|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Jag är ny här på forumet men en hängiven bmw freak sedan barnsben. Går i tankarna på att byta bil, funderar lite kring E46 Touring. Vilken motor har jag ej bestämt än men är mer fundersam kring utrymme. Om ni kan svara på mina frågor är jag tacksam. 1. Barnvagn a. Höjdmässigt , passar den? b. Bredd och längd, passning och hur mycket plats blir det över? 2. Barnstolar a. Airbag fram avstängningsbar eller demontering krävs? b. 2 bilbarnstolar samtidigt funkar det? c. Vilken barnstol rekommenderas av er? 3. Baksäte a. 4 vuxna 160-180 cm borde väl lösa sig utan problem? b. Bra fästning till barnstol ? Det blev ett par frågor och jag hoppas på svar från er som vet. Tack på förhand. Hoppas inte mina planer grusas på min favoritbil i kombiklassen. | |
JoProPro-medlem 2.290 2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport 2007 BMW 335i cabriolet |
Hej! välkommen till forumet! jag har åkt 330 iT -01 till för två månader sedan, och har lite erfarenhet: Barnvagn passar, den är bara att lyfta in på tvären, man behöver inte ta av hjulen enller något sådant. nu har vi en teutonia delta, så den är rätt liten. dock blir det verkligen inte mycket plats över, utan den tar upp i princip hela bagageutrymmet. Det går väl in 2-3 större mjuka väskor, samt lite mer om man packar smart. Airbag går mig veterligen inte att stänga av på främre passagerarplats. Möjligt att den går att montera bort, men jag vet inte om man vill det? Jag har haft vår dotter i baksätet i ett år nu, och lider verkligen inte av det. Hon sitter säkrare där bak och jag slipper bli distraherad av henne. Hon trivs dessutom bra, och är van vid att sitta själv ibland. Åker vi båda sitter oftast en bak. Vi sålde 330:n samtidigt som hon växte ur maxi-cosin, så jag vet inte hur bra en riktig barnstol passar. Troligtvis blir det trångt i passagerarsätet fram! Hade jag två barnstolsbarn så skulle jag nog kolla på en större bil. Jag tror det blir väldigt trångt för den stackaren som antingen ska sitta i passagerarsätet fram eller mellan/vid sidan av barnen.... Rörande barnstol så har vi två, en MaxiCosi Mobi och en Britax någonting. MaxiCosin är helt klart en bättre stol, justerbar, bättre monteringsdetaljer och ett stödben. Den sitter helt enkelt bättre fast. Däremot tar den mer plats, så i en trea så skulle jag köpa en så liten stol som möjligt. Jag tror inte någon barnstol är dålig. Den stora frågan är väl som vanligt vad du ska ha bilen till. Skulle vi som köpare alltid välja bil för våra mest extrema behov så skulle alla åka runt i en cheva-van med släp.... Mvh Johan |
| Du kan också läsa lite i den här tråden Länk där vi skrivit lite ang. barnstolar i 3-serie touring. | |
| Jag kopplade ur krockkudden hos bmw. Det kostade drygt 2000:- inkl nytt bälte vilket måste bytas tll ett stumt). När jag skall koppla in den igen när grabben växt till sig lite, eller när jag ska byta bil, kostar det inte alls lika mkt, då man får behålla det gamla bältet och just bälteskostnaden är en stor del av kostnaden. | |
|
Barnvagn går in utan problem men det blir ingen plats över som sagt. Vi har en babystol Britax Rock a tot, Monza, som fästes med bältet. Vi har den bak för att slippa airbag problemet. Finns IsoFix bak men har inte testat det efter som det knappt fanns några stolar på marknaden. BMW har iof egna för 4800:- ... |
|
|
En Emmaljunga Duo Edge går precis i bakluckan, både med ligg- och sittdel. Då får du plats med några små väskor. Detta under förutsätning att insynsskyddet tas bort - den stjäl en del utrymme på höjden. Vi har barnstolen i baksätet. I framsätet får jag precis plats då barnstolen är bakom, då är jag 185 cm lång. I baksätet får frugan och yngsta grabben (13 år) plats tillsammans med barnstolen, dock åker man gärna inte längre sträckor så. Bilen möter våra behov i nuläget utan att man behöver göra avkall på körglädjen. ___ //Peter Lundin "When people are free to do as they please, they usually imitate each other." |
|
|
Tack för era svar! Skall nu bara bestämma vilken motor man skall ha. Funderar på 318 pga bränsleekonomi men om ni har andra tips så ge mig gärna dem. |
|
|
330 pga körglädjen? Men lyssna inte för mycket på mig, jag är nämligen partisk i målet. :-) |
|
| När jag letade Touring var mina krav: 320 (170hk) , 2001 eller nyare , Komfortpaket, Sportstolar, Multisportratt, ACC, CD, Svart inredning (inget trä), Sv-såld plus lite annat som är självklart vid begagnatköp. | |
|
drx; ...318d Touring...0,58 liter/mil ved blandet kjøring :) "Freude am Fahren" - BMWCCN #5553 |
|
|
Vi har en BeSafe IziKid bilbarnstol bak och det går alldeles utmärkt. Den stolen skall vara det säkraste som går att få och barnet sitter som en kung/drottning. Frugan kan antingen sitta bredvid där fram eller i baksätet, allt beroende på om vi kör korta eller långa sträckor. Själv sitter jag bakom ratten ;-)) Barnvagn är inte heller något problem. Vi har en hopfällbar Maclaren paraplyvagn och det rymms en massa annat krafs när den är med. Fast det är klart, man saknar ju den Porsche 964 RS man var tvungen att sälja... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.