|
|
|
|---|---|
|
Går i tankarna om att köpa mig en 325/328 e46 4dr. 98 till 01 hade jag tänkt mig. Så som topic lyder behöver jag lite tips om vad vanliga fel som brukar vara på de bilarna. Samt för och nackdelar med att köpa en sådan bil. Är de bilar som är rostbenägna eller håller de sig i gott skick? Samt om service intrevaller. Tacksam för alla svar ni kan ge mig. Mvh Per | |
|
Jag är visserligen lite partisk men jag tycker generellt E46 är en mycket trevlig bil med fin komfort och körglädje. När det gäller svagheter är det ffa länkarmarna som glappar i förtid, numera har visst BMW förlängt goodwill åtagandet på dessa delar, men kolla om dessa har blivit utbytta. På vissa bilar har termostathuset bytts på garantin. Rost förekommer inte särskilt mycket på E46 men kan finnas på motorhuvens framkant och på bakluckan. När det gäller motorer så finns 325 E46 endast som årsmodell 01-04. 98-00 fanns 323 (170hk) och 328 (193hk) förutom 316-320. Alltså lär du inte hitta någon 325 tidigare än 01. Om valet står mellan en 323/328 98-00 så är faktiskt inte skillnaden jättestor mellan dessa bilar. Skillnaden märks på de lägre varvtalen till 328:ans fördel. Alltså gå efter det exemplar som känns bäst. Ett litet tips är att endast 323 coupe såldes ny i Sverige, de 4dr 323 du hittar här är alla importerade. Behöver inte vara en nackdel i sig men kan vara bra att känna till. Serviceintervallet är 2500 mil. Se för guds skull till att hitta en bil med multifunktionsratt (standard på nästan alla sv-sålda) och sportstolar (bekvämt om man är lång). Dessa options är mycket trevliga att ha, jag har märkt att bilar som saknar dessa tillval är mycket svårsålda på begagnat marknaden. mvh//Kristoffer BMW CS (Syd) #4918 Renault gör sig bäst på flaska med svart etikett :-) |
|
|
Tack för hjälpen. Som jag förstår de så har e46 samma rostställen som e36 har. Har hittat ett exemplar i Göteborg nu. Vad tycker du man ska behöva betala för en 99:as 328 med all utrustning förutom nav? IMport iår. Två ägare i Tyskland. Ska enligt säljaren vara iett perfekt skick utan parkeringsskador och lackskador. Mvh Per |
|
|
Jag är lite dålig på E46 prisbild vad gäller de tidiga modellerna. Har förstått att dessa sjunkit kraftigt i pris senaste året. Testa värderingsforumet, där finns nog fler som köpt/sålt 328 E46 nyligen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.