AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
910

Ersättning för avgasfläns E36 316i?

Hej
Jag håller på att hjälpa en kille att byta avgassystem på hans 316i 93:a. Systemet som ska dit är ett walker-system av originaldimension, från katalysatorn och bak. Så långt inga problem. Dock så var flänsen på katalysatorn så rostig att den gick i två bitar när jag skulle ha loss det gamla systemet. Finns det nu någon smidig lösning på detta problem? Antar att man inte ska behöva byta katten också eller? Det jag funderat på hittils är att kapa flänsen från det nya systemet och skarva ihop det med ett skarvrör från biltema. Vad tros om detta? Funkar det eller har någon en enklare lösning?

Mvh Tobias
Visa användare
ProPro-medlem
13.409
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Hej, lite sent svar (såg inlägget nu när jag sökte på forumet efter något helt annat) men problemet lät precis likadant som det jag råkade ut för, se tråden nedan.

Länk

Kort sagt så hittade jag en alldels utmärkt skarvdel som passade perfekt (detta var dock för en 535i E34). Såhär ett år senare kan jag bara säga att det fungerar utmärkt. Dock vet jag inte om detta är direkt applicerbart på en 316i E36 (den har väl ett enkelrör och kanske något annorlunda kopplingsanordning mellan kat-dämpare) men grundprincipen borde fungera.
Tackar för tipset, men nu var ju detta ett tag sedan som sagt. Jag gjorde helt enkelt så att jag kapade bägge flänsarna och skarvade med en muff och två avgasklammor, det blev bra det med tycker jag, och duger mer än väl åt den bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.