|
|
|
|---|---|
|
någon som har kollt på det? tog ett kompprov och det låg bara på 9-10kg har för mig att det ska ligga uppemot 14 stämmer det..? tacksam för snabbt svar //Danne | |
|
När jag tog mitt kompprov på min M535:a innan mitt köp(1997) låg det mellan 12,7-13,2bar..varm motor. Får man ca 14bar(ja,det vill man ha på en M30) så har man både lyckats med sitt test rent tekniskt + att motorn då garanterat är så tät som den kan bli..Iaf det man kan kolla med ett dylikt test. Sprickor i t.ex. toppackningen kan man ju inte utesluta ändå..mm. 9-10 låter lite lågt,men om alla cylindrar var på detta värde så kan det bero på felaktigt instrument,felaktigt utfört prov+ naturligtvis också på slitna cylindrar,behov av topprenovering etc...Dåligt batteri kan också få felaktiga värden... bl.a. Bra att det var "någorlunda jämt"iaf. Man kan ju inte bara på låga värden döma ut en motor som "otät" beror ju på många olika orsaker att det kan bli så. Många menar på att ett s.k. "Leak down" test är att föredra för att kolla tätheten på ett bättre sätt än det traditionella kompressionstestet ,pga som sagt att det KAN vara missvisande beroende på så många olika faktorer.. Mvh Janne. |
|
|
okej jag skall göra om testet men nu har jag tyvär hunnit plocka ur motorn på bilen redan men ja tror jag byter ringar å vevlager så är den ju iaf i hyffsat skick.. men jag glömde ta bort säkringen te bränslepumpen justi början såhan han pumbpa in lite soppa och då steg kompan betydligt så det verkar som om det är ringarna men iof den har gått 30000 mil så men man kan ju kosta på nya ringar så får man ju se.. men visst är det sex kompresioner den skall göra innan man skall avläsa mästaren..? //Danne |
|
|
Tja...Du kör på "starten" tills du inte ser någon mer höjning av kompressionstrycket,full gas också+se då till att du tar bort ev. tändkablage så du slipper obehagliga överraskningar :) Mvh Janne. |
|
|
Ok,du hade ju plockat ur den ur bilen,men då får du väl koppla ett batteri till startmotorn och testa igen. MEN>>>Tror att du får problem att få ett "rättvist" resultat iom att motorn är kall.. Mvh Janne. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.