|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
.... folke! Hemma hos mig börjar man snart känna igen litet olika förare som "rullar med rullen och pillrar med pinnen". Särskilt har jag flera gånger hört en snubbe som är för jäkligt duktig på att växla ... klart snabbare än de flesta övriga. (Bor ca 800m från sträckan så jag ser inte trafiken men hör den väl ....) Funderar på att någon kväll gå ner till grässlänten i anslutning till 70-sträckan med min Baden Baden och vänta ut honom för att heja på´n. Gissar att han pinnar upp i minst 170-200 på 70- sträckan. MVH /// Paap R |
|
Jag har faktiskt varit med om två olyckor under mina 10 år med körkort. Den ena med en "snorunge" på 18 år och andra med en gubbe på 65+ . Första olyckan var vid en fyrvägkorsning inne i stan kl 0530 en vardagsmorgon=väldigt lite trafik. Jag lite trött på morgonkvisten har hämtat en kompis och skall köra ut ifrån bostadsområdet och kör in i korsningen lite slarvigt får syn på bilen som kommer farandes i säkert 50km/h(hastighetsbegränsingen är 50km/h). Jag kastar mig på bromsen och får stopp en bit in i korsningen. Tyvärr så får inte denna knatte stopp förens han kör in i min framskärm, på höger sida ;). Jävla yngling till att följa trafikregler ;)..Japp felet var mitt och inget snack om det..Killen hade fått sitt körkort en vecka innan och var nära till gråt, fått låna mammas nya bil. Jag fick lugna honom och förklara att det inte var någon fara och jag skulle ringa hans mamma under dagen. Det ordnade sig helt utan problem och jag tog på mig denna klantighet..Men felet var ju givetvis ungens fel som höll i sin jävla högerregel ;) hehe Andra "olyckan" hände på en statoil mack i närheten. Jag parkerade utanför butiken ca 10-15m ifrån pumparna. Gick in för att göra det jag hade kommit dit för(hyra släp). Några min senare så kommer min sambo inspringandes och säger att någon senil gubbe har kört på oss och försökt smita. Denna gubben hade alltså tankat sin bil vid pumparna och sedan satt sig i bilen, backat ca 15m bakåt, tills det tog stopp i våran bakdörr. NU kände han sig kalr för att åka, i med 1:an, slira upp kopplingen och "OFF we go". Min sambo som satt på passagerar sidan fick springa ur bilen och med hjälp av någon anna person i närheten så fick dom bankat "lite" på biltaket och stoppat gubben. Han undrade ju givtvis vad som kunde ha gått fel för han hade ju kört så många år utan att något hänt. Kunde HAN ha ställt till med allt det där, Njaaaa.. Några uppretade vittnen+ min sambo fick övertygat honom att den smällen han hörde betydde att det stod en bil bakom och inte bara att det var dags att lägga i 1:an. Jag var "hyffsat" uppretad när jag såg min skeva bil:( men även detta löste sig när han tog på sig skulden och vi fyllde i alla papper/tog namn på vittnen(ifall det skulle bli krångel längre fram). Alla kan alltså göra misstag i trafiken, olyckor händer. men personligen så tycker jag att någon sorts hälsoundersökning skulle vara på sin plats. Kan man helt missa att man har kört på någon/någonting rejält så bör man inte ha körkort övht |
|
|
Faktum är att man har studerat Finland och dess läkarundersökningar och kommit fram till att vinsten inte blir så stor som man först kan tro. Resonemanget går ut på att äldre som inte får köra bil ger sig ut i trafiken ändå, gåendes eller cyklandes, och skapar då olyckor i alla fall. Man tar även upp den sociala biten och betydelsen av att kunna ta sig till olika ställen för egen maskin. Jag tycker dock rapporten haltar något då det ju är farligare för oss andra när de äldre framför en bil jämfört med om de är ute med rullatorn. Slutsatsen var i alla fall att det inte är bra med läkarundersökningar. Hittar tyvärr inte rapporten nu, men söker man lite på nätet så hittar man den nog. |
|
|
Om man tex drabbas av epelepsi, är det vanligt att bli av med körkortet. Detta hände en fd arbetskamrat. Det anses inte säkert att framföra ett fordon med denna sjukdom, vilket är logiskt. Problemet är väl att många problem som uppstår vid hög ålder inte klassas som sjukdom, utan som en naturlig del av människans åldrande och att de äldra ofta inte ens själva märker att deras förmåga är nedsatt. Jag ser nog inte att körkortsprov kanske löser problemet. Däremot kanske det borde finnas något slags prov på den allmänna hälsan. Är man tex halvblind, borde körkortet dras in om inte problemet kan lösas med glasögon... Har läkare skyldighet att rapportera vissa sjukdomar? Att många yngre kör omdömeslöst har väl med omognad och brist på sunt förnuft att göra. Jag skulle inte vilja att en 18årig hetlevrad läkare skulle få göra en hjärttransplantation på mig men absolut inte heller en halvblind, småsenil läkare som knapt kan gå.. Fördelen för ungdomen är att hans/hennes problem kan tränas (eller bötas) bort medans det enda steg en gamling kan ta är att aldrig mer framföra ett fordon. Det låter ju hemskt och jag får ångest och dåligt samvete över att tänka att efter en viss ålder så går det ju bara utför.. men man kan ju inte låta någon framkalla fara för andra bara för att man tycker synd om denna.. |
|
|
Nu har dom tydligen börjat ta kol på varandra.... Länk "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Återupplivar en gammal(!) tråd... Länk "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Tja, vi kan väl med ironins hjälp, och kända fördomar så kan vi sätta samman en lista på grupper som önskas plockas bort från vägarna: -Alla över 75 (senila) -All under 25 (TFTF fantiker) -Alla tjejer/damer (tjejer kör inte bättre oavsett vad tidningarna skriver) -Alla lastbilar (blockerar och drar ned hastigheten) -Alla bussar (vägra åka kommunalt) -Alla traktorer (ska hålla sig på åkern) -Alla turister i husbilar (tar upp lebensraum på våra vägar) -Alla SAAB och Volvo tjänstebilar (Schumacher i slips bakom ratten) -Alla taxibilar (följer inga trafikregler någonsin) Så ja... Var det någon grupp jag glömde ? ;) |
|
|
-Alla sovande/morgontrötta bilister som somnar i vänsterfilen -Alla kamikaze-cyklister som skiter i alla regler -Alla fula -Alla oljerykande vrak -Alla poliser -Alla låtsaspoliser Fler? "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
kilroy |
"Så ja... Var det någon grupp jag glömde ? ;)" Jag skulle vilja omformulera det till: "Blev det någon kvar" Mvh kilroy |
|
Har ännu ett exempel på äldre förare. Min mormors pappa körde bil tills han blev ganska gammal. Men det slutade med att mormor tog körkortet ifrån honom. Hans placering av bilen på vägen var ända ut till mittlinjen. När mormor påpekade detta så skyllde han på att så hade han fått lära sig att köra när han tog körkort. Slutligen kom det fram att det berodde på att han inte såg mycket längre än motorhuven. Finns det andra bilar än BMW!? |
|
|
Sätter min egen **grupper som önskas plockas bort från vägarna** -Alla som har text med *M3 POWER* o M3 dekal där bak på bilen o kör en 318!! -Alla dem som tror att dem kör bättre än alla andra :)) |
|
|
Räcker om vi begränsar oss till att enbart tillåta 7-seriebilar på vägarna, tycker jag. :) Inte? Tråkiga... Wilhelm Svenselius |
|
|
vet en dam som ALTID kör på 3an för de e så svårt att vexla.. att låta en sådan dam eller gubbe ha körkort bara för att dom bor på landsbygd e lika sjukt som om jag får köra i fyllan eller låta en 14åring köra! de e ju sama saker.. jag måste ju ha mat även om jag e i fyllan och en 14 åring måste ju ha mat han med! körkortet är bara till låns! fyller man inte kriterierna så får man inget eller lämnatilbaka.. och för dom som har intrese för att köra fort/brett eller liknade skal det finas möjlighet till de på avlysta platser eller banor! "ett fåtal av alla trafikanter på vägarna har bromsat så hårt att abs-systemet har gått in och ett fåtal har någon gång fått en sladd och vet hur man häver den på bästa sätt. om alla bilister regelbundet kunde få möjliget att testa sina gränser och vad deras bilar klarar av skulle resultera i ett säkrare och mer kontroletarat trafikbeteende." |
|
kilroy |
Att köra enbart på treans växel är inte speciellt tekniskt begåvat men säger ingenting om hur ens trafikbeteende är. Att bilister rent generellt, genom att "testa sina gränser och vad deras bilar klarar av", skulle förändra sitt trafikbeteende är knappast troligt. Däremot ökar naturligtvis chansen för att man kan hantera en olyckssituation som man hamnar i. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
Njuren |
Scenario: Kör på enkelfilig 90väg med mitträcke en solig junieftermiddag. Tror knappt mnina ögon när jag blir omkörd av en gammal SAAB 900 med en tant i! Otroligt men sant..... "the things you own end up owning you" |
|
kilroy: om det fans möjlighet att busa av sig på bana där man inte kan tappa lappen eller utsäta andra för fara så e de klart man far dit och toppar bilen ist för almän väg.. endast en ricktig idot skulle göra tvärt om. själklart fins det idioter som toppar sin bil varje dag på väg till jobbet men såna ska ju inte ha körkort från första början. att bara köra på 3an är för det första in lätt. hon fickparkerar på 3an. ALLT på 3an! av den informationen måste vell dom flästa förstå att henes trafiksäkerhet inte e så bra.. tänk! |
|
|
Hon är nog mindre farlig än många andra vill jag påstå. Att dessutom klara det på 3:an är inte så illa. Det andra klientelet däremot, som varje dag tror att allmänna vägar och gator är avlysta racerbanor blir tyvärr allt flera. Jag begriper ärligt talat inte vad som flyger in i hjärnan på många av dagens trafikanter. Tyvärr oftast ungdomar med färska körkort, detta inte alls sagt för att generalisera, men så är ju fallet. FP |
|
|
ja presis folke! därför borde de finnas möjlighet att göra de på banor.. att köra bankörning förbätrar din förståelse för vad som kan hända.. folk tror att den enda risken dom tar e att bli av med körkortet... och de kan man ju ta igen... kör en sväng på banan och få slad i 200 blås, så vet dom vad de handlar om, vilka krafter de blir och vilka risker man tar, många skule köra både säkrare och ha mer förstående i trafiken effter det! |
|
kilroy |
För den som vill utöva bankörning finns det möjligheter. Problemet är att de flesta bilister är måttligt intresserade av bankörning. Problemet är också att de flesta Schumacher-wannabies är totalt ointresserade av bankörning av olika skäl. En sak som möjligtvis kan påverka människors omdöme är om dom tvingas följa med ett utryckningsfordon till ett antal trafikolycksfallsplatser under några dagar. Mvh kilroy "Jag är inte bara dryg...jag är skåning också" |
|
Det kan vara så. Men det finns ju banor att köra på, utnyttjas detta? Kostnader? Möjligt att antalet avlysta banor att tillgå minskat och att det är därför som buset på öppen gata ökat, jag vet inte. Fast inte var det många som körde bana förr, men ändå skötte sig flertalet i trafiken på ett hyfsat sätt. Det är nog nåt mera som saknas idag, tyvärr. Brist på förståelse för andras liv och egendom, man tror kanske att man är odödlig, bara att mata fram ett nytt liv precis som i dataspelet osv. Brist på utbildning, man fattar kanske inte farorna och riskerna. Kan det rent av vara så att bilarna börjar bli för starka, snabba, lättrimmade osv? Jämför med MC-utvecklingen, idag är 200Hk på en standard gathoj som alla kan köpa en verklighet. Vikt på hojen under eller runt 200Kg. Tror någon av kvinna född människa för ett enda ögonblick att köparen av dessa inte kommer att vrida gasrullen till stopp då och då för att "testa"? Inte fasiken åker dom till avlyst racerbana för att göra detta, och det är samma sak med många bilister tyvärr. Idag är 200-300-400Hk och mera inget man höjer på ögonbrynen för men vilken tror, helt ärligt, att föraren kommer att ligga och puttra runt max skyltad fart alltid? FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.