AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.076

Då så har man "träffat" en tant som inte ska få köra bil.

Sida 3 av 5
Paap:
Läkarundersökning för lastbilskort sker redan vid 50 år.
För övrigt kan jag hålla med om det mesta men vad är dina förslag till kontroll/uppföljning av t.ex 18-25 åringar i trafiken? Där har verkligen skett en försämring de senaste 10-15 åren.
Rille330: Hur mycket gummi såg du på 70-talet då, t.ex mitt på gatan, inne i samhällen osv? Var det 10% av det som du ser i dag?
Jag var med när "det begav sig" men aldrig i h---e att vi skulle få för oss att köra som idioter mitt inne i sammhällen osv.
Det var inte så mycket bättre drag i bilarna då jämfört med nu, oftast tvärtom, men attityderna hos förare och respekt för liv och egendom var däremot betydligt bättre.

FP
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Folke:
Resonemanget att de som är äldre idag skulle ha varit mycket klokare
och sansade när de själva var unga (än vad dagens ungdom är idag),
njaa det köper jag liksom inte. De har nog bara förträngt (eller glömt bort)
alla sina ungdomssynder... :-)

Klart som fan att det brändes däck inne i samhällen på 70-talet? Likaväl
som det gjordes upp stegar ute på de raka riksvägarna, där stadens/länets
segrare sedan korades? Så länge sedan är det faktiskt inte...

Inte ens "Getaway" fenomenet är ett modernt påfund? Se bara Paris
klassikern med Ferrarin (C'était un Rendezvous) från 1976...
Läkarundersökningen för lastbil är faktiskt redan vid 45 års ålder!

Jag tror inte att det vore fel med en läkarundersökning för att få behålla körkortet, säg kanske en vid ca 70 år och sedan en om året eller kanske varannat år.
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Ska man hårddra det så skulle egentligen alla oavsett ålder behöva genomgå test, säg kanske vart 10:e år eller så. Finns 30-åringar som av olika anledningar är direkt olämpliga att inneha körkort.

MvH Thomas
Du menar medicinsk test eller allmän "fordons och körkortsrelaterad" test?

Rille330: Det är inte som jag hittar på angående hur många kör eller beter sig i trafiken nu jämfört med förr. Den som inte uppfattar eller vill uppfatta detta tror jag ljuger för sig själv, tyvärr. Saxat ur statistik från VTI:
Ungdomar (18–24 år) hade en mycket bra utveckling
fram t.o.m. åren 1996–1998 men sedan har dödstalen vänt uppåt. Det senare gäller inte minst unga bilförare. Gruppen 65 år eller äldre uppvisar en förhållandevis bra utveckling.

FP
Visa användare
472
w9816
D7 -??
I Finland är man tvungen att genomgå en läkarundersökning vart 5te år för att få behålla kortet, tror det gäller för 60åringar och äldre.
Verkar högst rimligt.
Frågan kvarstår, hur får vi ungdomarna att busa mindre med bilarna och leva längre?

FP
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Man ger dom möjlighet och uppmuntrar dem att utöva sitt intresse under
ordnade former på bana. Problemet är nog att "motorklubbar" fortfarande
inte anses vara riktiga hobby/sport-utövare i politikers ögon. Med alla sina
förbud, och oviljan att lyssna på motorsport-anhängare, så har politiker och
myndighetsutövare själva varit med och skapat lekstugan ute på vägarna.
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det borde vara obligatoriskt att läkarundersökas från 45år oavsett och man kör vanlig bil eller tunga lastbilar.Har kört långtardare i många år,och tycker att det är bra att få reda på att man är frisk och lämplig bakom ratten.

hjorten
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Nu har allt löst sig, damen har erkännt, hon kommer med stor säkerhet förlora körkortet men får tillgång till färdtjänst istället. Det visar sig att hon hade gravt nersatt syn. Hur hon kunde få för sig att ge sig ut i trafiken är ett mysterium för mig. Tydligen även så för hennes man som sa att det alltid var han som körde annars, hon hade enligt vad han visste inte kört bil på 5 år. (Han var på någon social funktion när det hela inträffade.)

På den ljusa sidan så får vi plocka ut en ny (billig) bil åt firman, då skadorna var för dyra att fixa. Nya saker är alltid lite kul. :)
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Gravt nedsatt syn, och hade inte ens kört på 5 år!? Det var ett skrämmande
bra exempel på hur vissa äldre människor beter sig i trafiken.

Jag vill gärna höra någon motivera hennes "erfarenhet" som ett argument
för att inte behöva bli lämplighets-testad för körkort på ålderns höst...
Ett bra exempel vet jag inte.... snarare ett dåligt, och dessbättre sällsynt får man hoppas.
Eller hur Rille? Eller menar du att detta är vanligt förekommande medan yngre gardet mera sällan kör busigt? Ingen har ju direkt motarbetat förslaget att lämplighetstesta äldre förare, vilket redan förekommer. Trots allt klarar de sig bättre i statistiken än 18-25 åringar.
Att skylla buset på politikerna är väl kanske lätt men inte fanns det så många flera motorklubbar och mindre förbud innan t.ex mitten på 90-talet, men ändå försämras statistiken för denna åldersgrupp, vilket är tragiskt och sorgligt för alla inblandade.
Jag tror det måste till en attitydförändring bland många yngre förare, kanske påverkas de av varandra, olika medier osv, jag vet inte. Kanske problemet är globalt och ännu värre på andra håll. Fram för konstruktiva förslag, något bör ju göras eller?

FP
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Jösses.... jag trodde inte jag skulle behöva förtydliga den meningen,
men here we go: "Det var ett skrämmande bra exempel på hur ILLA
vissa äldre människor beter sig i trafiken" :-)

Folke skrev:
>> menar du att detta är vanligt förekommande medan yngre gardet
>> mera sällan kör busigt?

Nej det menar jag absolut inte. Jag menar att det borde vara lika
SJÄLVKLART att testa äldre körkortsinnehavare som det är att testa
nya körkortsaspiranter?

Men det kommer ofta pekpinnar om de äldres "erfarenhet" och "mogenhet"
i trafiken när man pratar om lämplighetstest vid en övre åldersgräns?

Tanten som körde på emilsson krossar dessa argument, bokstavligt talat.
Att det faktiskt finns extremt duktiga yrkesförare som är 64 år gamla har
liten betydelse i sammanhanget. Det finns säkert mogna 17 åringar som
är kapabla att framföra ett fordon på ett säkert sätt också.

Körkort är ingen rättighet, snarare har man en skyldighet att påvisa att
kan faktiskt kan framföra sitt fordon.
Rille, jag tror vi är rätt överens om problemet. Att man hör om äldres erfarenhet osv kan vara en sak, man behöver inte lägga så mycket vikt vid detta kanske, inget större problem. Trots allt har de ju sin statistik att falla tillbaka på, men betydligt viktigare och allvarligare är nog problemställningen i den andra änden av åldersskalan. Hur får vi 18-25 åringar till att sluta tro att de är odödliga, gäller både bilister och MC-förare?
Nu har vi (i denna landsänden iaf...) haft ett par fina veckor med full högsommarvärme, vilket är gött, man sitter gärna ute tills det mörknat osv. En bit härifrån går en raka på runt 1,5km, den är 70-begränsad med korsningar osv mot villakvarter och in i stan. På kvällarna hör man ofta MC-förare vrida rullen till stopp på sträckan och varva ut växlarna, det tar kanske runt 5-10 sek sek att passera de knappa 2 km innan det är dags att vända i rondellen osv... Bra eller? Varför gör di på dette viset?

FP
Ri
461
Rille330
330i Touring -02
Ja, vi är nog egentligen överens :-) Förutom att jag INTE tycker att
det är "betydligt viktigare och allvarligare" att kontrollera de yngre.
Jag tycker det bore vara lika viktigt att kontrollera de äldres beteende.

Kombinera den gasglada MC-föraren (i ditt exempel ovan) med en
halvblind gammal dam som inte kört sin bil på fem år? Dessa två
på samma väg är en katastrof.
parolof
men den gasglade mc/bil-föraren gör det med berått mod, däri ligger skillnaden
Det är mera attitydförändringar än kontroller jag skulle önska. Folk måste kunna bedömma var man med minst risk kan utföra sina övningar.

FP
IQ
358
IQ=pi
BMW 630Ci -07
BMW 525 AiT -08
Diverse Ducatis
Toyota MR2 -00
BMW 325 XiC -07
Jag säger som jag sagt i liknande diskusioner på andra ställen i forumet:
i stället för att skicka ut nya körkort automatiskt var 10'e år, så har man 10 år på sig att klara ett nytt teoriprov och en ny uppkörning. När man gjort det så får man köra i 10 år till. Om man inte klarar det inom 10 år så går det gamla ut, och så är det inte med ed det. Bara att ta ett nytt. Om man kan.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Gratis då eller?? Sicka köer det blir hos vv för stackars 18 åringar...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Cy
375
CypherX
525 e34 -89
520 e34 -88 *motorras!*
Uppkörning hos vv kan man nog utesluta, både av ekonomiska skäl och resursskäl. Däremot tycker jag att man skulle få genomgå nån typ av snabb läkarkontroll och synundersökning vid varje tillfälle körkortet skall förnyas. Det kan hända mycket med syn och hälsa på tio år...

MvH Thomas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.