AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.152

Castrol SLX - dyrt eller ett måste????

Sida 2 av 2
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jocke,
Vi är ganska överens. En liten detalj bara. Tjockleken på oljan som används i motorsport är också ganska varierande. Tex så kan du inte hälla i en tjockare olja än ungefär 15w30 i en F1-motor eftersom den inte klarar av en så tjock olja. Men då pratar vi kanske inte motorer av vårat intresse längre. I många STCC-bilar kör man däremot med 0w40, bl.a för att den ger högre effekt (mindre motstånd) men klarar också att smörja tillräckligt.
Men som sagt, det är kompromisser och användningsområden...

Mvh
Anders S.
Pokey
Jag använder Shell Helix Ultra helsyntet till mina BMW.
I butiken kostar den 126:- Litern och köper jag den i 20-Liters dunk på direkt av leverantör (kan alla göra)
så betalar jag 48:- Litern.
juggen
Det finns två saker man ska tänka på vid oljebyte.
1.Vad har bilen haft för oja i sig innan.Jag menar att man kan säga vad man vill om oljor men faktum kvarstår att en billigare olja har således haft en mindre utvecklings budget.Jag menar e det någon som sett en race bil sponsrad av agrol?Utveckling ger kunskap det är fakta.
2.Vad ska bilen användas till?
E det moster agda som ska åka till affärn eller e det heta harry som ska ut och lägga lakrisar och rejsa.Vilken normalt funtad människa som helst förstår ju skillnaden.Bmw verkstäderna anväder castrols fina oljor av den anledningen att man måste se till att olja dyger både åt agda och hets harry

turbos are for pussis bmw rules
Juggen:
Länk
;-)

/Anders
M3 -87
B3 -95
318i -96
Ma
141
Mange745
745iA Highline -86
Hej tänkte bara ge tipset att köpa olja när ni reser utomlands...
var i frankrike och köpte 6 liter Castrol GTX S för typ 200:- är ju lite billigare om man säger så!
BM
60
BMWUFFE
bmw 520-77,316-78
OK helsyntetolja har samma kvalites märkning sae
som castrol multi,mineralolja 149kr för 4 l
dom är likvärdiga
3 bra oljemärken är castrol,valvoline,mobil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.