AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.151

Castrol SLX - dyrt eller ett måste????

Sida 1 av 2
JonasB
Tänkte göra oljebyte själv på min 320 E36 och tänkte följa rek. från auktoriserad BMW-verkstad. Fick till svar att de alltid använder superoljan Castrol SLX - fick en smärre chock när jag kollade priset i butik. 549-629 spänn för 4 liter och det behövs 6,5.
Castrol GTX för BMW (enligt butiken) kostade 279 för 4 liter.
Är inte snål, men vad ska man välja?
Bråttom - gul lampa lyser.
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Tjena.

Själv har jag hällt i Agrol helsyntet i min V8. Har dock bara kört 200 mil sedan dess. Jag kan inte tänka mig att det ska vara nån sämre olja, om nu bönder kan hälla i dennna i traktorer och skördetröskor för miljontals kronor. Sen har vi ju det här med priset, jag har för mig att den kostade 160:- för en fyrslitersdunk, blir nog billigare om man köper 20 liters. Det är ett enormt jä...a påslag på priset på oljor på bensinstationer o dyl.

Mvh Pontus
Ke
51
Kenny Starfighter
BMW 525i Touring -94
Har läst en hel del tribologi, och även gjort en hel del tester av olika smörjmedel. Det är bara en marginell skillnad mellan olika helsyntetiska smörjoljor, så du kan lugnt köpa t.ex OK's helsynt.olja och denna smörjer lika bra som Mobil 1. Dock är det STORA skillnader om man t.ex jämför helsyntet mot en vanlig mineralolja. Exempelvid vid ca -30 grader så är den vanliga oljan en enda klump, medan syntetoljan fortfarande är lättflytande.
tv
36
tvf
520i - 1989
Varför ska man köpa det som är dyrast!
Det vet jag inte varför folk gör, för den är inte bättre en mellan pris oljan, man byter ju oljan efter ca:500 mil så det är bara att kasta pengarna i sjön.
Men man kan nog säga att man inte bör köpa det biligaste som man kommer över.

Tvf
Thomas S
Hej!
Har funderat många ggr på om typ Castrol Rs som jag kör på är så mkt bättre än typ Statoil helsyntet!
Byter olja vid 400-500 mil eftersom jag har bilen avställd vintertid!
Tror knappast det ,men det har känns bättre av nån anledning!
Har säkert funkat lika bra med en bra multigrade´olja me oxå!

Thomas S
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Det beror väl lite på vilken bil/motor man har också. I en liten motor med låg effekt uppstår inte samma värme och tryckutveckling som i en större motor med hög effekt. Oljan får jobba betydligt hårdare i en M5:a än i en 518.

Kör själv på Mobil 1, det tycker jag min bumse är värd.
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Thomas,
Multigrade olja är precis vad du har i din bil. Multigrade är nämligen när en olja sträcker sig över 3 SAE-klasser.
Sen måste jag säga till Pontus att bara för att man häller Agrol i traktorer o dyl som kostar massor av pengar betyder ju inte det att denna är optimal för din personbil. När man tillverkade oljan tror iaf inte jag att man tog största hänsyn till hur bra den smörjer i en bensin (V8/rak 6:a)... En annan sak som kan vara bra att tänka på är att dieselmotoroljor är konstruerade så att dom "tar hand om" avgas och bränslerester på ett annat sätt (pga av bla mer avgasrester och diesel som sådan)

Mvh
Anders S.
JonasB
Tack för svaren, men jag kanske ska ge lite mer fakta.
Jag bor i Umeå och där kan temperaturen under året pendla mellan +30 till -30. Eftersom jag endast kör cirka 1 000 mil per år behöver jag en olja som klarar både hög värme och extrem kyla. Dessutom kör jag mest korta sträckor.
Med dessa premisser kanske det blir lättare att ge råd. Enligt specifikationerna är Castrol SLX då det bästa alternativet för mig, men frågan är om jag klarar mig med GTX och i så fall vilket av de olika GTX-modellerna.
Ke
51
Kenny Starfighter
BMW 525i Touring -94
Kör med helsyntet, sen spelar det mindre roll vad det är för märke, vad än oljeföretagen försöker inbilla folk att tro.
Sa
449
Sahlin
BMW 530d F11
---Hitta felet nedan---
BMW 335d E91 Såld
BMW 325d E90 Skrot
BMW 523i E39 Såld
MB E430 W210 Såld
BMW 520i E34 Såld
-----MC-----
BMW R1200GS Såld
Det finns ju en kvalitets beteckning för oljor som allt annat. När jag själv arbetade som bilmekaniker så kontrollerade jag alltid att oljan uppfyllde de högsta kraven. Vad beteckningar heter idag vet jag inte men förr hette dom SD, SE, SF o.s.v. Där SF stod för bästa kvalite´ts normen. Slutsatsen är således att uppfyller en olja de högsta kraven så är det en bra olja.

Vad gäller kraven för en olja som ska spänna över ett brett temperatur-område så får man ju titta på vilken multigradeolja som står för det bredaste området.

bu
2.655
bumper
318d -14
320i - 20
Porsche 911TT -07
Lamborghini -12
Porsche 911 Turbo -89
Hej.

Har alltid köpt bara Castrol SLX till mina bilar. Då sover jag gott om natten... :)

/Edvard
BMW CS # 4503
sn
283
snabel a
M5 -01
540iaT S.C. -98
JonasB: Kanske inte riktigt vad du vill veta men ändå: servar du bilen hos BMW kostar SLX oljan 106:- /litern, men då får du ju förstås betala arbetet.
Po
253
Pontus
750iA -95
Corvette C5 -00
SAAB 9-5 Griffin 2,3t BioPower -09
Audi A6 Allroad 3,0 tdi -17
Anders S. ! Jag kanske uttryckte mig oklart, Agrol har ju faktiskt oljor avsedda för bilar också, inte bara traktorer.

Pontus.
Thomas S
Hej!
Är det SLX som BMW anv på servicen om man inte säger till om annat?
Har hört att den ska vara så blaskig!

Thomas S
Ottzi
Ett tips om vi åker till västsverige...
4liter Mobil 1 5w 50 helsyntet kostar här i Borås som lägst 259:- på Ekohallen eller 263:- på verktygsboden.
Bara artt bunkra nästa gång ni kör förbi.

Hadé
Thomas S
Hej!
Snacka om billigt !
Här kostar Mobil 5W50 4(l) 495:- lägsta pris!
Mitt mellan Sudsvall-Övik.

Thomas S
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Castrol SLX är blaskig... försök få tag i Castrol RS10/60 istället, enorm skillnad. Det finns en värre som heter Castrol TWS Motorsport 10/60 och är förövrigt den enda godkända olja till M5 E39 och Z8:an. Men den är dyr...

Mvh Jocke W

JonasB
Nu har jag köpt olja. Det blev Castrol GTX magnatec 5W-40 som inte ska rinna av motorns metalldelar så snabbt. Jag kör mycket korta sträckor.
Köpte sju liter, 4+3x1 liter, för 600 spänn. Tror det var ett bra köp.

MVH Jonas
Visa användare
383
MM
Bmw 330d touring -06
Kör med Mobil1 helsyntet till min M3:a -97,funkar bra (kostar ca 300kr för 4liter)de enda rekommenderade oljorna till min bil är Mobil1 & castrol (kommer ej ihåg vilken beteckning)

M3-97
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jocke W,
Att Castrol SLX är blaskig är inget fel eller dåligt i sig. Dagens oljor går mot allt tunnare oljor, orsaken är att dom idag klarar mer påfrestning och mycket högre värme etc. Detta är vad man tidigare kompenserade med högre viskositet (tjockare).

Vad du ser när du häller i oljan i rumstemperatur kan väl upplevas som blaskig, men tänk då på att det är sällan som motorn får jobba i den temperaturen. Faktum är ju att du vill ha en tunn olja när du startar eftersom oljan kommer upp och smörjer fortare då. Hur tjock en olja bör vara i arbetstemperatur beror ju till största delen i vilket skick motorn är, vilka toleranser som finns och vilka påfrestningar den utsätts för osv.

Vill inte på något sätt säga att det är fel att använda en tjockare olja, bara att anpassningen är viktig. Själv anser jag att det viktigaste är att motorn smörjs ordentligt vid kallstart eftersom det är då det största slitaget sker. När motorn och oljan blivit varm så klarar en helsyntetisk olja av bra kvalité oftast att hålla isär metall från metall, men det är som sagt då den bör vara anpassad för motorns olika delar och påfrestningar.

Mvh
Anders S.
Visa användare
625
Jocke W
M5-89 E34
750iA-96 E38
750iA-05 E65
X5 3.0-06 E53
318i-92 Cab E30
Z3 Roadster 1.8-96
Anders S

Visst är det som du säger... att man inte ska titta på oljans "blaskighet" i rumstemperatur, det är trots allt mycket kort tid oljan arbetar i detta temperaturområde. Sen är det givetvis beroende på vilken motorkonstruktion och framförallt bilens användningsområde som avgör ditt olje val. Precis som du säger så är det heller ingen självklarhet att en tjockare olja (läs högre viskositet)smörjer bättre.

Men tyvärr så har jakten på bränsle och miljö åtsidosatt vissa egenskaper, det är ingen hemlighet att man i tävlingsverksamhet använder tex. Castrol RS 10/60 och Castrol TWS motorsport 10/60. Detta helt enkelt för att dessa oljor klarar en högre belastning med bibehållet skydd. Bärigheten i oljefilmen är högre i extrema temperaturer.
I en vardagsbil är detta av mindre betydelse, det som är av större betydelse där är bla. hur snabb oljan är dvs. nå ut till kritiska delar vid en kallstart.Men inte betydelselöst de som kör hårt sommartid med tex. M3:or och M5:or även andra BMW tex.turbobyggen (ingen nämd ingen glömd).

För att förklara vad jag menade SLX:s blaskighet, så är den betydligt "flyktigare" än tex. RS 10/60. I en BMW motor av typ M10-20-30 dvs. gamla motorer där kamaxeln "hänger i luften", är det av stor betydelse vid en kallstart. Men givetvis också hur snabbt oljan når de kritiska punkterna.

Som så mycket annat så är även oljan en kompromiss, användningområdet styr valet.

Kör så det ryker!

Mvh Jocke W

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.