så kanske det inte är så lätt, jag tyckte i all fall det var/är lätt med SMG. acey:msn!!! |
|
|
Hur är SMG´en i M3 3.2?? Känns den bra och växlar den snabbt? MVH: Henrik ///M3 |
|
|
Smg:en i e36 är slö enligt dem flesta och inget man skall slösa outändliga pengar på om man skall köpa en M3:a däremot så har SMG II, Lovordats med glada gubbar, smgI är en bra skapelse men inte för bra Tror du kommer sakna att spaka själv om du kör I (1):an Ska komma med en länk sen med SMGII mot vs bilar ska du få se |
|
|
Länk SMGII är ingen gudaskapelse, som du kanske märker är det cab mot tak men ingen av bilarna är direkt skapade för att gå 500 varv på mantorp Den ena tjyvstarta lite men den andra kom inte igen! Sen har det även skrivits att man kommigt ner i hundradelar utan smg så man börjar ju undra |
|
|
En sann iaktagelse av acey. Tror att alla med SMG-låda mer eller mindre känner igen sig. Och som RS2 säger "... försök slira på kopplingen om ni kan när man t ex ska backa långsamt uppför en ramp..." eller om någon står framför bilen och vill att man ska köra fram några centimeter till, då kan man sakna kopplingen. Trösten är, som någon skrev, att träning ger färdighet. Men trots allt, det är bara småsaker. Tycker själv att SMG-lådan (har bara erfarenhet av BMW:s SMG II) funkar alldeles utmärkt, både ute i trafiken och på bana. I stora stan, där jag bor, kan man också använda automatläget när det är mycket köer. På bana blir det mindre felväxlingar och säkrare (båda händerna på ratten) vid inbromsningar. Har också noterat att flera som är negativa till SMG inte själva har lådan eller kört nån bil med en. Men det gäller förstås inte oss här på forumet ... Leif |
|
|
Det låter alltså som smg i M3 3.2 inte är nåt vidare att ha. Är ju inne på min andra 3.0 coupe nu, och nästa gång blir det nåt annat, antingen en M3 Cab eller en med SMG, aldrig nån limo dock. M3 E46 kommer, men inte än några år, lite för dyrt för en 22 åring med vanligt jobb:) MVH: Henrik ///M3 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.