|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver demontera bakrutan då jag måste komma åt och få bort rost under listen... Men det ser ut att sitta som berget! Är det någon som vet ett bra knep för hur man får bort rutan? Tacksam för all hjälp.... Mvh, | |
|
Tog ur mina rutor när jag lackade om bilen. Peta försiktigt runt gummilisten inne i bilen med en mejsel, ev. kitt kan "suga fast" rutan rätt bra. Pressa ut rutan med händerna (medhjälpare kan behövas). Glöm inte kablarna till elupvärmningen. //tomlin |
|
|
Tack! Jag ska själv plocka ner min E24 totalt nu i vår/sommar och lacka om eventuellt byta kulör. Du kanske har några tips att ge mig när jag stöter på problem framåt våren med demonteringen? Ska lyfta ur motor vid ett senare tillfälle och gå på motorrummet.. |
|
|
Ang. kulörbyte skulle jag tänka över det noga. Dels mycket mer jobb (lacka motorrum, dörrposter, bagage) och dels håller sig nog värdet bättre på din bil om den lackad i originalfärgen. Det tråkiga med E24 är ju rosten. Skulle rekommendera att du skruvar lös framskärmarna och inspekterar. Nya framskärmar kostar ca 8.000:-/styck. Man svetsar rätt mycket för 8.000:-... Kolla även skärmkanter bak, stötfångarinfästningen bak, trösklar (speciellt bakkant), tacklucka, nederkant baklucka, m.fl. ställen. Skulle rekommendera att ta ur fram- och bakruta, taklucka, när du lackar. Blir snyggare och bättre resultat. Givetvis också kofångare fram m. spoiler (går att skruva isär). Var rädd om ev. bakspoiler när du tar lös denna (skruvar insida + limmad mot baklucka). Skär med smal vass kniv. Denna har utgått hos BMW som reservdel. Dock en varning: Listerna runt dropplisten är MYCKET svåra att få lös hela och nästan omöjligt få tag på fräscha begagnade. Nya kompl. kostar ca 3.500:-/sida... Låt dessa sitta kvar om du inte måste ta lös dem p.g.a rost under. //tomlin |
|
|
Har rostangrepp på följande ställen, takluckan, under taket där det bildas kondens, vänstra framskärmen bakom blinkers, i motorrummet på några ställen, + något enstaka (litet) rostangrepp här och där... Du har nog rätt, behåller min orginalkulör (polaris metallic)... Skulle behöva byta lite lister runt dörrarna som spruckit på vissa ställen... Dropplisten, är det den som går längs sidan på taket ovanför dörrarna... Tror det skulle underlätta att få bort den men om det blir svårt som du säger så kanske jag ska låta bli? |
|
| Det går att pilla bort kromlisten som täcker skruvarna på dropplisten men man måste försöka att få lös den utan att vika den. En del bara drar rakt ut och då rullar den ihop sig och blir omöjlig att få på plats igen. Använd en smal stålspackel eller en kapad kniv och vrid lös den lite i taget. Angående kulörbyte, jag gör det. Min har inte originalkulör nu så hela bilen måste slipas ned och blästras för att få bort den röda färgen i alla fall. Har man en ljusbrun originalkulör så tror jag knappast att värdet är högre än t.ex. om den är omlackad i svart eller silver och att jobbet är snyggt gjort. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.