AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
7.078

Då så har man "träffat" en tant som inte ska få köra bil.

Sida 1 av 5
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Eller rättare sagt, jag har blivit träffad av en tant som.....

Skulle åka och handla lite krokar till jobbet för en stund sen, åker ner mot järnhandlaren när det sker. Jag åker på huvudled (i 30 då det är en skola efter vägen) när det står en tant i sin VW Polo och väntar för att korsa vägen. Hon står stilla när jag kommer puttrande förbi men så känner jag hur det smäller baktill. Då har tanten börjat åka rakt ut i vägen och kör in i mig vid tanklocket ungefär. Hur hon ens han ta sig ut dit är ett under.
Jag ställer mig givetvis på bromsen men ser i backspegeln att hon bara åker vidare, så jag hoppar ur och springer efter och tar reg. nr. och ringer polisen.

Polisen kommer efter bara en 5 - 6 minuter (fantastiskt nog) och tar min redogörelse etc. Nyss så ringde dom och sa att dom fått tag i tanten i fråga, hon hade cirklat hem och blånekade när dom frågade, trots att hennes bil stod på uppfarten tydligt krockad med färg från den jag åkte i på vissa detaljer. Nu ska jag dessutom få identifiera henne som föraren.

Tack och lov så satt man i firmans trötta Megane när det körde ihop sig.

Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Kan väl knappast ha varit nykter iom att hon både försökte smita
och sedan nekar till det..

Men man får väl säga att du hade tur i oturen, kunde ju gått betydligt värre..

Mvh Jimmy
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Ja, man misstänker väl nästan det. Hon var riktigt gammal (ca 90) så det kan vara demens lika gärna.
Finns många gamlingar där ute vars körkort skulle ha beslagtagits för längesen... Tur iallafall att det inte var din egen bil.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Detta aktualiserar problematiken med äldre i trafiken, som inte borde få köra bil.

Inför obligatoriskt körtest vartannat år för alla över 70 eller 75. Ett misslyckande = kortet indraget.

Mvh,
Kalle
_______
E38:an: Länk
Övriga körkortsinnehavare borde genomgå samma test vart femte år.

Mvh,
Kalle
_______
Len
Det är en mänsklig rättighet att fara fram på vägarna. Alla kan inte vara alerta 18-åringar, kapabla att forsa fram i 150 med full koll.

Om nu en gammal tant ordnar några futtiga plåtskador så är det det minsta av problem, tror jag. Gumman måste ju för tu-an få åka och handla mat, ex.vis, annars så svälter hon (och hennes gubbe, ifall han fortfarande råkar lev) snart ihjäl.
Man skall vara förstående och tolerant för sina medtrafikanter och inte hålla på och mobba gamlingar ex.vis.

L
Len :

Med andra ord så tycker du att alla ska få köra bil oavsett förmåga? Det är knappast en mänsklig rättighet att få köra bil, utan det ska endast dom som är kapabla till få göra! Tanten kunde ju lika gärna ha kört över några småbarn utan att märke det...

CharlieBoy
Len: Det finns hemtjänst för sådant.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Man kan ju beställa mat på internet numera! Förstår inte vad dom ska ut och göra...

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Jag tror hon var förbannad på mig för att jag körde så lagligt sakta på 30 väg, och valde detta tillvägagångssätt att markera det på. :)
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Och är det något 18 åringar inte är så är det kapabla till att forsa fram i 150 med full koll. Krävs några år i trafiken för att lära sig vad man ska hålla koll på.
Len
Jag har en genialisk idé, här:

Låt alla småbarn stanna kvar på dagiset och leka med sina bumse-replikor (i stället för att trafikera vägarna i 150+) , sedan kan de 90-åriga tanterna (och gubbarna också, ifall de inte redan smällt) i lugn och ro få fara till affären , bekanta eller vad det nu gäller.

Min gamla moster körde minsann tills hon var ca 88, hon körde alltid mitt i vägen , så någon större risk för att hon skulle fara ned i diket fanns det i vart fall inte. Huruvida andra (18-åringar eller andra) hamnade i diket, det undandrager sig förstås mitt vetande....

L
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Har man inte ens koll på att man har krockat så
ska man F*N inte ha körkort !!

Som GE skriver så kan det ju vara småbarn nästa gång som kommer i vägen..

LEN: Jag hoppas att du skämtar när du skriver att "Gumman måste ju för tusan få åka och handla mat" ?

Har ett exempel som hände min sambos syster:

Hon stog bakom en bil vid ett rödljus och när det slår om till grönt
så lägger "gubben" i bilen framför i backen och backar med full fart
in i henne.. Det blev ganska omfattande plåtskador på båda bilarna
men gubben bara kör därifrån som ingenting hänt.

Hon kör då efter gubben och blinkar med helljuset och tutar men gubben
bara kör vidare.. Hon ringer då till polisen som turligt nog har en bil
i närheten som får stopp på gubben..

Gubben blånekar givetvis och även hans gumma som sitter brevid
(Båda i 85 års åldern) han säger att han inte ens varit på gatan där det hände utan att han bara varit i affären och handlat..

Det gick så långt som till rättegång där sambons syster fick intyga vad hon varit med om och gubben blev av med sitt körkort (troligtvis) för alltid..

Nej, att köra i 150 km/h kräver verkligen ett under av kunskap och erfarenhet, det är verkligen en exceptionellt hög fart.

Mvh,
Kalle
_______
Visa användare
1.236
Jemej
645 cab 12V
Men Len,

Du kan väl inte på allvar mena att vem som helst borde få ha körkort
bara för att man är gammal ?
Len:

Lägg ner. Det är inte en mänsklig rättighet att få köra bil, och har aldrig varit. Det är privelegium som unnas dem som klarar av det, likväl som du inte får bli pilot och sätta människors liv på spel när din syn och hörsel inte håller måttet.

/Olof

Überlegenheit aus Bayern
Len
Jemej - nä det menar jag inte. Ifall saker hade fungerat seriöst så hade vi här i minst 15 år haft det som i ex.vis Ontario: Med.check och körprov med lämpliga intervaller, över ca 65 eller 70 års ålder.

Men här har vi bara ett Vägverk med dess galna teoretiker och byråkrater (alla förmodligen med fina PK-antenner...), därför ser det ut som det gör.

Gör som jag - kör bara på natten , då ligger alla halvblinda gamlingar antingen hemma och sover....eller på sjukhuset efter sin "tur".

L
Jag föreslår syntest varje år från 75 år och uppåt.
Lättare form av teoriprov var 5:e år, för jag kan konstatera att många pensionärer inte läser alls på skyltar.

Vissa pensionärer kör runt med kunskaper i trafik som de fick när det var vänster trafik i landet vilket ofta märks i filval osv.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag har sett flera äldre som kan knappast gå dem kommer fram med rullator men endå hoppa in i bilen och kör. Om dem kan knapast gå hur kan de hinna med att köra i t.exe ett väldigt stressande situation. T.exe mitt i centrun? Efter viss ålder borde finnas en sort av prov som mätter t.exe synd och reaktions förmåga hos gammla förare så er det.......

Problemet med detta ämne är att många som bestämmer om sånna lagar är på väg att bli pensioner själva och dem vill absolut inte bli av med sina körkort vid 70 år ålder...

Mvh
Mauricio
Bu
52
Buz
525i -89
330Ci -01
Kan ju varit så enkelt att hon slant på kopplingen så bilen hoppade iväg, men sen att hon smiter förändrar ju allt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.