|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Alla. Tänkte höra om det är någon här med erfarenhet om privat köp av bil som senare visat sig dra ut på tiden. Jag har köpt en för en tid sedan och tidigare ägare vill nu trots kvitton ha mer pengar. Det kommer nu troligen att gå till tinget, och jag skulle uppskatta lite erfarenheter runt hur det har gått för andra. Tacksamt; RonnyL. | |
|
Hej Ronny. Tråkigt att det gick så åt h-vete med affären..Vissa personer osv :( Har du skrivet kvitto på försäljningssumman när bil o f.d. ägare bytte ägare? Och det står i kvittot ex.vis "till fullo betald" ,då ska han inte ha en chans tycker jag,trots att jag iofs inte har råkat ut för en dylik "grej" själv.. Jaja..kanske ingen direkt hjälp men men.. Mvh Janne. |
|
| Kan du utveckla det hela lite? Varför vill säljaren ha mer pengar, ja, helt enkelt vad har hänt egentligen? | |
|
Ja, jag tar det från början. Som jag ofta gör så kollade jag på Annonserna på denna sida, o såg då en 750 som enligt annonsen var i ypperligt skick och till ett bra pris. Mejlade om bilder på den, men var väl inte sådär riktigt säker på om jag var 100% intresserad. Fick inget svar alls. Efter en vecka ringde dock säljaren upp mig, pratade länge, länge om bilen, och sa flera gånger att den som har pengar, får ta bilen. Först till kvarnen kan man säga kort o gott. Jag sa då att jag tyvärr inte kunde köpa bilen då jag inte hade pengar att pynta på studs. Efter jobbet dock kom jag fram till att det skulle gå att få ihop degen, o jag ringde säljaren. Vi kom överens om att jag skulle lägga handpening på bilen samma dag efter att jag kollat den, samt betala resterande pengar dagen efter då banken öppnat. Jag om min sambo åkte och vi var nöjd med vad vi såg, betalade handpeningen samma kväll som sagts. Säljaren vill då veta om jag ville ha det avgassytem som satte på bilen, eller ett orginal. Då jag inte hade mer pengar sa jag att han fick byta till orginal, vilket han enligt det kvitto vi skrev han skulle stå för. Dagen efter, en fredag, när vi skulle hämta bilen, var den inte klar. Den stod på en firma i centrala Stockholm i väntan på att orginalsystemet skulle monteras. Säljaren hade inte pengar att betala bytet, utan jag gick med på att betala det kostnaden. Jag var vid det laget rätt enerverad minst sagt. Gjorde även klart att om det jäklas mer så får han behålla bilen. Efter att killarna fixat bytet(De gjorde ett mycke bra jobb, Speedy), köpte jag orginal luftfiler då han ville ha tillbaka de sportfilter som satt i. Jag betalade även bilen då, minus den summa för bytet som jag lagt ut. Det betalade jag senare med postavi. När jag kört hem säljaren skulle han montera ur stereon, som enligt annonsen skulle ingå, men han hade just då inte de byglar som behövdes, utan vi kom överens om att jag pröjsar en tusenlapp för den samtidigt som summan för bytet, samma postavi. Ja, inte en lättsam affär precis. Men nu var bilen iaf betald tänkte jag. Han hade dock glömt filtren samt verktyg i bilen, som jag var över med. Det var helgen efter. Nu till vad han gjort då; Måndagen efter helgen affären gjordes upp, skickar han till fogden en fodran på en styrväxel begagnad, ej i toppskick, som jag skulle få med på 2000:-, Styrenhet för fläkt; 1000:-, två styrboxar 5000:- samt bilstereon 4000:-. Några dagar senare skickar han ett brev till mig, som han handskrivit själv, utan underskrift av mig, fodran på detta. På delgivningen från fogden står det"Diverse bildelar". Jag har bestridit detta nu, och det har lämnats över till tingsrätten. Med annonsen inkl alla papper som skrivits och förekommit. Det är det hela i stora drag kan man säga. Han sa i början;"Den som har pengar får ta bilen"; Kvitto skrivet på att bilen är betald samt ägarbyte gjort. Inget som helst prat om någon tillkommande post. Minns även att jag samtidigt som han sa att han ville ha extra för avgassystemet frågade om det var nå mer han ville ha extra för så fick han säga det, för jag kunde inte få fram mer pengar till det. Ja, mitt längsta inlägg här iaf. Vet inte om det är mitt humör över detta eller den goa ölen jag drack till maten som gjorde det. Men, nån som har nå liknande erfarenhet? |
|
Paap Reeder |
.... ingen fara Ronny! Delgivningen från fogden är helt OK enligt rutiner ..... som du skall skriva "Bestrides på"... samt på vilken grund. Han skall i T-rätten bevisa på vilka grunder han har fordran på dig. Gör han inte det ... smoked! Det är inte alls säkert att han drar det till T-rätten. I övrigt tycker jag = fy faen! ... att det alltid skall va´ nå skit me´ allting! Skönt att man slapp bekymra sig om den andra V12 motorn med + 400 hkr han har till salu. Kommer inte att sitta i min bil i a f. MVH /// Paap R |
|
Jag hoppades faktiskt att du skulle svara Paap. Har läst om den sak du sålde och inte fick betalt för. Bara principen tycker jag är nog i sånt här. Erbjöd han att ta tillbaka bilen med, men det var inte alls tänkbart. Gick du till tinget, eller gick det skriftligt till er emellan? |
|
|
För jävligt alltså! Hatar oseriösa och oärliga människor som enda målet i livet verkar ha att råna och leva på andra! Fy fan alltså! Tråkigt för dig. Länk |
|
bustorp |
Jag hade begärt köpet tillbaka via tingsrätten, om han nu går dit, eller delarna som plockades bort tillbaka. Avgas, stereo, extrakostnader, rubbet! Hade inte gett mig en tum på det, det finns fler BMW. Du har ju för f-n köpt bilen i det skick den var när du betalade den om inget annat anges på kvitto eller kontrakt. Allt annat är bluff. Vad har DU medgivit på kvitto eller kontrakt INTE skall ingå i köpet? Allt som finns fast monterat tillhör bilen om inget annat är överrenskommet, anser jag. "Ödmjukhet inför kunskapen" Länk |
|
Som bilen nu är, ska den vara enligt köpekontraktet. Enligt annonsen han satte ut så skulle dock skatten vara betald samt stereon ingå, men de två sakerna har jag givit med mig på. Känns ju helt onödigt nu. Men kanske idé att driva på det om han fortsätter. Ringde även BMW idag för att se om de hade monterat de två kontrollboxarna, men inte. De visste däremot precis vilken bil det handlade om när jag sa regnummret samt vem som ägt den tidigare. De hade mycke att säga om han. En sak som dock gjorde mig glad var att den är välservad. Bla nya nivådämpare. Bilen står nu uppallad i garaget, tar emot att göra nått med den innan det här är slut. |
|
Paap Reeder |
... mitt "fall" är som följer: KFM har fått min anmälan för några veckor sedan. Dom skickar nu den delgivning som "du också fått". Han skall nu ta ställning till om han skall betala KFM krav eller betrida och gå till T-rätten. I T-rätten skall jag lägga fram bevis för - att han "beställt" varan - 2 lambdor - - att han fått dom - att jag inte fått betalt Allt detta ligger klart hos mig för "avfyrning till T-rätten". Allt bygger på mail. Mina krav och hans svar om att betalning skall ske... o s v. Torskar han på det blir det s.k indrivning från lön - kostar extra vilket jag betalat. Hans lön blir skalad varje månad till ex.minimum och han får leva på sin sambo. .... eller köra på E 85?? Drar hon.... blir han uteliggare .... för två lambdor till en V12 / M70 á 250:- / st. I ditt fall är det helt lugnt enligt min mening. Menar du att han dragit det till T-rätten? Redan? Det var ju inte så länge sedan som du köpte bilen. Jag tror att ordbajsare och hans människotyp hör ihop. Han kommer inte att ta detta till T-rätten. Som att rejsa mot en laddad hastighetskamera ..... MVH /// Paap R |
|
Paap; Ja, det har nu gått igenom KF och är nu hos Tinget. Han lämnade in det första vardagen efter affären. Den person du har krav på, om o när han bestrider det, kommer det som jag förstått det obönhörligen till Tinget så att dom ska lösa det sas? Jag önskar dom kunde bara säga att denna sak är glasklar o sen skulle det vara ur världen, men tydligen ska man lägga massa tid o pengar på det. Fasen, man jobbar som ett svin, betalar hutlöst med skatt o sen ska man få sånt här med på halsen. Ja, o sen gjorde jag sista delen på en rotfyllning igår, 4000:- till. Nu kan jag ju säga att ibland är det inte själva Vinkeltolvan som kostar pengar, utan allt runtomkring. Den är det ju iaf kul att lägga pengar på. Tack igen Paap. |
|
|
Man tror knappt det man läser! Lider verkligen med dig Ronny. Men en sak ska du inte tumma på, och det är att du ska få tillbaka de pengar de har lagt ut på avgasbyte och dyl. och du ska kräva att få tillbaka sportsystemet och filtret. Jag kan till exempel inte visa upp en bil med läderklädsel och montera in tygsäten när jag lämnar över bilen utan att ha fått ett godkännande från kund. Detta är inte mycket annorlunda. Vad skönt det vore om både ditt och Paaps fall gick till T-rätten... Både du och paap hade rätt, det är jag säker på. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
Nu hoppas jag att detta går bra för dig..Men det kan man ju aldrig vara säker på. Du har inga funderingar på att lägga ut namnet här på forumet så att alla här iaf vet vem det är frågan om? Jag menar bara så att inte fler råkar ut för denna snubbe. Tragisk figur måste man säga igen. Lycka till i tinget,det borde gå bra med din förklaring om hur detta gått till s.a.s. Mvh Janne. |
|
|
Nja, vet väl inte ens om man får det. Vad säger Autopowers folk om det? När allt det här är klart för mig gör jag det däremot gärna. Tom Säljarna på BMW smålog o vred på sig när dom förstod vem jag pratade om, o utan att säga namnet. |
|
|
Ok Ronny.. Förstår väl iofs det,men många vet väl redan nu vem det är mht tidigare diskussioner här på forumet...Iaf har en "liten aning" om vem det är. Måste bara skriva att jag inte begriper hur en sådan person är "funtad" som försöker sig på något dylikt,förstår inte hur man bara kan göra en sådan här sak och ändå trallande fortsätta leva med gott samvete. Antagligen så har man en defekt där. Mvh Janne. |
|
|
Några jag har pratat med säger att jag ger" Ett lite för snällt(mesigt) intryck", menat att han antagligen tänker att han kan skrämma mig att betala mer. Sen tror jag att många faktiskt blir skrämd att betala så fort det kommer papper från fogden. Hade jag däremot tagit med mig några av mina motorcyckelburna kompisar hade det nog varit annorlunda. Min respektive har en klar åsikt med om hur han är "funtad". |
|
Paap Reeder |
.. utan att vara ngn jurist så är jag dock till 100% övertygad om att i sådana "fall" som våra så kikar T-R enbart på de s.k uppsåten. I både ditt och mitt fall så är motparternas uppsåt uppenbarligen INTE att justera fel i affären utan syftena är i stället att blåsa motparten på mer pengar. ...med ojusta metoder ..... och det t o m i efterhand när det gäller ditt fall. Anser att i ditt fall så är han körd enbart på "tidsförhållandena". Märkligt att KFM "tagit upp" ärendet under dessa premisser. I mitt fall undrade dom just över tidsförhållandena och om vdb haft skälig chans att göra rätt för sig. Kommer pappren verkligen från KFM eller har han printat ut dom hemma på PC´n?? Har du koll på detta? .... oooootroligt märklig figur. Ronny!! .. jag har ju fått förmånen att förra året få träffa dig och delar absolut inte uppfattningen det du skriver om dig själv med mesighet o s v. Helt fel! En schysst kille som man kan lita på och som har koll på läget var mitt intryck. Det är ju själve faen att man inte skall kunna köra den stilen i dessa bil-affärs-sammanhang. Har du koll på om han är med i BMWCS?? MVH /// Paap R |
|
Är det någon som är aktiv på Forumet som har sålt 750in? Går bra att maila mig om man inte vill skriva ut det på forumet. ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
Paap Reeder |
... inte för att lägga sten på börda för Ronny men jag vill bara berätta om hur bilaffär kan gå till .... när det fungerar som det ska .... "För 100:a år sedan" köpte jag en 3,0 SA / E 3 på en ansedd mindre bilfirma här i "08". (Firman finns fortfarande kvar och jag förstår fuller väl varför = dom kör med schyssta puckar!) Jag betalade 30 000:- cash, tankade och körde på direkten till Linköping. Väl framme konstaterade jag att den läckte oil+vatten från bakkant av toppen. Bilen hade gått 13000 och jag var 3:e ägaren. På den tiden fanns inte mobiler så jag gick in på OK- macken i Linköping och ringde firmans ägare.... - Vill du ha bilen? Svar = ja - Kan den själv rulla tillbaka till Stkholm utan ytterligare skador? Svar = ja - Kör upp den och ge oss 5 arbetsdagar. Svar = OK Efter den första dagen ringde ägaren och berättade att det var toppackningen. Dom fixar det på direkten .... men om jag ville lägga på ytterligare 1500:- skulle jag få en totalt nyrenoverad topp istället .. nu när den ändå var av. Svar = jag köper detta = deal! Efter ytterligare två dagar fick jag hämta E3:an ...... som sedan rullade klockrent i dryga 30 000 mil innan den gick vidare till näste lycklige ägare. Inga sega diskussioner. Inget krångel. Inget skitsnack. Inga papper ... bara ord till ord. Män leder män i lera, skit, eld, stål och blod! MVH /// Paap R |
|
Mugge>>>Nej,han själv har väl aldrig skrivit ner någonting här på forumet vad jag vet,men en diskussion om honom var väl i sin linda här för ett "tag sedan". Kan inte säga till 100% att det är han som jag trodde...MEN>>Namnet gissade jag rätt på iaf. Efternamnet "var ute" i annonsen och jag gissade rätt angående förnamnet..KAN ju finnas flera med "motorintresse" och heta just det jag gissade på, men sannolikheten är inte så stor. Mvh Janne. |
|
|
Jag tror mig ha fått mig en uppfattning om vem det rör sig om. Tackar! ___ Läs begagnatguiden! Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.