AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.427

Tips och trix M3 E46?

Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Tja har ni några tips och trix på saker som man kan göra men inte tänkt på?
En fråga till. Hur vet man att man har regnsensor? Hur funkar röststyringen.

Med vänlig hälsning Patrik
Regnsensor: Om du tittar på framfrutan utifrån kollar du på fästpunkten för backspegeln. Om den ser lite stor och blå-aktig ut är det en regnsensor :P Annars lägger man spaken för torkarna ett snäpp upp och då aktiveras sensorn, dvs då kan du testa att slicka på fingret o sätta det mot sensorn så får du se...

Trix och röststyrning till M3 E46 kan jag tyvärr ej.

/Manray/
Trycker man 2 gånger på låsupp knappen så åker rutan på förardörren ner.Bra när man ska in i bilen och inte kan öppna dörren helt.

MVH

Dime M
Länk
Byt ljus inne i coupèn. Blir riktigt snyggt med Xenon bulbs :)

MVH / Jacob
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Röststyrningen aktiverar du genom att 1-2 sek hålla in knappen på ratten som på bilden har en liten gubbe som pratar. Bilens "röst" svarar och du kan ge olika kommando för telefon eller navigator. Röststyrning finns med engelskt, tyskt och italienskt tal och byte av språk kräver byte av hårdvara.

___
//Ulf
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Tack för tipsen! Men det finns mer det är jag helt säker på.
När jag hade min TT så hittade jag nya saker varje dag typ.

MVH Patrik
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Hur mycket finneser har en TT? :) E46 M3 har inga fler extra nyheter jämfört med en vanlig E46 med samma utrustning (såvida man in har SMG då)
Om ni har rösttyrning så testa kommandona:

> Help Telephone
> Help Navigation
> Help Notepad

Man får då uppläst alla möjliga kommandon.

Om man har en tysk modul så tror jag det är:

> Bedienhilfe

/RS2

Patrik,

Ett annat bra trick är att läsa manualen igen (RTFM :-)

Jag hittar fortfarande nya saker som jag glömt bort.

/RS2
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
Min manual är på tyska. Jag hatar allt som är tyskt utan bilarna.

MVH Patrik
Visa användare
265
riskok
M3 E46 SMG
Bling-Bling Edition
acey: Hade inte den så länge ;)
Patrik,

Ska jag skicka den i pdf format på engelska till dig via email (ca 3-4 Mb)? Vilken årsmodell har du?

/RS2
Något som väldigt få känner till är alla Car & Key Memory funtioner som finns. Mest beroende på att BMW inte lämnar ut någon dokumentation om detta. Min favorit är punkten 1.9 Mirror memory och Automatic parking function i listan nedan.

Länk

Om denna funktionen är aktiverad så kan man själva ställa in hur mycket spegeln ska vinklas nedåt när man lägger i backen. Om den inte är aktiverad i Car & Key Memory så vinklas spegeln ner för fullt. På bilar tillverkade efter ett visst datum så är funtionen adock ktiverad ifrån fabrik.

När jag ville ha denna inställning ändrar för några år sedan så tror jag att jag nästan var först i Sverige och min BMW verkstad sa att de aldrig gjort detta tidigare på någon bil och förstod först inte vad jag pratade om.

Ovanstående lista är ifrån 02/2004 och funktionerna skiljer sig lite åt beroende på utrustning och tillverknings månad. Så det bästa är att koppla upp bilen mot DISplus/GT1 och skriva ut en lista över alla aktuella inställningar.

/RS2

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

RS2: du får gärna skicka röststyrningsmanualen till mig. Har ju inte M3 men gissar att mycket ändå borde stämma med min E39.

___
//Ulf
Om du kör hårt så ta bort pluggarna i luftkanalen till bromsarna så får du mycket bättre kylning. Bara att ställa fullt rattutslag så kommer du åt och kan rycka bort dom
Angående locken till bromsarnas luftkanalerna så kan man också trycka ut dem framifrån genom uttaget i spoilern. Man kan också köpa ett sådant lock som sitter på vänster sidan med två slitsar i och montera det även på höger sidan så får man både lite kylning och skydd mot olika föremål.

/RS2
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.