|
|
|
|---|---|
|
Hej, helt ny här på forumet, har en bmw 320 och en 325 som projektbilar :) nu så är det så att jag vill bygga en bil med lagom stor, kraftfull sugmotor tillochbörja med... turbo får bli framtiden. den får inte bli FÖR framtung... vilken motor är bäst att utgå ifrån? 3.2 liters m3 e36 motorn? 3.8 liters m5 e34 motorn? nu till den stora frågan; vilka delar skall jag ta vartifrån... hållbar växellåda och kardan vill man ju ha... diffbroms är ju ett änu större måste. bilen skall användas till allround bus, raktframrace, lite drift/bredsladd, mycket burning och även lite bana när andan faller på... antar att detta inte är någon ovanlig fråga, förmodligen förstår jag inte sökfunktionen så väl iom att jag inte hittade svaren på mina frågor... mvh Johan | |
|
vilken bil ska jag utgå ifrån? (den andra tänkte jag ha som bruksbil) är det någon skillnad i kaross / hållbarhet som jag ska tänka på i valet av grundobjekt? vad behöver jag mer exakt för ett sådant här byte? motor och kablage kylarpaket vad för växellåda? vad för koppling? vad för kardan? (passar den eller måste den kapas/byggas om) vad för bakklump? håller orginal drivaxlar för trycket och passar dom i nya klumpen? tänkte köra ett KW coilover väghållningskit och helränsad innuti. bromsar är slitsade orginal med bättre bellägg. (fetare skivor och bur får bli nästa projekt) vad heter dom olika motorerna och delarna med kodbeskrivning? mvh Johan |
|
|
skulle vara rå-nice om nån kunde skiva svar eller om det redan finns en tråd om detta så klistra gärna in länk till den tråden mvh Johan |
|
|
Länk Länk Tex...sök så hittar du mycket mer! |
|
| tack!! | |
| vad sökte du på för att få fram det där? | |
| m3 and m5 och växellåda. | |
|
skillnaden med dom flästa är att jag vill använda bmw orginaldelar, bara hänga i e36 m3 motorn i en e30 325 kaross... inge turbo eller sånt... frågan är vilka (om några) orignaldelar man ska ta från m3an, eller om man ska använda eftermarknadsprylar... mvh johan |
|
|
absolut bästa vore ju om man bara kunde slänga ur 325 motorn, med växellåda och kardan. sen hänga i m3 motorn med växellåda och kardan... samma motorfästen? samma kardaninfästning i bakklumpen? anledningen till att jag frågar är att jag vill slippa så mkt svetsjobb som möjligt. mvh Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.